راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گام به گام

با سفر و دیدار

رهبران چین و روسیه

ترجمه و تدوین ـ عسگر داوودی

 

  

به گزارش «رادیو بین المللی چین»، «گلوبال تایمز چین» و روزنامه «یونگه ولت» چاپ آلمان بعد از ظهر روز دوشنبه 20 مارس به وقت محلی، شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین با هواپیمای اختصاصی وارد مسکو شد او پس از حرکت به سمت کاخ کرملین در فرودگاه «ونوکووا» مسکو در یک سخنرانی کوتاهی گفت:

 

بسیار خوشحالم که یک بار دیگر به دعوت رئیس جمهور پوتین، پا به سرزمین همسایه و دوستمان روسیه گذاشته‌ام. از طرف دولت و مردم چین، مایلم به دولت و مردم روسیه درودهای صمیمانه فرستاده و بهترین آرزوها را تقدیم کنم.

چین و روسیه همسایه و دوستان یکدیگر هستند و با کوه‌ها و رودخانه‌ها به هم پیوند یافته اند. ده سال پیش، من برای اولین بار به عنوان رئیس جمهور چین به روسیه سفر کردم و همراه با رئیس جمهور پوتین، فصل جدیدی را در توسعه همه جانبه روابط چین و روسیه گشودیم. در 10 سال گذشته، چین و روسیه بر تحکیم و توسعه روابط دوجانبه بر اساس عدم تعهد و به عدم تقابل و ناسازگاری با کشور های دیگر پایبند بوده‌اند و الگوی جدیدی از روابط کشورهای بزرگ مبتنی بر احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد- برد را ایجاد کرده‌اند. اعتماد متقابل سیاسی بین دو طرف همچنان در حال عمیق‌تر شدن است. چین همچنان مایل است به همکاری با روسیه ادامه دهد تا از سیستم بین‌الملل که سازمان ملل هسته مرکزی آن است، و نظم بین‌الملل مبتنی بر حقوق بین‌الملل و هنجارهای اساسی روابط بین‌الملل بر اساس اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد محافظت کند. دو کشور در طول 10 سال گذشته در رابطه با مسائل راهبردی دائما در تماس بوده اند.

شی جین پینگ در ادامه برنامه سفر خود راهی کاخ کرملین شد. در این سفر«تسای چی» عضو دفتر سیاسی و کمیته مرکزی و مدیر دفتر امور اداری کمیته مرکزی حزب کمونیست، «وانگ یی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی و دبیر دفتر کمیسیون امور خارجه کمیته مرکزی حزب کمونیست و «چین گانگ» عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین رئیس جمهوری خلق چین را همراهی کردند.

دیدار دو رئیس جمهور در کاخ کرملین با مراسم استقبال باشکوهی در تالار «جورجِ» کرملین و در حضور مسئولین سیاسی دو کشور و خبرنگاران انجام شد. پس از پایان مراسم استقبال و خروج نمایندگان رسانه ها از محل، مذاکرات دو رئیس جمهور درباره روابط دو کشور و موضوعات مورد علاقه مشترک به طور عمیق و صریح تبادل نظر کردند.

 

روسیه سال آینده انتخابات ریاست جمهوری را برگزار خواهد کرد. ما بر این باور هستیم که تحت رهبری قوی شما، امور مربوط به توسعه و شکوفایی روسیه پیشرفت قابل توجهی داشته است. من کاملاً معتقدم که مردم روسیه به حمایت قاطع از شما ادامه خواهند داد.

شی جین پینگ تاکید کرد که توسعه روابط چین و روسیه تا به امروز بر پایه یک منطق عمیق تاریخی انجام شده و این روابط برای چین و روسیه به عنوان بزرگترین همسایگان و شرکای مشارکتی راهبردی جامع یکدیگر، در دیپلماسی کلی و سیاست خارجی هر دو کشور دارای اولویت است. چین همواره سیاست خارجی مستقل خود را دنبال می کند. تحکیم و توسعه روابط چین و روسیه یک انتخاب استراتژیک برای چین بر اساس منافع اساسی خود و روند کلی توسعه جهانی است. جهت کلی تقویت همکاری استراتژیک بین چین و روسیه تزلزل ‌ناپذیر است. چین و روسیه هر دو متعهد به توسعه و شکوفایی ملی هستند، هر دو از چند قطبی شدن جهان حمایت و دموکراتیک شدن روابط بین المللی را ترویج می کنند. دو طرف باید همکاری‌های عملی را در زمینه‌های مختلف عمیق‌تر کنند، هماهنگی و همکاری را در بسترهای چندجانبه مانند سازمان ملل تقویت کنند، به کشورهای متبوع خود در توسعه و شکوفایی کمک کنند و ستون اصلی صلح و ثبات جهانی باشند.

در این دیدار، پوتین نیز به گرمی از سفر رسمی شی جین پینگ به روسیه استقبال کرد و بار دیگر انتخاب مجدد او به عنوان رئیس جمهوری خلق چین را صمیمانه تبریک گفت. پوتین گفت که چین در ده سال گذشته دستاوردهای چشمگیری در همه جنبه های توسعه داشته است که به رهبری برجسته رئیس جمهور شی جین پینگ محقق شده و برتری نظام ملی و سیستم حکومتی چین را نیز به اثبات می رساند. او گفت: من کاملا بر این باور هستم که تحت رهبری نیرومند رئیس جمهور شی جین پینگ، کشور چین به توسعه و رونق خود ادامه خواهد داد و با موفقیت به اهداف بلندپروازانه مختلف خود دست خواهد یافت. با تلاش مشترک دو طرف، روابط روسیه و چین در سال های اخیر نتایج مثمر ثمری را در زمینه های مختلف به دست آورده است. روسیه مایل است به تعمیق همکاری عملی دوجانبه با چین، تقویت ارتباطات و هماهنگی در امور بین‌المللی و ترویج روند چند قطبی شدن جهان و دموکراتیک شدن روابط بین‌المللی ادامه دهد.

دو طرف در مورد مسئله اوکراین نیز عمیقاً با یکدیگر گفتگو و تبادل نظر کردند. شی جین پینگ تاکید کرد که در مورد اوکراین، صداهای مسالمت آمیز و منطقی و صلح آمیز دائما در حال بیشتر شنیده شدن هستند. مردم بیشتر کشورها از کاهش تنش و ترویج صلح و گفتگو حمایت می کنند و با ریختن بنزین روی آتش این درگیری مخالفند. از نظر تاریخی، در نهایت همه مناقشات از طریق گفتگو و مذاکره حل و فصل می شوند. چندی پیش، چین با انتشار مقاله ای خواستار تلاش برای یافتن یک راه حلی سیاسی برای بحران اوکراین شد و مخالفت خود را با جنگ سرد و تحریم های یکجانبه اعلام کرد. ما معتقدیم که هر چقدر نیز که شرایط دشوارتر بشود، باید فضای بیشتری برای صلح باقی گذاشت و هر چقدر که درگیری حادتر باشد، نباید از تلاش برای گفتگو دست برداشت.

پوتین گفت که روسیه از طرفداری مداوم چین از انصاف، عینیت و توازن در مورد مسائل مهم بین المللی و حمایت از انصاف و عدالت قدردانی می کند. روسیه مواضع چین در مورد حل و فصل سیاسی مسئله اوکراین را به دقت مطالعه کرده و برای گفتگوهای صلح آماده است و از ایفای نقش سازنده چین در این زمینه استقبال می کند.

یونگه ولت نوشت: «دراعلامیه سیاسی مشترک، هر دو کشور از یک اصل «مدل چند قطبی» سخن گفتند: «جهان با سرعت در حال تغییر است، روند ایجاد نظم جهانی چند قطبی جدید در حال تسریع است، مواضع کشورهای نوظهور و در حال توسعه در این تغییر در حال تکامل و تحکیم است». البته اگر چه «هژمونیسم، یک جانبه گرایی و حمایت گرایی هنوز بطور گسترده اعمال می شود.» اما باید صراحتا اعلام کرد که تلاش برای جایگزینی حقوق بین الملل مصرح با «نظمی مبتنی بر قوانین خود ساخته»؛ «غیرقابل قبول» است. هر دو دولت به منشور سازمان ملل متحد متعهد هستند و تکرار می کنند که یک جنگ هسته ای نباید به راه بیفتد و در صورت بروز چنین فاجعه ای هیچکس برنده نخواهد بود، و دو کشور خواستار بررسی و تضمین برابر حقوقی منافع امنیتی همه کشورها می باشند.»

 

«گلوبال تایمز» در این رابطه نوشت: این اولین سفر خارجی شی جین ‌پینگ از زمان انتخاب مجدد وی به عنوان رئیس جمهوری خلق چین است. افکار عمومی در کشورهای مختلف معتقد است که این سفر نشان دهنده اهمیت دادن چین به روابط مشارکتی استراتژیک جامع بین چین و روسیه در عصر جدید  است. رشد و محکم‌تر شدن روابط چین و روسیه به حفظ امنیت و ثبات جهانی کمک می کند و یک دارایی مثبت برای جهان به شمار می رود.

طی سال‌های اخیر، صرف نظر از اینکه اوضاع بین‌المللی چگونه تغییر کرده است، سران چین و روسیه همواره ارتباط نزدیکی با یکدیگرداشته‌اند و مرتباً با یکدیگر دیدار کرده اند. چین و روسیه هر دو سیاست خارجی مستقل و غیروابسته ای را دنبال می کنند و روابط دو کشور بر اساس عدم تعهد، عدم رویارویی و عدم متهم کردن طرفهای ثالث است و در عین حال همکاری دوجانبه دو کشور نیز تحت تأثیر مداخله جریانات ثالث قرار نمی گیرد. روابط چین و روسیه در مسیر توسعه خود بالغ‌تر و محکم‌تر شده است و به الگویی برای روابط جدید بین کشورهای بزرگ مبتنی بر احترام به یکدیگر، همزیستی صلح آمیز و همکاری برد- برد تبدیل شده که به وضوح تعبیری از روابط صحیح همزیستی بین کشورهای بزرگ است و این موضوع برای جهان پر از آشفتگی امروز، بسیار پر اهمیت است.

از 10 سال پیش، شی جی‌ پینگ ابتکار بزرگی را در مسکو به جهانیان ارائه کرد و از جامعه بین‌المللی خواست تا آگاهی نسبت به جامعه‌ای با سرنوشت مشترک را توسعه دهند که در آن «من در کنار شما هستم و شما در کنار من هستید». از آن زمان، چین به طور متوالی ابتکار کمربند و جاده، ابتکار توسعه جهانی، ابتکار امنیت جهانی و ابتکار تمدن جهانی را پیشنهاد داده است که مفهوم و مسیر عملی مفهوم جامعه با سرنوشت مشترک برای بشر را غنی تر کرده است و خرد و راه حل های چین برای مقابله با تغییرات جهان، عصر و تاریخ را ارائه داده است.

بعدازظهر سه شنبه 21 مارس دیدار و مذاکره دو رئیس جمهور ادامه پیدا کرد.

در این دیدار سران دو کشور گفتگوهای صمیمانه، دوستانه و مثمر ثمری در مورد روابط چین و روسیه و مسائل مهم بین المللی و منطقه ای مبادله شد و دو طرف توافق کردند که همکاری‌های متقابل را در زمینه‌های مختلف در راستای اصول دوستی حسن همجواری و همکاری برد- برد ارتقا دهند و روابط مشارکتی و راهبردی همه جانبه  در عصر جدید را تعمیق بخشند.

شی جین پینگ همچنین خاطر نشان کرد که در حال حاضر، تحولات جهانی شتاب می گیرد و «توازن بین‌المللی سابق» دستخوش تغییرات عمیقی می شود. چین و روسیه به عنوان اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و قدرت‌های بزرگ در جهان، موظفند با همکاری یکدیگر، «مدیریت جهانی» را در جهت انتظارات جامعه بین‌المللی پیش ببرند و ایجاد جامعه‌ بشری با سرنوشتی مشترک را «هدایت و ترویج» کنند.  دو طرف باید در مورد مسائل مربوط به منافع اصلی یکدیگر از طرف متقابل حمایت کنند و مشترکاً در برابر نیروهای خارجی مداخله گر در امور داخلی مقاومت کنند. باید ارتباطات و هماهنگی در امور بین‌الملل، به ویژه در چارچوب‌های چندجانبه مانند «سازمان ملل»، «سازمان همکاری شانگهای» و مکانیسم «همکاری بریکس» را تقویت بخشند، به اجرای چندجانبه‌گرایی واقعی، مخالفت با سلطه طلبی و زورگویی ادامه دهند، احیای اقتصاد جهانی پس از شیوع همه‌گیری را به پیش برده، و اصلاحات بمنظور چند قطبی بودن را در روند جهانی شدنِ برابری طلبانه، بهبود  بخشند.

«یونگه ولت» نوشت: سران دو کشور بر این عقیده اند و تاکید می کنند که روابط روسیه و چین «آنطور که در طول جنگ سرد پدیدار شد، یک اتحاد نظامی- سیاسی نیست» و«علیه کشورهای ثالث هدایت نمی شود.».« بدلیل افزایش فعالیت های جهانی آمریکا در زمینه دفاع موشکی و استقرار آن در پایگاه های مناطق مختلف جهان و در ارتباط با ساخت سلاح های غیر هسته ای با دقت بالا برای انجام حملات خلع سلاح و دیگر توانایی های استراتژیک و همچنین مسلح کردن و استقرار موشک های میان برد و کوتاه تر زمینی توسط آمریکا در مناطق آسیا و اقیانوسیه و اروپا و انتقال آن ها به آن به دیگر کشورها نگرانی های جدی را موجب می شود.این نوع رفتار سیاسی ثبات جهانی را تضعیف می کند. در رابطه با جنگ اوکراین، دو کشور بر این عقیده اند که «گفتگوی های مسئولانه» بهترین راه برای رسیدن به «یک راه حل پایدار» است، باید از رویارویی بلوکی جلوگیری شود و به اقداماتی که به درگیری دامن می زند، پایان داده شود.»

به گزارش «رادیو بین المللی چین»، سران دو کشور همچنین گزارش همکاری چین و روسیه در زمینه های مختلف را از سوی مسئولان ادارات ذیربط استماع کردند.

همچنین شی جین پینگ با اشاره به تعمیق تلاش های مشترک و مستمر دو طرف در جهت تعمیق اعتماد متقابل سیاسی، منافع مشترک و پیوندهای مردمی گفت: همکاری در زمینه های اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری، انرژی، امور انسانی، منطقه ای و زمینه های دیگر به پیشرفت خود ادامه داده، زمینه های همکاری گسترش یافته و اجماع دو کشور بیش از پیش تقویت شده است. امسال اولین سالی است که مصوبات بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین به طور کامل اجرا می شود.  ما ایجاد یک الگوی توسعه جدید را تسریع خواهیم کرد، بر ترویج توسعه با کیفیت بالا تمرکز خواهیم کرد و مدرنیزاسیون به سبک چینی را به طور جامع ترویج خواهیم کرد. همکاری چین و روسیه پتانسیل و فضای زیادی دارد و استراتژیک، قابل اعتماد و باثبات است. دو طرف باید برنامه ریزی و هماهنگی کلی را تقویت کنند، تجارت سنتی انرژی، منابع و محصولات مکانیکی و الکتریکی را گسترش دهند، به تقویت انعطاف پذیری زنجیره های صنعتی و تامین ادامه دهند و همکاری ها را در زمینه هایی مانند فناوری اطلاعات، اقتصاد دیجیتال، کشاورزی، و تجارت خدمات توسعه دهند. افزایش همکاری ها در زمینه نوآوری و لجستیک و حمل و نقل فرامرزی روان، ضروری است. باید به تثبیت پایه های تبادلات مردمی و فرهنگی، ترویج گسترش مبادلات بین استان ها، ایالت ها و شهرهای خواهرخوانده، تداوم برگزاری خوب سال تبادل ورزشی چین و روسیه و ایجاد شرایط مناسب برای ارتقای مبادلات نیروی انسانی پرداخت.

پوتین نیز گفت: روسیه بار دیگر انتخاب مجدد جناب شی جین پینگ را به اتفاق آرا به عنوان رئیس جمهوری خلق  چین و تشکیل دولت جدید چین را به گرمی تبریک می گوید. در حال حاضر روابط روسیه و چین در حال توسعه بسیار خوب است، همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف پیشرفت زیادی داشته است، تبادلات و همکاری ها  بین دولت ها و نهادهای قانون‌گذاری کشور، در همه سطوح و زمینه های مختلف بسیار فعالانه انجام می شود. بر خلاف شرایط پیچیده خارجی و مواردی مانند اپیدمی  کرونا، سطح تجارت دوجانبه بین روسیه و چین رشد داشته است. امید است که دو طرف از تمام راه های ارتباطی موجود بین دو کشور برای ارتقای پیشرفت‌های جدید در راستای همکاری های عملی دوجانبه در زمینه های اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری، انرژی، هوافضا، حمل و نقل فرامرزی و سایر زمینه ها به خوبی بهره ببرند. مبادلات ورزشی و فرهنگی، گردشگری و منطقه ای به سطح جدیدی رسیده است. روسیه قاطعانه از چین برای حفظ منافع مشروع خود در مسائل مربوط به تایوان، هنگ کنگ و شین جیانگ حمایت می کند. به چین برای پیشبرد موفقیت آمیز گفت وگوی  ایران و عربستان سعودی در پکن و دستآوردهای تاریخی آن تبریک می گوید و این موفقیت به طور کامل موقعیت مهم و تأثیر مثبت چین به عنوان یک قدرت جهانی را نشان می دهد. روسیه از آنکه چین همیشه موضعی عینی و منصفانه در امور بین المللی در پیش گرفته، قدردانی می کند، از ابتکار امنیت جهانی، ابتکار توسعه جهانی و ابتکار تمدن جهانی مطرح شده از سوی چین  حمایت می کند و مایل است همکاری های بین المللی با چین را افزایش دهد.

سران دو کشور بر این باورند که در جریان این دیدار، تبادلات بین دو طرف عمیق بوده، محتوای غنی و جامع داشته و انگیزه جدیدی را به توسعه روابط مشارکتی راهبردی جامع روسیه و چین در عصر جدید تزریق کرده است.

رهبران چین و روسیه به وزارت خانه های ذیربط  دو کشور دستور دادند تا بر اساس اجماع صورت گرفته میان دو کشور، ارتباطات و همکاری نزدیک خود را تقویت کنند تا به توسعه جدید و بیشتر همکاری های عملی بین دو کشور و  توسعه و شکوفایی دو کشور کمک شود.

«یونگه ولت» در این رابطه نوشت: «در مجموع 14 سند در این دیدار امضا شد که از آن جمله می توان به اعلامیه مشترک دو کشوردر مورد تعمیق «بیانیه مشترک جمهوری خلق چین و فدراسیون روسیه در مورد تعمیق روابط مشارکتی راهبردی جامع در عصر جدید» و بیانیه شی و ولادیمیر پوتین همتای او در مورد طرح «همکاری های اقتصادی برای هفت سال پیش رو» اشاره کرد. در این سند هشت مورد بعنوان «جهت های تعیین کننده» توسعه ذکر شده است: تجارت و سرمایه گذاری، مسیرهای لجستیک و حمل و نقل، مسائل ارزی به ویژه گسترش استفاده از ارزهای ملی، انرژی سوختی و «اقدامات ضروری به منظور تغییرات درتولید و مصرف انرژی سوختی و گذار به انرژی پاک در سطح جهان»، مواد اولیه و منابع معدنی، فناوری و نوآوری، همکاری های صنعتی و کشاورزی.» و «بیانیه مشترک رئیس جمهوری خلق چین و رئیس جمهور روسیه در مورد برنامه ریزی جهت های اصلی همکاری اقتصادی چین و روسیه تا سال 2030» و همچنین اسنادی در رابطه با همکاری های دوجانبه در زمینه های کشاورزی، جنگلداری، تحقیقات علمی پایه، نظارت بر بازار و رسانه ها نیز به امضاء رسید.

 

«مسئله هسته ای ایران و برجام»

«رادیو بین المللی چین» همچنین در گزارش خود به بیانیه مشترک دو کشور در باره مسئله هسته ای ایران و برجام نیز اشاره کرده است در این بیانیه بر لزوم تصمیم گیری چند جانبه از سوی همه طرف‌های برجام تاکید شده و دو کشور بر اهمیت احیای هر چه سریعتر فرآیند اجرای کامل و مؤثر برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تأکید کرده اند و از همه طرف های ذیربط خواسته اند با اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم، در تلاش برای دستیابی مذاکرات احیای برجام به نتایج مثبت باشند.

حل مسئله فلسطین بر اساس «راه حل دوکشور»

در اشاره به مسئله  فلسطین و خاورمیانه، طرفین حمایت خود را از حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه، تقویت استقلال راهبردی کشورهای منطقه، حل و فصل مسائل کانونی از طریق گفتگو و رایزنی و مخالفت با مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه اعلام کردند. دو طرف از عادی سازی روابط ایران و عربستان سعودی از طریق گفت‌و‌گو استقبال و از رسیدن به یک راه حل جامع و عادلانه برای مسئله فلسطین بر اساس «راه حل دو کشور» حمایت کردند. همچنین حمایت خود را نیز از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه اعلام کرده اند و گفته اند که در جهت اجرای مجموعه ای از اقدامات در جهت حل و فصل سیاسی مسئله این کشور تلاش می کنند. آنان همچنین با اعلام حمایت خود از حفظ حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی لیبی، از تلاش خود برای دستیابی به یک توافق عملی به منظور تسریع روند حل و فصل سیاسی مسئله این کشور به رهبری و تحت مالکیت مردم لیبی خبر دادند. دو طرف همچنین گفتند که ارتباط و پیوند خود با ابتکارات امنیتی منطقه خلیج فارس را تقویت خواهند کرد و برای ایجاد یک چارچوب امنیتی جمعی در منطقه خلیج فارس با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

 

بیانیه مشترک چین و روسیه

 

در رابطه با مسئله اوکراین، به اعتقاد دو کشور، اهداف و اصول منشور سازمان ملل باید رعایت شود و قوانین بین المللی باید مورد احترام قرار بگیرد. روسیه موضع عینی و منصفانه چین در قبال مسئله اوکراین را مثبت ارزیابی می کند. دو طرف با اقدامات هر کشور یا گروهی که برای منافع نظامی، سیاسی و سایر زمینه ها، به منافع امنیتی مشروع سایر کشورها آسیب می رسانند، مخالفت می کنند. روسیه بار دیگر بر تعهد خود برای از سرگیری مذاکرات صلح در اسرع وقت تاکید کرد که مورد تقدیر چین قرار گرفت. روسیه از تمایل چین برای ایفای نقش فعال در حل بحران اوکراین از راه سیاسی و دیپلماتیک استقبال کرد و از پیشنهادهای سازنده مندرج در سند "موضع چین در مورد راه حل سیاسی برای بحران اوکراین" استقبال کرد. دو طرف خاطرنشان کردند که برای حل بحران اوکراین باید به نگرانی‌های امنیتی مشروع همه کشورها احترام گذاشته شود و از ایجاد رویارویی بین اردوگاه‌ها و تشدید اوضاع اجتناب شود. دو طرف تاکید کردند که گفت و گوی مسئولانه بهترین راه برای حل مستمر و با ثبات مشکلات است. برای این منظور، جامعه بین المللی باید از تلاش های سازنده مرتبط حمایت کند. دو طرف خواستار توقف همه اقداماتی شدند که موجب تنش و ادامه جنگ می شود تا از تشدید بیشتر بحران و یا حتی خارج شدن آن از کنترل جلوگیری شود. دو طرف با هرگونه تحریم یکجانبه بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل نیز ابراز مخالفت کردند.

سران دو کشور همچنین به طور مشترک بر دیگر با خبرنگاران رسانه ها ملاقات  کردند.

«یونگه ولت» نوشت: آقای پوتين در گفتگوئی با رسانه ها در رابطه با  روابط تجاری ما بین دوکشور گفت: تجارت متقابل در سال گذشته 30 درصد به 185 ميليارد دلار افزايش داشته است. در سه ماهه اول سال 2022، 65 درصد رسیده است. مبادلات با ارزهای روبل و یوان انجام می شود و سهم  کاربرد این ارزها همچنان رو به رشد است. روسيه ازسال 2022 صادرات نفت به چين را بیش از 50 درصد افزايش داده است و توافقات درازمدت برای افزايش صادرات گاز حاصل شده است. همکاری های صنعتی به عنوان مثال در ساخت خودرو و ساخت هواپیماهای عمرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تجارت دو جانبه و متقابل در بخش کشاورزی از سال 2022 به بعد41 درصد رشد داشته است.

 

شامگاه سه شنبه به وقت محلی، پوتین ضیافتی را به افتخار سفر شی جین پینگ به روسیه در کاخ کرملین ترتیب داد.

پایان سفر

 

صبح روز چهارشنبه 22 مارس/2 فروردین به وقت محلی، «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین پس از دیدار رسمی خود از روسیه عازم پکن شد.

هنگام ترک مسکو، «دمیتری چرنیشنکو» معاون نخست وزیر روسیه و دیگر مقامات عالی رتبه روسیه در فرودگاه مراسم بدرقه باشکوهی را برگزار کردند.

از آخرین مکالمات دو رهبر هنگام خروج مهمان از کاخ کرملین در مراسم بدرقه چنین گزارش شده است:

شی جین پینگ: تغییرات تاریخی و راهبردی جدید و تغییر موازنه قوا در مرحله فعلی که «پیچ تاریخی» نیز نامیده شده است در 100 سال گذشته بی نظیر است و ما در پیشبرد آن همقدم هستیم.

پوتین: موافقم

شی جین پینگ: مواظب خودت باش، دوست عزیز

پوتین: سفر بخیر

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 875  - 16 فروردین 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت