راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ریاست یک ماهه

روسیه بر شورای امنیت

فرصت روسیه

برای تشریح

جهان چند قطبی

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

  

روسیه از اول ماه اپریل ریاست شورای امنیت سازمان ملل را برعهده  گرفت. ریاست شورای امنیت سازمان ملل هر ماه به ترتیب حروف الفبا بین پانزده عضو، که پنج عضو دائمی آن (روسیه، ایالات متحده، فرانسه، بریتانیای کبیر و چین) به طور دائم در این شورا حضور دارند، تغییر می کند. رئیس جمهور اوکراین، زلنسکی، پس از رسیدن روسیه به ریاست شورای امنیت سازمان ملل، این نهاد را «ورشکستگی» اعلام کرد. او خواستار "اصلاح نهادهای جهانی، از جمله شورای امنیت سازمان ملل" شد. او مدعی شد که روسیه یک کشور تروریستی است و نباید ریاست شورای امنیت سازمان ملل به آن سپرده شود. حتی اگر این نظر و خواست زلنسکی پذیرفته شود، در آن صورت بسیاری از کشورها را شامل می شود. از جمله ایالات متحده، یعنی تنها کشوری در جهان که از سلاح هسته ای (در پایان جنگ دوم جهانی) علیه غیرنظامیان استفاده کرد. درحال حاضر هیچیک از کشورهای عضو دائمی این شورا حاضر نیستند امتیازات خود را در شرایط کنونی جهان از دست بدهند. بنابراین یگانه راه حل واقعی در این زمینه تاسیس یک سازمان جدید در روابط جهانی به رهبری اتحادهای منطقه ای است که حضور نقش  آن در حال حاضر احساس می شود.

سخنگوی کاخ سفید گفت که امریکا نگران است که روسیه با استفاده از رهبری شورای امنیت اطلاعات نادرستی را مطرح کند. ما باید تلاش کنیم  که روسیه نتواند اقداماتش در اوکراین را توجیه کند.

(طبیعی است که امریکا و بطور کلی غرب، که از آغاز عملیات در اوکراین تمام رسانه های مستقل و یا رسانه های روسیه را سانسور کرده و دسترسی به آنها را ناممکن، اکنون باید از آن بترسد که روسیه از تریبون شورای امنیت سازمان ملل واقعیاتی را در ارتباط با اوکراین مطرح کند که غرب مایل به آگاهی مردم جهان از آنها نیست- م*)

سخنگوی کاخ سفید با فراموش کردن حمله 20 سال پیش آمریکا به عراق افزود: «کشوری که آشکارا منشور سازمان ملل را نقض می‌کند و به همسایه‌اش حمله می‌کند، جایی در شورای امنیت ندارد».

علیرغم ادعاهای زلنسکی و سخنگوی کاخ سفید همه شواهد نشان میدهد که مسکو قصد ندارد از این ریاست نه برای «توجیه عملیات ویژه» استفاده کند، بلکه برعکس، روسیه قصد دارد بر تحولات جاری در روابط بین کشورها، اشکال نوینی را جایگزین کند.

تصادفی نیست که ولادیمیر پوتین در آستانه ریاست یک ماهه روسیه بر شورای امنیت سازمان ملل متحد، اعلام کرد که فرمانی را امضا کرده است مبنی بر "منشور سیاست خارجی فدراسیون روسیه ".  بر اساس این منشور، روسیه بشریت را در حال تجربه یک تغییرات انقلابی و شکل گیری نظم جهانی چند قطبی عادلانه میداند. بویژه تاکید شده است که "سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین المللی تحت فشار شدید قرار دارند تا منافع قدرت های بزرگ را تامین کنند".

"ماریا زاخارووا"، سخنگوی وزیر امور خارجه روسیه (لاوروف شخصا ریاست شورای امنیت سازمان ملل را در آپریل بر عهده خواهد داشت) گفت: یکی دیگر از رویدادهای کلیدی ریاست جمهوری روسیه، بحث آزاد در شورای امنیت سازمان ملل در سطح عالی درباره "چند جانبه گرایی در چارچوب اصول منشور ملل متحد" است. روسیه معتقد است زمانی که تعدادی از کشورها تلاش می‌کنند سازمان ملل را منحصراً تابع منافع خود قرار دهند و «سیستم روابط بین‌الملل محور سازمان ملل را کاملاً تضعیف کنند.» به قول "ماریا زاخارووا"، مفهوم نفرت انگیز از"نظم جهانی مبتنی بر قوانین" برقرار می شود. چنین نظمی، از دروغ های زیرکانه قدرت های غربی است. او تأکید کرد: «اجازه بدهید به شما یادآوری کنم که هیچکس، هرگز قوانین این قدرت ها را ندیده است".

بدیهی است که در طول یک ماه ریاست روسیه در شورای امنیت هیچ چیز در اساس تغییر نخواهد کرد، اما این یک ماه فرصتی است تشریح دیدگاههای روسیه درباره حاکمیت جهان چند قطبی بر سارمان ملل. روسیه  متکی است به کشورهایی مانند چین و سازمان همکاری شانگهای (SCO) و نهاد بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی) برای ترسیم خطوط «نظم جهانی چند قطبی.» چار چوب این نظم از هم اکنون در تمام عرصه های سیاست خارجی از سوی "لاوروف" تعریف شده است.

. À l’ONU, Moscou se place en défenseur de l’ordre multipolaire | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 875  - 16 فروردین 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت