راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بحث مجمع

اقتصادی "بوآئو"

برای تاسیس

«صندوق پول آسيا»

تدوین ـ عسگر داوودی

 

 «نشست سال 2023 مجمع آسیایی بوآئو» با موضوع « همبستگی و همکاری علیه ستیز و چالش و برایاسقرار گشایش و سخاوتمندی برای توسعه» از تاریخ 28 تا 31 مارس 8تا 11 فروردین) در منطقه «بوآئو» واقع در استان جزیره‌ای «های‌نان» چین با حضور نزدیک به2 هزار شرکت کننده از بیش از 50 کشور و منطقه جهان برگزار شد. هدف از برگزاری این نشست مشترک «تحقق همکاری و ارتقاء توسعه» عنوان شد. «مجمع آسیایی بوائو» به عنوان مهمترین مجمع علمی و اقتصادی آسیا، در سال 2001 در شهری به همین نام در جنوب چین تاسیس شد؛ هدف اولیه تشکیل این مجمع که جمهوری اسلامی ایران نیز از موسسان آن به شمار می‌رود، توسعه مبادلات اقتصادی، همکاری‌های علمی، فنی و اقتصادی بین کشورهای حوزه آسیا - پاسیفیک و نهایتاً تنظیم مناسبات عادلانه این منطقه از آسیا با دنیا است.

طبق اساسنامه، مجمع آسیایی بوائو، محلی برای گفت‌و‌گوی چهره‌های سیاسی، رهبران تجاری، دانشگاهیان و شخصیت‌های معروف محافل آسیایی است؛ این مجمع از نظر پوشش جغرافیایی، کشورهای آسیایی را در بر‌می‌گیرد اما در عین حال کشورهای خارج از آسیا نیز می‌توانند به عضویت آن در آیند.

«مجمع آسیائی بوآئو» یک سازمان علمیِ بین‌المللیِ غیردولتی و غیرانتفاعی است که در 27 فوریه 2001(23 سال پیش)تاسیس شد.

 

کنفرانس چهار روزه امسال با 50 نشست، میزگرد و کنفرانس خبری موضوعاتی چون «ابتکار یک کمربند و یک جاده»، «مدرنیزاسیون به سبک چینی»، «همکاری منطقه‌ای آسیا»، «چشم انداز اقتصادی جهان» و «چشم انداز ژئوپلتیکی جهان» را نیز مطابق موضوعات همه ساله پوششمی داد. نشست امسال «مجمع آسیایی بوآئو» با انتشار گزارشی پیش بینی کرد که میزان رشد اقتصادی آسیا در سال 2022 میلادی با کاهش1/2 درصد به 8/4درصد خواهد رسید. این رقم از میزان پیش بینی شده قبلی صندوق بین المللی پول نیز کمتر است.

در نخستین نشست خبری امسال «گزارش سالانه چشم انداز و فرآیند یکپارچگی اقتصادی سال 2023 آسیا» و گزارش «توسعه پایدار آسیا و جهان در سال 2023 تامین مالی برای توسعه آسیا، وظیفه مشترک دولت و جامعه» ارائه شد.

بر اساس این دو گزارش به عنوان «گزارشهای اصلی»: اقتصادهای آسیایی به عنوان محرک مهم رشد اقتصادی جهان در سال 2023 با سرعت بیشتری در مسیر احیاء قرار می گیرند و پیش بینی می شود که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) اقتصادهای آسیایی در سال 2023 برابر با 4/5 درصد بشود که نسبت به 4/2درصد در سال 2022 همراه با افزایش است و در مقایسه با روند نزولی سایر اقتصادهای کلان دنیا یک نکته برجسته به شمار می رود.

لازم به ذکر است که تحلیلهای صندوق بین المللی پول نیز نشان می دهد که تنها دو کشور چین و هند در سال 2023، سهم 50 درصدی در رشد اقتصادی جهان خواهند داشت.

همزمان با برگزاری این مجمع، «مجمع دیگری با عنوان توسعه بنادر آزاد تجاری جهانی» نیز در استان «های نان» چین برگزار شد که در آن از نمایندگان 20«منطقه آزاد تجاری جهان» از جمله منطقه آزاد «جبل علی» دبی، منطقه آزاد بین المللی «ججو» در کره جنوبی و منطقه آزاد «سیهانوکوی» در کامبوج دعوت شده بود تا در مورد نقش منطقه آزاد تجاری «های نان» در بررسی قوانین اقتصادی و تجاری بین المللی و ارتقای یکپارچگی اقتصادی منطقه ای و راه های موثر برای تبدیل «های نان» به منطقه فوق آزاد و باز را بررسی کنند.

شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین در سخنرانی مراسم گشایش کنفرانس سالانه مجمع آسیایی بوآئو این نکته را یادآوری کرد که باید بر پایه مفهوم «توسعه سبز»، همکاری جهانی برای رویارویی با تغییرات اقلیمی را به پیش برد و اقدامات بیشتری را برای اجرای بیانیه پاریس انجام داد. رئیس جمهور چین هماهنگی برای رفع ادامه تنش میان واشنگتن و پکن را خواستار شد و مسئله کنار گذاشتن ساختارهای قدرت هژمونیک و هژمونی طلب را در موضوع رهبری جهانی پیشنهاد کرد و از تلاش های برخی کشورها برای مانع تراشی و انزوای کشورهای دیگر، که به گفته وی باعث آسیب به دیگران شده و سودی برای کسی ندارد، انتقاد کرد. شی جین پینگ در این نشست گفت: «دنیا خواستار عدالت است، نه هژمونی. یک کشور بزرگ باید با نشان دادن مسئولیت پذیری بیشتر در عمل باید یک کشور بزرگ به نظر برسد. هرچند رئیس جمهوری چین همچون همیشه اشاره‌ای به نام آمریکا نکرد اما مقامات چینی اخیرا در انتقاد از سیاست‌های تجاری و ژئوپولتیک واشنگتن بارها به هژمونی طلبی آمریکا اشاره کرده‌اند.»

 

بان کی مون رئیس شورای مجمع آسیایی بوآئو در کنفرانس امسال این مجمع و در نشست مربوط به وضعیت کربن- خنثی گفت که در دست گرفتن ابتکار عمل برای مقابله با تغییرات اقلیمی و رسیدن به وضعیت کربن- خنثی نه یک گزینه بلکه یک ضرورت است. بان کی مون تاکید کرد همه کشورها و شرکت ها در جهان باید به وضعیت کربن-خنثی برسند و تنها در چنان وضعیتی میتوان تداوم زندگی بشر به شکل کنونی را تضمین کرد.

 

«برنامه تشکيل صندوق پول آسيا»

نخست‌وزیر مالزی«انور ابراهیم» پیشنهاد استفاده از پول ملی چین را در مناسبات تجاری مطرح کرد و گفت: بانک مرکزی مالزی در حال حاضر در حال بررسی انجام مبادلات چین و مالزی با استفاده از رینگیت (پول رایج مالزی) و "یوان" چینی است.

«راب شارپس» مدیرعامل و رئیس شرکت بزرگ سرمایه گذاری‌ آمریکایی «تی. رو پرایس»، نیز بعنوان شرکت کننده در کنفرانس در یک گفتگوی رسانه ای گفت: وقتی بیشتر اقتصاد‌های بزرگ جهان در حال دست و پنجه نرم کردن با تورم و سیاست انقباضی پولی هستند،‌ تورم پایین‌تر چین مجال توسعه پولی و مالی را فراهم می‌آورد. از لحاظ جهانی، چین در یک چرخه اقتصادی منحصربفرد قرار دارد. در سال 2023 چین یک نقطه روشن بالقوه در بازار جهانی محسوب می‌شود.

مدیرکل همکاری‌های اقتصادی چندجانبه و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران نیزدر حاشیه نشست سالانه «مجمع بوائو برای آسیا» با «لی بائودونگ» دبیرکل مجمع ملاقات و در خصوص راه‌های تقویت همکاری‌ها تبادل نظر کرد. دبیرکل در این دیدار بر اهمیت همکاری اقتصادی مابین کشورهای آسیایی تاکید کرد و نقش ایران را به عنوان یکی از کشورهای بنیانگذار در مجمع مورد تاکید قرار داد و آمادگی خود و مجمع را برای ارتقای همکاریهای فی مابین اعلام کرد.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 876  - 30 فروردین 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت