راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کودتا در سودان

با انگیزه های

نا معلوم برای مردم

اومانیته- ترجمه جعفرپویا

 

در سودان کودتائی انجام شده که هنوز تکلیف نهائی آن معلوم نیست. آیا این کودتا نتیجه رقابت ژنرال های ارتش با یکدیگر است؟ اگر چنین است، نقش شبه نظامیانی که با کودتاچی ها همراهی کردند چیست؟

در ابتدای کودتا کنترل فرودگاه خارطوم، کاخ ریاست‌جمهوری و چندین پایگاه در کشور به دست کودتاچیان افتاد.

 یک سال و نیم پس از به قدرت رسیدن ژنرال سودانی "عبدالفتاح آل بوهران" در اکتبر 2021، نیروهای پشتیبانی سریع "اف ار اس" که توسط رقیب وی، "ژنرال محمد همدان داگلو" کنترل می شود، روز شنبه 15 آوریل اعلام کرد که کنترل کاخ ریاست جمهوری را به دست گرفته است. بر اساس بیانیه شبه نظامیان، کاخ ریاست جمهوری، فرودگاه خارطوم و چندین "پایگاه در استان های مختلف".

نیروهای پشتیبانی سریع FSR، بالغ بر یکصدهزار سرباز همچنین از مردم می خواهد "به آنها بپیوندند" و اطمینان میدهد که ارتش را هدف قرار نمی دهیم "بلکه مقامات و کارکنان اصلی که می خواهند "عبدالفتاح ال بوهران" بر تاج و تخت خود بماند را هدف قرار میدهد، حتی اگر به معنای به خطر انداختن ثبات کشور باشد."

کودتاچیان به شبکه الجزیره اعلام کردند که «تا زمانی که کنترل همه پایگاه های نظامی را در دست نگیرند، دست از عملیات برنمی دارند».

نیروهای ژنرال "ال بوهران" تسخیر فرودگاه را تکذیب کردند و نیروهای هوانوردی خود را برای مقاومت و باز پس گیری پایگاه های مختلف در استانها اعزام کرد.

 به گفته اتحادیه رسمی پزشکان، در خارطوم، جایی که چندین محله صحنه نبردهای شدید بوده عده ای کشته شده اند.

 نماینده سازمان ملل در سودان، "فولکر پرتس" هم خواستار پایان "فوری جنگ" برای امنیت مردم سودان و در امان ماندن از خشونت بیشتر شد.

درمیان نیروهای  FSR شبه نظامیان عرب جنگ دارفور (جنجاویدها) دیده می شوند که ارتش را متهم می کنند که اردوگاه آنها را در "سوبا"، در 19 کیلومتری پایتخت، در همان صبح روز کودتا با انواع "سلاح های سبک و سنگین" محاصره کردند. به گفته این شبه نظامیان، پایگاه های دیگری نیز مورد هجوم ارتش قرار گرفته اند که ارتش آن را رد می کند. با این حال، روز پنجشنبه 13 آوریل، ارتش "زنگ خطر" را برای مواجهه با استقرار شبه نظامیان به صدا درآورد. ژنرال "محمد همدان داگلو" که دست به کودتا زده و پیشتر در جنگ یمن در کنار سعودی ها عمل می کرد، در آستانه جنگ اوکراین به روسیه سفر کرد تا آمادگی خود را برای ایجاد پایگاه روسی در دریای سرخ که وارد رقابت مستقیم با منافع آمریکا شده اعلام کند. رهبر دولت حاکم و رهبر کودتائی که سرانجام آن هنوز معلوم نیست هر دو در شورای رهبری خرطوم، که در سال 2021 تشکیل شده حضور داشتند. آنها با همکاری یکدیگر رژیم "عمر بشیر" را سرنگون کردند.

حالا کودتاچیان می گویند که ژنرال البوهران جنایتکار است و کشور را ویران می کند.

قربانیان خشونت ها در سودان توده های مردمی هستند که هنوز امید خود را برای تحقق آرمان های انقلاب 2018 علیه "عمرالبشیر" را از دست نداده اند. آنها توانستند رژیم عمر البشیر را پس از 30 سال حکومت سرنگون کنند.

حزب کمونیست سودان نیز در بیانیه ای اعلام کرد: "بازگشت به زندگی عادی با توقف فوری و کامل تبادل آتش، با خروج ارتش و شبه نظامیان از شهرها، روستاها و مناطق مسکونی شهروندان آغاز می شود. حزب کمونیست سودان خواستار انحلال شبه نظامیان، اجرای طرح خلع سلاح و اصلاح ارتش و قرار گرفتن آن در خدمت وحدت ملی است. حزب کمونیست جنگ قدرت کنونی در سودان را ادامه مبارزه برای انحصار ثروت توسط اقلیت حاکم می بیند که توسط نیروهای خارجی حمایت و تشویق می شود!"

. Prémices de coup d’État au Soudan | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 876  - 30 فروردین 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت