راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ترجمه و تدوین اذرنگ-  بخش ششم

تلاش امریکا

برای یافتن متحدان علیه چین

 

 

 چشم انداز اوضاع در اطراف تایوان تلاش های جدی را در مورد حفظ ثبات بین المللی ایجاد کرده است.

پیش‌بینی می‌ شود که پکن تصمیم قطعی برای پیوند دوباره تایوان به چین را به اجرا بگذارد.

اگر اوکراین و خاورمیانه، سومین کانون جنگ در کره زمین را بازکند.

 از هم اکنون پنتاگون، 16 میلیارد دلار برای مقابله با تصمیم احتمالی چین در نظر گرفته است.

پکن تاکنون هوشمندانه از دامی که امریکا برایش گذاشته گریخته است، اما این به معنای منتفی شدن دام های بعدی در آینده نیست. امریکا روی "بازی تایوانی" با بهره گیری از تجربه جنگ اوکراین حساب کرده است.

در این بازی روی ژاپن و کره جنوبی نیز امریکا سرمایه گذاری کرده است اما کره جنوبی علیرغم وابستگی نظامی و سیاسی اش به امریکا نگران ورود به این بازی و تکرار جنگ کره است.

پیونگ یانگ و پکن بصورت دو متحد نیز خود را آماده حوادث آینده کرده اند.

فعلا کره جنوبی بطور فعال در مانورهای مشترک با آمریکایی ها شرکت می کند، تا ظرفیت دفاعی خود را تقویت کند.

ژاپن نیز به همان اندازه که از نظر نظامی و سیاسی به ایالات متحده وابسته است، از دچار چالش اقتصادی شدن بیم دارد و نمی خواهد معجزه اقتصادی اش به پایان برسد، این درحالی است که حتی هم اکنون هم اقتصاد ژاپن در آستانه ورشکستگی است. در دو ماه اول سال جدید، تولید صنعتی بیش از 7 درصد کاهش یافته (در چین به همان میزان افزایش یافته) و تولید خودرو آن 18.4 در صد کاهش یافته است! بخش مهمی از بازار جهانی خودروی ژاپنی را چین گرفته است.

ژاپن پیشتر از نظر تولید ناخالص داخلی از المان  پیشی گرفته بود. در زمینه سیاسی نیز ژاپنی ها ازبدتر شدن روابط با چین پرهیز دارند و روز به روز بطور فزاینده ای با مشکلات داخلی روبرو می شوند.

در این میان ویتنام قرار دارد که مشغول حل اختلافات مرزی خود با چین است و آمریکا امید خود را برای جلب ویتنام به محور ضد چین از دست میدهد.

هانوی در سال 2023 اعلامیه ای صادر کرد که بموجب آن ویتنام می خواهد با روسیه و چین و امریکا روابط استراتژیک داشته باشد.

فیلیپین همچنان بر اتحاد خود با امریکا پافشاری می کند و امریکا روی اتحاد فیلیپین و ویتنام حساب کرده بود که اکنون این اتحاد نیز منتفی است زیرا دو کشور بر سر محدده دریائی خود به تفاهم رسیده اند و سایه جنگ از روی سر هر دو آنها گذشته است.

امضای قرار دادهای جدید میان پکن و هانوی درجریان سفر مقامات بلند پایه دو کشور به پایتخت های خود آب پاکی را روی دست امریکا و ژاپن ریخته است. ویتنامی ها و چینی ها عموما "برادران دوقلو" هستند. در آغاز مارس 2024، یک سند محرمانه را واشنگتن بدست آورد که نشان داد هانوی  صرفاً بدنبال «فریب» کاخ سفید به امید به دست آوردن پول  بیشتر  برای توسعه ویتنام  است. پس از این سند، خوش بینی واشنگتن برای مناسبات با ویتنام و جدا کردن آن از چین رنگ باخت.

فعلا تمرکز امریکا برای ایجاد مزاحمت برای ویتنام روی فیلیپین است که در گذشته در خط مقدم "مبارزه با امپریالیسم" قرار داشت اما با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید "مارکوس جونیور" این مبارزه تبدیل به دوستی تا حد اتحاد با امریکا تغییر کرده است.

فعلا امریکا با مانورهای مشترک نظامی سعی می کند جزایر "کلارک و خلیج سوبیک" را برای تبدیل آن به پایگاه نظامی اشعال کند. برای این منظور امریکا سر کیسه را برای فیلیپین باز کرده است و به همین دلیل وضع اقتصادی فیلیپین تا حدودی خوب شده است. اما این ماه عسل تا کی ادامه خواهد یافت؟ نباید فراموش کرد که چین نیز درهای باغ سبز را مرتب به فیلیپین نشان میدهد.

با توجه به ضعف امریکا در منطقه  برای مهار چین، ایالات متحده ممکن است برای ایجاد درگیری با چین عجله کند. حتی با تحریک دو کره برای ورود به یک جنگ جدید که دراینصورت چین از کره شمالی و امریکا از کره جنوبی دفاع خواهند کرد.

باید دید که با روی کار آمدن دوباره و احتمالی ترامپ که در دوران ریاست جمهوری اش از استراتژی مقابله اقتصادی با چین دفاع می کرد، باز هم آن استراتژی را دنبال خواهد کرد و یا از جنگ اوکراین که دولت بایدن را بی اعتبار کرد درس های لازم را برای پرهیز از چین ستیزی گرفته است.

.https://www.stoletie.ru/politika/pola_bitvy_2024_otkrojetsa_li_tretij_front_v_vostochnoj_azii_234.htm

 

لینکهای شماره های گذشته:

1 – https://www.rahetudeh.com/rahetude/2023/febrye/917/azarang.html

2 – https://www.rahetudeh.com/rahetude/2023/febrye/918/azarag.html

3 – https://www.rahetudeh.com/rahetude/2023/febrye/919/azarang.html

4 - https://www.rahetudeh.com/rahetude/2023/febrye/920/azarang.html

5 - https://www.rahetudeh.com/rahetude/2023/febrye/921/azarfar.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 923  -  29 فروردین 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت