راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آریش آلمان

در چنگال امریکا

ترجمه و تالیف ـ عسگر داوودی

 

  

بحران حاصل از دخالت نیابتی اتحادیه اروپا از جانب ایالات متحده در جنگ اوکراین، شکاف سیاسی عمیقی را در جامعه آلمان ایجاد کرده است، دولت آلمان با اعمال تحریم هایی اعم از خرید و فروش متقابل، به زعم خود در حال مقابله با روسیه است و گاز ارزان قیمت وارداتی را نیز با حدود ده برابر قیمت از کشورهایی مثل هند و امریکا با تحمل هزینه های حمل نقل از راه دور متقبل می شود. تمام این هزینه های اضافی جدید از مالیات مردم آلمان پرداخت می شود، پول مالیاتی که دولت می بایستی با آن بیمارستان، جاده، مهد کودک، مدرسه و دانشگاه راه بیندازد. مجموعه تحریم های وارداتی و صادراتی به روسیه باعث افزایش سرسام آور قیمت ها شده است. نتیجه مجموعه عملکردهای 3 سال گذشته محبوبیت دولت و شخص صدر اعظم آلمان به پائین ترین سطح تاریخی نزول کرده است.

این بحران فقط در سطح اقشار اجتماعی پائین جامعه مشاهده نمی شود، بلکه منجر به اعتراض مسئولین بالای اقتصاد کشور نیز شده است. رئیس فدراسیون صنایع آلمان اعتراض می کند که «دولت شولتز دو سال اقتصادی اخیر را به هدر داده است» زیگفرید روسوورم در گفتگو با روزنامه Süddeutsche Zeitung " گفت: «در دو سال گذشته اقتصاد کشور در شرایطی بحرانی به حدر رفته است. جدی بودن وضعیت اقتصاد به وضوح توسط صدر اعظم دست کم گرفته شده. در اثر سیاستهای دولت فعلی، اقتصاد آلمان شاهد کاهش قابل توجهی در رشد است. آلمان به طور پیوسته سهم قبلی خود را بازار را در مقایسه با کشورهای قابل مشابه و همسایگان اتحادیه اروپا از دست می دهد.»

 

«یونگه ولت» در این رابطه نوشت: با توجه به بحران اقتصادی موجود در آلمان انتظار می رود که برخی از صنایع مانند تولید آمونیاک در میان مدت از آلمان ناپدید شوند.

اعتبار سیاسی شولتز صدراعظم آلمان درآخرین نظرسنجی بشدت سقوط کرده است: آخرین بررسی کانال اول دولتی آلمان در ماه ژانویه نشان می دهد که مردم آلمان فقط 19 درصد از عملکرد رئیس دولت راضی هستند. به گفته کانال 1 آلمان، این پایین ترین رقم برای محبوبیت یک صدراعظم از زمان آغاز این نوع نظرسنجی ها از سال 1997 تاکنون است.

شیوع کرونا و بدنبال آن دخالت نیابتی کشورهای اتحادیه اروپا از جانب ایالات متحده در جنگ اوکراین بحران اقتصادی گسترده ای را در حوزه اتحادیه اروپا ایجاد کرده است.شوک اولیه اقتصادی بنا بر اعلام مؤسسه ملی آمار آلمان در سال 2023 با نرخ سالانه (7/9٪) رکوردی تاریخی را از زمان تشکیل دولت آلمان پس از جنگ جهانی دوم ثبت کرد.

به گزارش «یونگه ولت» فقر رو به رشد در آلمان بسیاری از مردم را به سرقت مواد اولیه زندگی روزمره سوق می دهد.در سال 2022 همزمان با گرانی ناگهانی قیمت ها روزنامه «بیلد» هامبورگ نوشت که یک پیر زن آلمانی یک شیشه روغن نباتی یک لیتری را از فروشگاهی زنجیره دزدیده است در آن تاریخ قیمت یک لیتر روغن نباتی 3 برابر یعنی به بیش از 3 یورو افزایش پیدا کرده بود. در سال 2023، تعداد حوادث سرقت از مغازه ها با توجه به آمار جرم و جنایت پلیس افزایش یافته است. نشریه مواد غذائی آلمان (Lebensmittelzeitung) داده های مربوطه را از ایالت های مختلف، روز پنجشنبه گذشته گزارش کرد. بر اساس این گزارش، بالاترین میزان افزایش سرقت از مغازه ها در ایالت های هامبورگ و زاکسن-آنهالت به ترتیب با  38/5و31/3 درصد ثبت شده است. با این حال، سرقت در بخش خرده فروشی نیز به طور قابل توجهی در ایالت های براندنبورگ، ساکسون، برلین، بایرن، هسن، نیدرزاکسن، نوردراین- وستفالن و راینلند- فالتس افزایش یافته است. موسسه خرده فروشی EHI، که یک موسسه تحقیقاتی و آموزشی مربوط به امور بخش خرده فروشی است، تعداد دزدی های موارد گزارش نشده را بیش از 98 درصد تخمین می زند. انتظار می رود ترازنامه پلیس جنایی دولت فدرال مربوط به سال 2023 نیز این هفته منتشر شود.

«هربرت ریول»، وزیر کشور ایالت نوردراین- وستفالن آلمان، افزایش این حجم از سرقت مواد غذائی را «آمار دیوانه وار» خواند. در ایالت براندنبورگ، اعلام شده است که تعداد موارد دزدی از مغازه های مواد غذائی سال 2023 حتی بیش از سطح میزان دزدی ناشی از ناامنی فرضی سال 2019 و شیوع همه گیری کرونا می باشد. انگیزه های اصلی افزایش حجم سرقت را گزارش پلیس ایالت هسین به شرح زیر اعلام کرده است: «کالاهای دزدیده شده عمدتا برای نیازهای روزانه می باشند»، غذا، نوشیدنی، لوازم آرایشی و همچنین مشروبات الکلی و دخانیات و تنباکو در بین اقلام سرقت شده بیشتر مشاهده می شود. «درک فورنوف»، رئیس بخش عملیات در مقر پلیس شهر «دارمشتات» در ایالت هسن که یک منطقه مهاجرنشین و کارگری است، افزایش تعداد موارد سرقت از مغازه ها را در درجه اول به این واقعیت نسبت داد که بسیاری از مردم به دلیل افزایش قیمت ها پول کمتری برای هزینه های رزمره زندگی دارند. روزنامه فرانکفورتر آلگماینه Frankfurter Allgemeine Zeitung که از بلندگوهای صاحبان سرمایه آلمان می باشد سه شنبه گذشته گزارش داد که سرقت مواد غذائی در منطقه هسن جنوبی حتی از مغازه های دارای سلف سرویس و بدون کارکنان در حال افزایش است. دزدان هنگام باز کردن درب همراه با مشتریان دائمی وارد چنین فروشگاهائی می شوند. سه فروشگاه سلف سرویسی شهر صنعتی دارمشتات دائما در معرض دزدی قرار دارند و سرقت در آنجا 40 درصد کل افزایش جرم حادث را تشکیل می دهد. اگر چه فروشگاه ها با دوربین ها نظارت می شوند، اما اقدام به دزدی بی مهابا همچنان انجام می شود.

روزنامه مواد غذائی آلمان (Lebensmittelzeitung) از قول مقامات پلیس ایالت های فدرال می نویسد که مجرمان معمولا در «شرایط زندگی متزلزل» قرار دارند. «فرانک هورست»، رئیس امنیت در موسسه خرده فروشی EHI، می گوید: «قیمت بالای اجناس و ارزش زیاد آنها حتی سرقت را جذاب تر می کند». با این حال، او گفت که فقر توجیهی برای سرقت نیست، اما نگفت که چه زمانی سرقت توجیه می شود. با وجود اینکه صاحبان خرده فروشی ها از گسترش سرقت بسیار نگران هستند و می کوشند تا با تمام امکانات حفاظتی از اجناس مغازه ها با روش های تکنیکی جدید حفاظت می کنند اما همچنان، سرقت از فروشگاه به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

افزایش هزینه‌های زندگی، کمبود و البته افزایش قیمت مسکن به شدت به خانواده‌های آلمانی فشار آورده و تعداد افراد بی‌خانمان در این کشور بیش از پیش شده است. در آستانه کریسمس، سازمان‌های خیریه‌ تحت هدایت دولت تلاش کردند با پخش مواد غذائی رایگانِ حاصل از ته مانده قفسه ها ی فروشگاه ها با مخلوطی از مواد غذائی از پیش فراهم شده با کمک حتی کلیسا ها از میزان نارضایتی عمومی بکاهند اما سطح بحران به مراتب گسترده تر و فزاینده تر است . سازمان آرشه که تقریبا ۳۰ سال پیش برای کمک به خانواده‌های فقیر تاسیس شده تلاش می‌کند به کودکان هم کمک کند، تعداد کودکان فقیر آلمان را بیش از 3 میلیون ارزیابی می کند. فقر در خیابان‌ها نیز نمایان است. طبق آمار رسمی، در سال 2023 تعداد بی خانمان‌ها در سراسر آلمان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.جستجو در زباله دانی ها حتی در ملع عام به امری عادی تبدیل شده است. اتوبوس‌هایی تعبیه شده که افراد بی‌خانمان‌ها را در برلین به پناهگاه‌ها می‌رساند و به آنها غذای گرم و کیسه خواب می‌دهد. اما با توجه به افزایش قابل توجه این افراد حتی اتوبوس‌ها هم پاسخگوی نیازهای این افراد بی‌خانمان نیست.تعدادی از بی خانمانها حاضر نیستند در پناهگاه ها زندگی کنند چون با دزدی اموال خود و بد مستی و دعوای دیگر بی خانمان ها که معمولا دارای تعادل روانی نیز نیستند مواجه می باشند در نتیجه  در سرمای زمستان حتی شبانه  ترجیح می دهند تا در زیر پل ها و گوشه و کنار کوچه پس کوچه ها زندگی کنند و شب را بگذرانند البته اگر تا صبح یخ نزده باشند.

DPA  بزرگترین آژانس مطبوعاتی در آلمان در گزارشی اعلام کره استد:« 72 درصد از آلمانی ها بر این باورند که در دوران بازنشستگی زندگی امنی نخواهند داشت»

 

منابع:

Preissteigerungen: Mehr Armut, mehr Diebstähle, Tageszeitung junge Welt, 08.04.2024

 

https://www.jungewelt.de/artikel/472871.fallt-endlich-um.html

 

https://parsi.euronews.com/2023/01/17/the-historical-record-of-inflation-in-germany-was-broken-in-2022

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 923  -  29 فروردین 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت