راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

از میان دو "شر"

مردم امریکا

کدام را انتخاب می کنند؟

سرگیی کاژمیاکین- روزنامه پراودا

ترجمه: آزاده اسفندیاری

  

مبارزات انتخاباتی در ایالات متحده، تصویری روشن از دموکراسی دروغین بورژوایی است. بایدن و ترامپ، هر دو در خدمت منافع شرکت ها و انحصارهای بزرگ هستند. برآمدن نیرویی که به سخنگوی اکثریت مردم زحمتکش این کشور تبدیل شود، ضرورت حیاتی دارد.

در مواقعی تاریخ، با کسانی که از درسهای آن نمی آموزند سر شوخی دارد. نماد وقایع در حال وقوع گاهی شگفت انگیز است. برای مثال، طنز غم انگیزی وجود دارد که چه کسی برای قدرت در ارگ سرمایه داری بین المللی می جنگد، که لنین آن را با "پیرمردی ضعیف در حال مرگ، یا بیمار نا امید" مقایسه کرد. در این جا، منظور سن نامزدها نیست. کارگزاران بورژوازی آنقدر به نفوذ خود اطمینان دارند که چهره هایی مانند جو بایدن و دونالد ترامپ را معرفی می کنند. اگرچه بر اساس نظرسنجیها، 86 درصد از شهروندان آمریکایی رئیس جمهور کنونی را بخاطر سن بالا مناسب نمی دانند و 60 درصد رئیس جمهور سابق کاخ سفید را نا شایست برای چنین منصبی میدانند، اما نبرد اصلی بین دو "شر" است. در هر صورت این دو نفر برنده آشکار انتخابات مقدماتی شدند. این بدان معناست که در 5 ماه نوامبر، سناریوی 2020 تکرار خواهد شد و بایدن با ترامپ مقابله خواهد کرد.

چهار سال پیش، دموکرات ها در پی یک بحران شدید، قدرت را دوباره به دست آوردند. همه گیری ویروس کرونا جان بیش از 1.1 میلیون آمریکایی را گرفته است که نتیجه سیاستهای ضد اجتماعی ترامپ بود. بایدن، با ورود به کاخ سفید وعده اصلاحات گسترده را داد. با این حال، همه وعده ها به اقدامات موقتی مانند کسر مالیات برای خانواده های کم درآمد ختم شد که در سال گذشته نیز به پایان رسید و باعث افزایش سطح فقر گردید. بر اساس گزارش دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، در سه سال گذشته، کل درآمد شهروندان آمریکایی بالغ بر 840 میلیارد دلار بوده است، اما سهم شیر از این مبلغ در دست ثروتمند ترین افراد این کشور متمرکز شده است. درآمد واقعی بیش از نیمی از جمعیت کاهش یافته و تعداد افرادی که از سوء تغذیه رنج می بردند از 34 به 44 میلیون نفر افزایش یافته است. این امر توسط یک سیستم مالیاتی به نفع سرمایه داران ممکن میشود که در آن کارگران تقریباً دو برابر میلیاردرها مالیات پرداخت می کنند.

قابل توجه است که رئیس جمهور در پیام خود به کنگره تاکید کرد: ما بهترین اقتصاد را داریم که همه دنیا به آن غبطه می خورند. مشکلات باقی مانده ظاهراً به راحتی حل خواهند شد. بایدن با ابراز خشم دروغین از نا برابری، وعده داد که شرکتهای بزرگ و ثروتمندان را وادار خواهد کرد که سهم عادلانه خود را بپردازند. وی به ویژه در باره افزایش مالیات شرکت ها، مرخصی استحقاقی خانواده، معافیت های مالیاتی و غیره صحبت کرد. این موارد به معنای واقعی کلمه همان کلماتی است که در سال 2021 گفته شد، اما به نتیجه نرسید. ضمن اینکه حزب دموکرات در کنگره در اقلیت است و انجام این وعده ها امکان پذیر نیست.

از منظری دیگر، اختصاص بودجه به ماشین نظامی به سرعت بالا می رود. بودجه پنتاگون با احتساب هزینه های فوق العاده برای حمایت از اوکراین، تایوان و غیره به 886 میلیارد دلار رسید و در مجموع کل هزینه ها از 1 تریلیون دلار گذشت.

آیا در صورت پیروزی ترامپ تغییر اساسی در سیاست آمریکا رخ خواهد داد؟ چنین توهماتی هنوز هم وجود دارد. البته  توقف مداخله در امور سایر کشور ها در دوران وی نیز اتفاق نیافتاد. برعکس، درجه تبعیت کاخ سفید از منافع سرمایه افزایش یافت و حملات به چین و ایران تشدید شد. در زمان ترامپ بود که ارسال تسلیحات به کیف آغاز گردید. قتل عام کنونی در فلسطین عمدتاً با ابتکار رئیس جمهور سابق رقم خورد. ترامپ، با به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت و بلندی های جولان تصرف شده از سوریه به عنوان بخشی از اسرائیل و تصویب شهرک سازی، معافیت از مجازات را در دولت نتانیاهو القا کرد.

اگر چیزی در دیدگاه ترامپ تغییر کرده است، منحصراً در جهت واکنش است. در مصاحبه با فاکس نیوز، این سیاستمدار اجازه داد که "از روز اول دوره ریاست جمهوری خود" دیکتاتور خوانده شود. به این ترتیب او آرزوهای بخش قابل توجهی از طبقه سرمایه دار را که به روش های دیکتاتوری(فاشیستی) گرایش دارند، بیان می کند. واشنگتن پست نوشت: وال استریت در حال آماده شدن برای دومین دوره ریاست جمهوری ترامپ است... غول های کسب و کار تمایل جدی برای همکاری با رهبر جمهوریخواه نشان می دهند. CNN می افزاید: بسیاری از مدیران وال استریت تصمیم جدی گرفته اند که با او مخالفت نکنند.

این موارد به وضوح در مجمع اقتصادی داووس عیان گردید. جیمی دیمون، مدیر عامل شرکت مالی جی پی مورگان چیس، شیطان سازی ترامپ را اشتباه خواند و افزود که رئیس جمهور سابق سیاست های درستی را در باره چین و مهاجرت اجرا کرد و اقتصاد را به خوبی توسعه داد. در همان داووس، استیو شوارتزمن، رئیس شرکت سرمایه گذاری بلک استون، با ترامپ ابراز همدردی کرد و سپس با سخنان حمایتی کمک های سخاوتمندانه، مانند رود خانه جاری شد. از جمله حامیان مالی او می توان به شرکت غول نفت تگزاس، مالک شرکت هوافضا Bigelow Aerospace رابرت بیگلو، قبیله های تجاری Fertitta، Wihlein و غیره اشاره کرد. مذاکرات با ایلان ماسک، مولتی میلیاردر در حال انجام است. مشخصه این روند آن است که خود ترامپ برای تبدیل شدن به یک سرمایه دار وال استریت قدم برداشت. کمیسیون بورس و اوراق بها دار به شرکت او، چراغ سبز برای عرضه عمومی داد.

ترجیحات شرکت ها قابل درک است. در دوران ترامپ، بالاترین نرخ مالیات شرکت ها از 35 درصد به 21 درصد کاهش یافت و مالیات بر درآمد برای ابر ثروتمندان سیر نزولی گرفت و اقتصاد به طور اساسی مقررات زدایی شد. اکنون تیم رقیب از مزایای مهم تری برای تجارت خبر می دهد.

مسیر سیاست خارجی ممکن است کمتر تهاجمی شود. ترامپ گفت که تعرفه های 60 درصدی یا بالاتر را بر تمامی کالاهای وارداتی چین اعمال خواهد کرد و به تجارت دوجانبه به عنوان روابط تجاری عادی پایان خواهد داد. لایحه "مقابله با چین کمونیست" قبلاً توسط جمهوری خواهان تهیه شده است. ترامپ از همه ابتکارات اعضای حزب برای ارائه حمایت دیپلماتیک و نظامی از تایوان حمایت کرد. در عین حال، او اصلا نگران آسیب هایی نیست که جنگ تجاری با پکن به اقتصاد این کشور وارد می کند. بر اساس برآوردهای تقریبی، به همین دلیل، ایالات متحده از سال 2018 تاکنون 195 میلیارد دلار و 250 هزار شغل را از دست داده است.

ترامپ، خواستار افزایش مشارکت متحدان از جمله در حمایت بیشتر از اوکراین است، اما وضعیت ایالات متحده به عنوان یک هژمون جهانی را زیر سوال نمی برد. او می گوید، من به کشورها اجازه نمی دهم دلار را کنار بگذارند. اگر این استاندارد را از دست بدهیم، ضربه ای همانند شکست در جنگ خواهد بود.

اغلب میشنوید که ترامپ قرار است در نیمه راه با روسیه دیدار کند. در واقع، اگر او به خاطر چیزی از بایدن انتقاد می کند، به خاطر ضعف است. در کارولینای جنوبی، رئیس جمهور سابق رقیب خود را متهم کرد که اوکراین را به عنوان هدیه به پوتین واگذار کرده است و قول داد که برای محافظت از آن کشور اقدامات بیشتری انجام دهد. لری کودلو و رابرت اوبراین، مشاوران ترامپ، آشکارا از تشدید تحریمهای ضد روسیه حمایت می کنند.

نشانه تغییر روش طبقه بورژوا به سمت دیکتاتوری، سخنان نفرت انگیز راست افراطی است. ترامپ با جدیت تمام درباره توطئه بافته شده توسط حزب کمونیست چین، "عوامل" آن از چپ و دولت های کشورهای آمریکای لاتین صحبت می کند. گفته می شود که آنها با هم هجوم مهاجران را به ایالات متحده سازماندهی کردند و ستون فقرات این دومی، طبق نسخه او، مردانی در سن نظامی هستند که به ویژه از زندان ها و بیمارستان های روانی آزاد شده اند. آنها جنایت و بیماری می آورند. آنها متجاوز هستند. آنها خون کشور ما را مسموم می کنند. ترامپ با استفاده از شیوه های تبلیغات نازی ها دست به تحریک می زند. این سیاستمدار وعده می دهد که اولین اقدام او بزرگترین تبعید در تاریخ خواهد بود. علاوه بر مهاجران غیرقانونی، طرفداران دیدگاه های چپ نیز هدف قرار خواهند گرفت. این سیاستمدار تهدید می کند: ما کمونیست ها، مارکسیست ها و سوسیالیست های متنفر از مسیحیت را از آمریکا دور خواهیم کرد. بنا به گزارش رسانه ها، "اندیشکده" تیم ترامپ، بنیاد هریتیج، طرحی را برای پاکسازی سازمان های دولتی و سیستم آموزشی از افراد "غیر قابل اعتماد " آماده کرده است. رئیس جمهور سابق وعده انحلال وزارت آموزش و پرورش را می دهد که "متعصبان رادیکال و مارکسیست ها در آن نفوذ کرده اند".

مقامات حکومتی از کسانی پیروی می کنند که هیستری ناسیونالیستی را دامن می زنند. کاخ سفید موافقت کرده است که 14 میلیارد دلار برای امنیت مرزها اختصاص دهد. این بودجه برای استخدام هزاران افسر و واحد خدمات مرزی برای دستگیری مهاجران غیرقانونی و تقویت موانع استفاده خواهد شد. این در حالی است که طی یک سال گذشته، تعداد بی سابقه ای از افراد تلاش می کردند که از مکزیک وارد ایالات متحده شوند و در این میان 850 نفر از آنها کشته شده اند.

 

"پایان سرمایه داری!"

 

ترس و هراس صاحبان سرمایه از بیداری زحمتکشان این امر را به وضوح ثابت می کند. سال گذشته، 470 اعتصاب در ایالات متحده با شرکت 539 هزار نفر رخ داد که 141 درصد بیشتر از سال قبل و بالاترین سطح از ابتدای این قرن است. اعتراضات اخیر شامل اعتصاب معلمان در میشیگان و مینه سوتا، رانندگان اتوبوس در میسوری، کارخانه های چوب در ویرجینیای غربی، آبجوسازی ها در تگزاس و غیره است. مردم خواستار دستمزدهای بالاتر، حق بیمه پایدار، امنیت بیشتر و استخدام افراد بیشتری برای کاهش حجم کار هستند. در پی این حوادث و نا فرمانی ها، کینه ها و تعصبات ترامپ و امثال او عیان می شوند. به رانندگان سیاه پوست در میسوری که خواستار تعمیر اتوبوس ها بودند، طناب هایی به آنها داده شد که نماد سازمان نژاد پرستانه "کوکلاس کلان" ها است.

ترور و فشار راست افراطی بر زحمتکشان، تنها با تجمع و اتحاد کارگران حول محور یک سازمان چپ قوی متوقف خواهد شد. تقاضای عمومی برای چنین تشکیلاتی نمایان است و این ضرورت را نتایج انتخابات مقدماتی دموکراتیک نشان داد. سوسیالیستهای دموکراتیک آمریکا (DSA) و سایر سازمانها با اعتراض،   خواستار عدم حمایت از اسرائیل شدند. در میشیگان، بیش از 100 هزار نفر به فراخوان پاسخ دادند. این ارقام در کارولینای شمالی و در مینه سوتا، حدود 20 درصد بود. با این حال، به استثنای برخی موارد، DSA و سیاستمداران نزدیک به آنها تمایل دارند از بایدن به عنوان "شر" کمتر حمایت کنند. این موضع توسط نمایندگان کنگره برنی سندرز و الکساندریا اوکاسیو کورتز تایید شد.

اکثر نامزدهایی که با احزاب پیشرو مرتبط نیستند را نمی توان نمایندگان منافع کارگران نامید. محبوبیت آنها به بالاترین حد خود رسیده است، یعنی حدود 20 درصد، اما برای مثال دیدگاه های رابرت کندی جونیور ترکیبی از شعارهای چپ و راست است. همین امر در مورد پروفسور کرنل وست، نیز صدق می کند که خود را یک "سوسیالیست غیرمارکسیست" می نامد. شاید تنها استثنا حزب مارکسیست-لنینیست سوسیالیسم و آزادی (PSO) باشد. آنها خاطرنشان می کنند که کشور منابع لازم برای حل مشکلات مبرم را دارد. تنها عاملی که مانع می شود، سیاستمدارانی هستند که فرمان میلیاردرها را اجرا می کنند. این حزب طرفدار ساختن یک جامعه سوسیالیستی با اقتصاد برنامه ریزی شده و سیاست خارجی صلح آمیز است:

" دسته های کوچکی می خواهند به هر قیمتی امتیازات خود را حفظ کنند. ما طرفدار سوسیالیسم هستیم، نظامی که در آن کارگران قدرت سیاسی و اقتصادی داشته باشند". حزب PSO میگوید به سیستم سرمایه داری، قبل از آنکه شما را نابود کند، پایان دهید. در سال 2020، گلوریا لا ریوا، نامزد این تشکیلات، رتبه ششم را به دست آورد، این بار کلودیا د لا کروز، که به دلیل صحبت علیه ماجراجویی های نظامی ایالات متحده و محاصره کوبا و ونزوئلا مشهور شد، برای ریاست جمهوری نامزدی خود را اعلام کرد. با این حال برای اینکه آرای حاصله به یک نیروی واقعی تبدیل شود، چپ باید با جنبش کارگری پیوند بر قرار کند و متحد شود.

 

https://gazeta-pravda.ru/issue/30-31523-2225-marta-2024-goda-/vybor-iz-dvukh-zol30-24

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 923  -  29 فروردین 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت