راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نظامیان روس
وارد نیجر شدند!

تدوین- جعفر پویا

 
تلویزیون کشور "نیجر" که نظامیان آن با یک کودتای استقلال طلبانه قدرت را بدست گرفته اند گزارش داد که پنجشنبه 11 آوریل مستشاران نظامی روس به همراه تجهیزات نظامی روسیه وارد نیامی پایتخت این کشور شدند. فیلم گزارش ورود این نظامیان نیز همزمان با خبر آن پخش شد. آنها به همراه تجهیزات نظامی با یک ناو هواپیمابر روسی در فرودگاه نیامی پیاده شدند.
روسیه نیجر را به "یک سیستم دفاع ضد هوایی" که بتواند "کنترل کامل حریم هوایی خود را تضمین کند" تجهیز کرده است. تلویزیون نیجر اعلام کرد که مربیان نظامی روسیه که تعداد آنها اعلام نشده "آموزش" سربازان و نظامیان نیجریه را برای استفاده موثر از تکنولوژیهای نوین نظامی برعهده خواهند گرفت.
یکی از مربیان روس به خبرنگار تلویزیون نیجر گفت: ما اینجا هستیم تا ارتش نیجر را آموزش بدهیم و به آنها کمک کنیم تا از تجهیزات نظامی که به تازگی وارد شده بتوانند استفاده کنند. ما اینجا هستیم تا همکاری نظامی بین روسیه و نیجر را توسعه بدهیم .
در بیانیه مطبوعاتی رسمی دولت نیجر نیز آمده که در 26 مارس، ژنرال "عبدالهامان تیانی"، رئیس دولت نظامی نیجر، تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفتگو کرد که "تقویت" همکاری امنیتی و نظامی میان دو کشور محور این تماس تلفنی بوده است.
در بیانیه مطبوعاتی آمده است: سران دو کشور در مورد شیوه رویارویی با تهدیداتی که علیه دولت استقلال طلب نیجر وجود دارد رایزنی کردند.
در ماه مارس گذشته نیجر لغو توافقنامه همکاری نظامی با ایالات متحده را اعلام کرد و خواهان خروج بیش از 1000 نیروی نظامی امریکا از این کشور شد. پیش از این به خواست و دستور دولت جدید، نظامیان فرانسه مجبور به ترک نیجر شدند و حتی سفارت فرانسه در نیجر نیز بدستور دولت جدید بسته شد. فرانسه نقش استعماری در نیجر داشت.
اکنون نیجر برای مبارزه با گروه های جهادی که فرانسه و امریکا آنها را هدایت و رهبری می کنند در کنار کشورهای همسایه خود بورکینافاسو و مالی قرار گرفته است.
گروه های جهادی وابسته به القاعده و دولت اسلامی (داعش) هستند. دولت های وابسته این سه کشور با قیام نظامیان از سال 2020 یکی پس از دیگری سرنگون شدند و هر سه کشور رابطه خود با فرانسه را بدلیل نقش استعماری که در افریقا دارد قطع کردند. اکنون روسیه نزدیک ‌ترین رابطه را با این کشورها دارد.

.https://afrique.tv5monde.com/information/niger-arrivee-dinstructeurs-militaires-et-materiel-militaire-russes-dans-la-capitale

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 923  -  29 فروردین 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت