راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حزب کمونیست روسیه

بسرعت کادر حزبی

تربیت می کند

روزنامه پراودا- ترجمه نعمت بوستانی

 

در سنت احزاب کمونیستی و کارگری یکی از برنامه ها آموزش و یا پرورش کادر برای پیشبرد کارهای تشکیلاتی و ارتباط توده هاست. این سنت در حزب کمونیست روسیه همچنان جاری است و طی دوره های مختلف برای گشودن بال های هر چه بیشتر حزب در جامعه تلاش می کند.

در همین رابطه روز 15 ماه آوریل، در مرکز مطالعات سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه به مناسبت پایان یافتن 53 ومین دوره آموزشی کادرهای جدید، جلسه ای با دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست گنادی زیوگانوف، تشکیل شد. در این جلسه رهبر حزب کمونیست در باره موضوع "روسیه در دنیای مدرن" سخنرانی کرد.

  رهبر کمونیست های روسیه منطق کلی سخنرانی خود را تابع درک دلایل بهره برداریها و پیروزیهای مردم شوروی از انقلاب سوسیالیستی اکتبر دانست. او به سخنان ژوزف استالین که در سال 1931 در جلسه ای با رهبران اولین برنامه پنج ساله بیان شد استناد کرد: "تاریخ روسیه قدیم از جمله این واقعیت بود که دائماً به دلیل عقب ماندگی خود مورد تهاجم قرار می گرفت. خان های مغول روسیه را کوبیدند. بیک های ترک بر ما شمشیر کشیدند. فئودال های سوئدی به ما حمله کردند. حاکمان لهستانی- لیتوانیایی ما را شکست دادند. سرمایه داران انگلیسی- فرانسوی ما را له کردند. بارون های ژاپنی ما را شکست دادند. همه ما را به خاطر عقب ماندگی مان آزار دادند... ما حدود 50-100 سال از کشورهای پیشرفته جهان عقب هستیم. ما باید طی ده سال آینده این فاصله را جبران کنیم. یا ما در این کار موفق میشویم و یا نابود می شویم.»

 این ارزیابی استالین در تاریخ قرن بیستم موارد بسیاری را روشن می سازد.

از طریق زحمات و ابتکارات بی نظیر کارگری برنامه های پنج ساله اول، مردم شوروی به سرعت بر شکاف با قدرت های پیشرفته غلبه کردند. این نکته نه تنها به ایجاد یک صنعت قدرتمند و سایر موفقیت های اقتصادی اتحاد جماهیر شوروی مربوط می شود بلکه، رشد علم و آموزش و جهش توسعه  در کشور شوراها را نیز در بر می گیرد. توجه داشته باشید که رهبران نظامی رایش سوم اعتراف کردند که ما جنگ را به معلم، مهندس و دانشمند و شعور بالای مردم اتحاد شوروی باختیم و شکست خوردیم.

در عین حال توجه ویژه زیوگانف در این سخنرانی به لحظه تاریخی کنونی کشور بود. او نقاط عطف احیا و توسعه حزب کمونیست پس از خیانت گورباچف- یلتسین را یادآور شد و گفت: حزب کمونیست فدراسیون روسیه به عنوان اهرمی در برابر خیانت وحشتناک و رذیلانه دست به مقاومت زد، برای احیای روسیه و تقویت حاکمیت آن پیگیرانه مبارزه کرد، از زحمتکشان دفاع کرد و خواستار انتقال قدرت در جهت سر و سامان دادن به جامعه و توسعه آن گردید.

آری! امروز نیز «یا سوسیالیزاسیون، یعنی حرکت به سوی سوسیالیسم، یا جنگ و فاشیسم! این دقیقاً انتخاب در دنیای مدرن است. شما باید سمت گیری چپ را در نظر بگیرید. امری که در طول عملیات نظامی ویژه در اوکراین، به روشنی آشکارتر شد.

زیوگانف در بخش پایانی سخنرانی خود به ویژه آموزش کادرهای حرفه ای حزب را امری بسیار مهم ارزیابی کرد. به نظر او تنها با داشتن یک دانش سیاسی-اجتماعی سطح بالا و قابل اعتماد، حزب می تواند به اهداف برنامه ای خود دست یابد و پیروز شود.

 دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه به نقش ویژه مرکز مطالعات سیاسی در این کار بزرگ اشاره کرد.

 

https://gazeta-pravda.ru/issue/42-31535-1922-aprelya-2024-goda/libo-sotsializm-libo-voyna-i-fashizm

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 924  -  5 اردیبهشت 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت