راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کودتا و انقلاب
در "بورکینافاسو"

ترجمه و تدوین: جعفر پویا

 

آفریقا، که غرب عادت به غارت ان دارد و آن را به عنوان حیاط خلوت خود در نظر می گیرد و منابع مورد نیاز خود را با قیمت ناچیز از آنجا تامین می کند درحال شورش است.

کودتاهای نظامی قبلاً در چندین کشور در بخش غربی قاره رخ داده و دولت های دست نشانده سرنگون شده اند. واحدهای نظامی غربی و حتی سفرای کشورهای غربی اخراج شده اند.
در "بورکینا فاسو" با کودتای "ابراهیم ترائوره"؛ فرمانده جوان و ضد غربِ بورکینافاسو سرنگون شد. وی 34 سال دارد و فارغ التحصیل رشته زمین‌شناسی از دانشگاه ملی واگادوگو (پایتخت بورکینافاسو) است. او پس از پایان تحصیل به ارتش این کشور پیوست. در 34 سالگی، فرمانده یک هنگ توپخانه در کایا، واقع در حدود صد کیلومتری اواگادوگو، پایتخت بورکینا فاسو شد.
بورکینافاسو تاکنون یازدهمین کودتا را از سال 1984 تا کنون پشت سر گذاشته است.
مبارزه با گروه های جهادی که از سال 2015 تاکنون باعث کشته شدن نزدیک به 10 هزار غیر نظامی شده ارتش را مصمم به خاتمه دادن به وضع ناهنجار امنیتی کرد.
در جریان جنگ با جهادی ها بورکینافاسو کنترل نزدیک به 40 درصد از قلمرو خود را از دست داده است.
این رویدادها کاهش آشکار نفوذ فرانسه در غرب آفریقا را تایید می کند. مداخلات نظامی فرانسه در ساحل عاج، لیبی، مالی و آفریقای مرکزی فرانسه را تبدیل به سمبل «امپریالیسم» در افریقا کرده است. نفرت مردم افریقا نسبت به فرانسه ریشه در همین رفتار امپریالیستی دارد.
همزمان با کودتاهای چپ و استقلال طلبانه در افریقا نفوذ روسیه در این کشور و بطور کلی در سراسر آفریقای فرانسه زبان در حال افزایش است.
رهبر جدید بورگینافاسو وعده داده که انتخابات ریاست جمهوری جدید را به صورت دموکراتیک در سال آینده برگزار خواهد کرد . بعید است که مردم این کشور در انتخابات به فرد دیگری جز ابراهیم ترائوره رهبر کودتا رای بدهند. اکثریت مردم و احزاب سیاسی بورکینافاسو از او حمایت می کنند.
با آنکه دوران حضور وی در ارتش بورکینافاسو کم بوده اما شهرت و محبوبیت او بدلیل مبارزه اش با گروه‌های مسلح جهادی است. این محبوبیت چنان است که حتی اسلام‌گرایان این کشور نیز او را دوست دارند و از وی حمایت می کنند.
او سن و سال زیادی ندارد اما از لحاظ سیاسی فردی با مهارت توصیف می‌شود . او پس از بدست گرفتن قدرت «کیلیم دی تامبیلا» را بعنوان نخست وزیر جدید بورکینافاسو منصوب کرد.
"تامبیلا " مؤلف کتاب‌های متعددی در زمینه وضعیت ملت‌های آفریقایی با نگرش چپ‌گرایانه است. گرایش به شرق ابراهیم ترائوره اقدامات جسورانه‌ای را با اخراج نظامیان فرانسوی از بورکینافاسو و ممنوعیت ادامه پخش رادیو بین المللی فرانسه کامل شد. او تاکنونن بارها تاکید کرده که روسیه شریکی واقعی برای بورکینافاسو است، تا آنجا که پیشنهاد ایجاد نیروگاه اتمی در بورکینافاسو را به روسیه داده است.
ابراهیم ترائوره فرمان از سر گیری روابط میان بورکینافاسو و ایران را صادر کرد و تاکنون درهر سخنرانی از سمت گیری جهان به سوی نظام چند قطبی حمایت کرده، از سیاست چینِ واحد حمایت کرده و روابط بورگینافاسو را با دیگر کشورهای آفریقایی نظیر مالی و گینه که اندیشه های مشترک با ترائوره دارند روابط اتحادی برقرار کرده است.
وی از دریافت حقوق ریاست جمهوری صرفنظر کرده و گفته که به حقوقی که از ارتش به عنوان سروان دریافت می‌کند، اکتفا خواهد کرد.
بدستور او مجسمه یادبود «توماس سانکارا» رهبر سابق و چپ گرای بورکینافاسو که در سال ۱۹۸۷ ترور شد، در مکانی عمومی طی مراسمی که طیف های مختلف مردم در آن حضور داشتند نصب شد.

https://www.humanite.fr/monde/burkina-faso/burkina-faso-un-putsch-sur-fond-dhostilite-envers-la-france-765918

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh





 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 924  -  5 اردیبهشت 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت