راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مکزیک گام به گام

و بی سر و صدا

گردش به چپ کرد

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

  

رئیس جمهور مکزیک "املو  "AMLO" "میراث تاریخی مبارزات چپ را زنده کرده است. آندرس مانوئل لوپز اوبرادور"آملو"، پنج سال پس از به دست گرفتن قدرت و شش ماه باقی مانده از دوره ریاست جمهوری اش، همچنان از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و حزبی که او تأسیس کرد، پرچم جنبش بازسازی ملی را در دست دارد و هر کس که جانشین "آملو" شود با دفاع از این برنامه، در مسیر پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری حرکت می کند. "آملو" فرآیند آن تغییراتی را آغاز کرد که توانست حمایت طبقات کارگر را جلب کند.

"اوبی امنت "  Obey Amentمتخصص در امور مکزیک و آمریکای لاتین در حزب کمونیست فرانسه در برنامه جنبش بازسازی ملی مکزیک در مصاحبه با روزنامه "اومانیته" می گوید:

 

اومانیته: جنبش بازسازی ملی (مورنا)، که توسط آندرس مانوئل لوپز اوبرادور (آملو) تأسیس شد، چگونه توانست خود را به عنوان حزب اصلی چپ مکزیکی تثبیت کند؟

اوبی امنت: این اولاً نتیجه چرخش به راست حزب انقلاب دموکراتیک (PRD) است که از دهه 2010 شروع شد. این حزب از زمان تأسیس خود در سال 1989 تقریباً کل چپ را با کمونیست ها، سوسیالیست ها، ناسیونالیست های انقلابی از جناح چپ حزب انقلابی نهادی (PRI) و فعالان چپ اجتماعی گرد هم آورد. "آملو" یکی از مهم‌ترین رهبران آن بود. او دو بار کاندیدای ریاست‌جمهوری تحت پرچم این  حزب  PRD  - بود، البته قبل از خروج او از این حزب برای ایجاد جنبش "مورنا" در سال 2011. آملو میراث تاریخی مبارزات چپ و مترقی مکزیک را به دست آورد و اکثر بهترین کادرها و فعالان PRD از او پیروی کردند. آملو خیلی سریع موفق شد حمایت مردمی را در سراسر کشور بدست اورد و با اتخاذ سیاستی متفاوت با گذشته مورد حمایت مردم قرار گیرد .

اومانیته: آیا  او پیش از این سابقه خوبی در راس شهر مکزیک داشت؟

اوبی امنت: بله، او بین سالهای (2000-2005) چندین بار به سراسر مکزیک سفر کرد و در تماس با حاشیه‌نشین‌ترین جمعیت‌ها تردید نداشت. شرکت او در انتخابات 2018 نشان دهنده سومین تلاش او برای ریاست جمهوری بود. همه او را می شناختند و همین مجموعه عوامل بود که به او اجازه داد در انتخابات ریاست جمهوری آن سال با اکثریت قاطع پیروز شود. او این ظرفیت را داشت که با ایجاد چشم‌اندازی از پیشرفت اجتماعی واقعی، آرای کسانی را که آرزوی رد یک سیستم ۹۰ ساله ارتجاعی  را که نماد هژمونی PRI بود، جلب کند. در نهایت، اگرچه جنبش "مورنا" در سال 2014 به یک حزب سیاسی تبدیل شد، اما همچنان به عنوان یک جنبش با کثرت فراوان به فعالیت خود ادامه می دهد. این ابزاری است که امروزه امکان بسیج میلیون ها نفر را فراهم می کند و بدون شک پرچم اصلی چپ مکزیکی است.

اومانیته: پس از پنج سال ریاست، "آملو" همچنان از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. به نظر می‌رسد پروژه «چهارمین تحول کشور»T4 او تعدادی از مکزیکی‌ها، به‌ویژه طبقه کارگر را متقاعد کرده است. چگونه آن را توضیح می دهید؟»

اوبی امنت: ما باید قبل از هر چیز به میزان نارضایتی  موجود در مواجهه با سطوح بسیار بالای فساد که در همه نهادها، همه ابعاد زندگی اقتصادی و سیاسی کشور نفوذ کرده بود، پی ببریم. "آملو" امکان فروپاشی این رژیم را فراهم  کرد که بسیاری از مکزیکی‌ها از مبارزه ملموس و تا حدی مؤثر با بلای فساد یا حتی فرار مالیاتی که او اغاز کرد استقبال کردند. "آملو" با روش خود نشان دهنده ی جدایی از سیاستمداران کلاسیک مکزیکی است که در دانشگاه های بزرگ آمریکای شمالی آموزش دیده اند. او به زبان ساده ای صحبت می کند که در آن مردم حرف او را درک کنند اوعلیه «مافیای قدرت»، یعنی سیاستمداران رژیم قدیمی مرتبط با سرمایه های بزرگ، مبارزه کرد وهمیشه بطور جدی و محکم در کنار فقیرترین مردم مکزیک  قرار گرفت .

اومانیته: در طول کمپین انتخاباتی 2018، شعار" آملو"  "اول فقرا" بود

اوبی امنت: در واقع، مبارزه با فقر اولویت دولت او بود که تا حدی موفق بود. آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که بین سال‌های 2018 تا 2023، نزدیک به5 میلیون نفر از فقر خارج شده‌اند که عمدتاً به دلیل افزایش حداقل دستمزد (+ 88٪) و به لطف برنامه‌های اجتماعی متعدد با هدف کمک به  خانواده‌ها، جوانان، افراد مسن، کشاورزان، دانش آموزان و غیره ... بیش از یک سوم خانواده های مکزیکی از این برنامه ها بهره مند می شوند. همچنین حقوق جدیدی نیز برای کارگران در نظر گرفت، برای مثال با محدود کردن قراردادهای فرعی یا دموکراتیزه کردن زندگی اتحادیه  کارگران. نکته مهم دیگر این است که مردم بومی که قبلاً همیشه در فقر بودند، از ذینفعان مبارزه با فقر هستند.

اومانیته: قبل از اینکه او رئیس جمهور شود، راست ها فروپاشی اقتصادی کشور را پیش بینی می کردند، همه از "ونزوئلایی شدن" آینده مکزیک صحبت می کردند. اما ما با هرج و مرج پیش بینی شده فاصله داریم؟

اوبی امنت: عملکرد اقتصاد کلان بسیار دلگرم کننده است و کشور با وجود تأثیر کووید 19، دوره ای از ثبات را تجربه کرده است که مدت هاست آن را ندیده و به آن عادت نکرده بود. همه اینها به لطف دولتی است که به عنوان محرک اقتصاد، به عنوان مثال با راه اندازی پروژه های زیربنایی بزرگ با هدف تحریک رشد، اقتصاد کشور تغییرکرده و بهبود یافته است. پروژه‌های بزرگی مانند قطارهای "اینتریستمیک و مایا"، ساخت فرودگاه بین‌المللی جدید مکزیکوسیتی و مهم‌تر از همه، پالایشگاه‌های نفت جدید، که به کاهش واردات بشکه‌ای از ایالات متحده از 900000 بشکه در روز به 250000 بشکه در روز کمک کرد. به همین دلیل مکزیک از نظر انرژی کمتر و کمتر به همسایه خود وابسته می شود و بنابراین بهتر می تواند افزایش قیمت سوخت، گاز و برق را برای مکزیکی ها محدود کند. نکته مهم دیگر، این که خصوصی سازی شرکت نفت مکزیک "پمکس" و شرکت برق فدرال علیرغم تهدید شرکت های خارجی و دولت آمریکا متوقف شد. هنوز کارهای زیادی برای بهبود اقتصادی اجتماعی کشور وجود دارد، اما تغییرات قابل مشاهده و بالاتر از همه ساختاری است، تا جایی که بر اساس ایدئولوژی است که نقش دولت را در جامعه مکزیک کاملاً مشخص می کند.

اومانیته: "کلودیا شینبام"، فرماندار سابق مکزیکو سیتی، نامزد انتخابات ریا ست جمهوری از طرف حزب  "مورنا" شده که در ژوئن 2024 برگزار خواهد شد. آیا او بهترین نامزد برای جایگرینی "آملو "در راس دولت است؟

اوبی امنت: اوهمیشه خود را به عنوان گزینه مورد علاقه در بلوک مترقی تثبیت کرده است و به عنوان بهترین تضمین برای تداوم پروژه ای که "مورنا" تجسم می کند دیده می شود. او از دوران جوانی فعالی است که اعتقادات چپ دارد و اقدامات او در مقام فرمانداری پایتخت او را بسیار محبوب کرده است. او مشخصات استثنایی دارد و مطمئناً چیزهای زیادی برای بهبود یا اجرای سیاست های عمومی مترقی جدید دارد.

اومانیته: در هر صورت، او از طرف جنبش "مورنا" انتخاب شده است، تا جایی که کل احزاب  اپوزیسیون - PAN، PRI  -  احزاب راست و لیبرال متحد  می شوند تا تنها یک نامزدی علیه او ارائه دهند.

اوبی امنت: احزاب مسلط سابق، PRI و PAN، در انتخابات ریاست جمهوری گذشته بسیار ضعیف ظاهر شدند. امروز، این دو حزب تنها 7 ایالت از 32 ایالت کشور را اداره می کنند. آنها همچنان از بی اعتباری و بی اعتمادی اکثریت مکزیکی ها برخوردار هستند. انها شانسی در پیروزی در انتخابات اینده ندارند.

 .  Mexique : le président « AMLO » a « récupéré l’héritage historique des luttes de la gauche » - L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 908  -   15 آذر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت