راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

بازسازی دشوار

ارتش روسیه

به پیش می رود!

ساویتسکایا راسیا- ترجمه آزاده اسفندیاری

  

 
گالینا پلاتووا، خبرنگار روزنامه سویتسکایا راسیا، مصاحبه‌ ای با ژنرال "ویکتور ایوانوویچ سوبولف"، معاون دومای دولتی روسیه از فراکسیون حزب کمونیست، رئیس جنبش حمایت از ارتش، صنایع دفاعی و علوم نظامی انجام داده است.

این مصاحبه در ارتباط با عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین که هدف آن غیر نظامی کردن اوکراین و آزادی این کشور از قید فاشیسم است صورت گرفته است. در جریان این عملیات بازسازی صنایع نظامی و شرکت های تولید ادوات و تجهیزات نظامی روسیه به شکل کم نظیری شکل گرفت که حتی رهبران ناتو را  نیز متحیر کرده  است.

ژنرال سوبولف به تازگی از شهر میلیونی "امسک"، بزرگترین مرکز علمی، صنعتی و فرهنگی سیبری غربی، واقع در سواحل "ایرتیش" با هدف بازدید از بنگاه های دفاعی این منطقه  بازگشته بود و از روند احیای غول های صنعتی- نظامی کشور ابراز خرسندی کرد.

او به ما گفت:

صنعت دفاعی ما اکنون با ظرفیت کامل در حال توسعه و فعالیت است. 11 کارخانه دفاعی در اومسک، وجود دارد که تقریباً همه آنها در خلال جابجایی عظیم در سال 1941 از مناطق غربی اتحاد جماهیر شوروی به آنجا منتقل شده اند.

هم اکنون کارخانه ها و بنگاه ها به اندازه کافی تامین مالی شده اند و در حال گسترش هستند که این امر تاثیر مثبتی بر نتایج تولید آنها داشته است. به عنوان مثال، کارخانه مهندسی حمل و نقل Omsktransmash تولید خود را 710 درصد در مقایسه با سال 2022 یعنی بیش از 7 برابر افزایش داده است.

س- با این حساب شمارش معکوس باید از صفر شروع شده باشد؟

ج- خوب، چرا از صفر؟ تا سال 2022، قبل از عملیات ویژه این کارخانه وسایل نقلیه تولید می کرد و فعالیت داشت. البته توانایی احیای تولید انبوه مانند سابق وجود دارد. کارکنان در 3 شیفت کار می کنند، تا جایی که کمبود شدید کارگر در شرکت ها دیده می شود. همه کارخانه های دفاعی ما همین مشکل را دارند.
س- تا همین اواخر بیکاری رنج سنگین مردم در اینجا بود...

ج- بله، حالا برعکس است. نه تنها کمبود کارگر، بلکه کمبود اپراتور ماشین آلات، مکانیک و جوشکار واجد شرایط هم وجود دارد. جوانها می آیند، اما آموزش لازم را ندارند. زیرا طی سال‌ها سیستم آموزش حرفه ای در فدراسیون روسیه به هم ریخته بود. اکنون آنها به خود آمده اند و شروع به ترمیم نقاط ضعف کرده اند. لذا همه چیز به زمان، پرسنل و بودجه نیاز دارد. ضمن اینکه تجهیزات نظامی ما امروز در خط مقدم منطقه نظامی شمالی مورد نیاز است.

س- چگونه کار خانه‌ها و شرکت ها از این وضعیت خارج می شوند؟

ج- در حال حاضر از مدرسه، دانش‌آموزان دبیرستانی را به کارخانه ها می‌ آورند و آنها فرا می‌ گیرند که چه چیزی، چگونه باید انجام شود. این کلاس ها برای بچه‌ ها راهنمای شغل آینده است. پس از اتمام مدرسه به دانشگاه می روند و در آنجا مشاغل لازم را می آموزند و پس از قبولی در امتحانات، مستقیماً به کارخانه ها می روند تا نیروهای کارگری نیاز کارخانه ها را این گونه تامین کنند.

س- اما کمبود پرسنل همچنان پا برجاست؟

ج- هنوز بله. اگرچه من از نزدیک دیدم که مدیران کارخانه ها با چه عزمی برای رساندن آنها به سطح تولید قبل از نابودی اتحاد جماهیر شوروی تلاش می کنند. دولت نیز به این موضوع علاقه مند است، زیرا ما در گیر یک جنگ سرنوشت ساز هستیم و برای پیروزی به فناوری مدرن موثر نیاز داریم. بنابراین بودجه لازم به مؤسسات دفاعی اختصاص می‌ یابد تا احیای صنایع دفاعی با شتاب بیشترسامان بگیرد.
ج- مردم چه احساسی دارند؟

ج- مردم با اشتیاق کار می کنند و بی دریغ برای اجرای به موقع تولیدات با کیفیت بالا از انجام سفارشات دفاع دولتی کوتاهی نمی کنند. در کارگاه ها دیدم که شور و نشاط و اتحاد کارگران در حال بازگشت به گذشته تاریخی و سنتی ماست.

س- چه کسی شرکت ها را اداره می کند؟

ج عموما مدیران کارخانه ها دولتی هستند. استثنا نیز وجود دارد، از جمله شرکت های خصوصی، اما اینجا یک امر ملی نیز وجود دارد، زیرا مالکان موظف هستند سود حاصل از محصولاتی را که برای نیروهای مسلح ما عرضه می کنند، در توسعه شرکت ها سرمایه گذاری کنند.

تقریباً کل صنعت دفاعی امسک، به عنوان شرکت های ملی فعالیت می کند. این صنایع شامل یک مؤلفه تأمین اجتماعی برای کارگران است، درمانگاه ها، خوابگاه ها، آنها حتی سعی می کنند آپارتمان ها را به کارگران اختصاص دهند... در اصل، شرکت های مجتمع نظامی- صنعتی دولتی هستند. آنها شرکت های سهامی نامیده می شوند، اما دولت مالک 100٪ سهام این کارخانه ها است، کمیته اموال دولتی فقط چند سهم دارد، گاهی اوقات فقط یک سهم. تصمیم تعیین کننده همان طور که باید در مورد شرکت های ملی باشد، متعلق به دولت و جمع است.

س- پس این دقیقاً همان شکل حکومتی است که در مزرعه دولتی لنین، مانند کازانکوف؟ این دقیقاً همان شکل حکومتی است که حزب کمونیست فدراسیون روسیه از آن حمایت می کند و در فدراسیون روسیه تبلیغ و ترویج می شود. این زمانی است که همه با هم، مدیریت نیروی کار تصمیم می گیرند که چگونه از سود دریافتی استفاده کنند؟ بیشتر اوقات، بودجه برای توسعه تولید، ایجاد زیرساخت ها مانند مدارس، مهد کودک ها و سایر امکانات اجتماعی اختصاص می یابد؟

ج- نه، در کارخانه های دفاعی، همه چیز به این شکل مردمی اتفاق نمی افتد، مدیریت کارخانه حرف اصلی را می زند، اما سود خصوصی نیست، بلکه در توسعه سرمایه گذاری می کنند. تیم ها مانند دهه 90 انتخابی نیست. الان چنین چیزی وجود ندارد.

س- چه کسی مدیران را تعیین می کند؟

ج- به عنوان یک قاعده، اینها مالک نیستند، بلکه متخصصانی هستند که در کار تولید خبرگی دارند. به عنوان نمونه، من یک کارخانه را مثال آوردم که مانند یک شرکت ملی کار می کند. مدیر آنجا سازمان دهنده توانایی است، متخصص تولید، نظر به گسترش تولیدات دارد و بهبود شرایط زندگی کارگران هدف او است همانطور که در زمان شوروی بود. این شکلی از سازماندهی تولید است که توسط حزب کمونیست فدراسیون روسیه رد نمی شود.

س- احساس جمعی کار چگونه است، آیا درک همگانی برای یک هدف مشترک وجود دارد؟

ج- این تیم مسئولیت اجرای دستورات دفاعی کشور را با عزمی راسخ انجام می دهد. در یکی از کارخانه ها جلسه تشویقی برگزار کردیم و به بهترین کارگران مدال وزارت دفاع اهدا شد. به این ترتیب، مردم بواقع احساس مسئولیت می کنند و با علاقمندی به وظیفه کاری خود می پردازند که بطور واضح در سخنرانی ها بیان شد. مدیر و کارگران عادی صحبت کردند. همگی اذعان داشتند که  دولت وظیفه‌ ای را بر عهده آنها گذاشته است که با توانایی و میل آن را انجام می دهند. آنها نه برای صاحب کارخانه، بلکه برای کشور و برای آینده خود، همینطوربرای جهانی بدون فاشیسم کار می کنند. لازم می‌دانم متذکر شوم که دستمزد کارگران به طور قابل توجهی افزایش یافته است. به طور متوسط، کارگران در ماه 100 هزار روبل(هر دلار حدود 90 روبل) یا بیشتر دریافت می کنند. ضمن اینکه کارگران ماهر که وظایف مهم‌ تری را به عهده دارند، یا متخصصان دسته بالا تر، به طور قابل توجهی دستمزد بیشتری دریافت می کنند. حقوق ها نسبت به سال 2022 دو برابر شده است.

مردم به کار در شرکت های نظامی- صنعتی افتخار می کنند و به نظر می رسد که قامت خود را راست کرده اند. آنها می گویند: به طبقه کارگر افتخار می کنند. این نوع احساسات جوانان را جذب می کند. در هر حال آنها نیاز به آموزش بیشتری دارند.

صنایع دفاعی ما اکنون نه تنها دیگر کمبود کارگران آموزش دیده ندارد، بلکه اغلب مهندسین سطح بالایی نیز هستند. ما اکنون هزینه آن سال های زیادی را می پردازیم که (طبق نسخه غربی ها) فقط سرمایه داران، وکلا، اقتصاد دانان خاص و بازرگانان را پروار کردیم...

به منظور پر کردن کارگاه ها با متخصصان واقعی، امروزه اقدامات جامعی توسط دولت منطقه امسک و رهبری فدرال برای بازگرداندن سیستم آموزش منابع کار برای مجتمع نظامی- صنعتی انجام می شود.
آنها تلاش می کنند تا نظام آموزشی قبلی (زمان اتحاد شوروی) را بازگردانند، دارا بودن  تخصصی که در کشور حیاتی و مورد تقاضاست. اما متأسفانه بر اساس وضعیت نظامی- سیاسی که اکنون ایجاد شده است، همه چیز آنطور که ما می خواهیم پیش نمی رود که امری است گذرا.

س- آیا عملیات نظامی ویژه برای جوانان جاذبه دارد؟

ج- خوب، من نمی گویم که منطقه نظامی شمالی برای همه مردم جاذبه دارد، اما این واقعیت که پرسنل نظامی به اندازه کافی در آنجا وجود ندارد، درست است. ما به سمت بسیج از نوع دیگری نمی رویم و برنامه را جهت جذب داوطلب برای سربازی قراردادی محدود می کنیم. بیشتر مردم از روستاها می آیند.
س- آیا افراد با میل از پیشنهاد ها استقبال می کنند؟

ج- توجه کنید که 30 سال است ، جوانان ما را برنامه ریزی شده فاسد کرده اند. کسانی که قبلاً به «ارزش‌های» لیبرال آمیخته شده‌ اند، به سختی تغییر می کنند، وقتی پا پیش می گذارند جایی برای شانه خالی کردن از زیر بار مسؤلیت ندارند. بیایید مقایسه کنیم: ما 300 هزار نفر را برای خدمت سربازی فراخواندیم، اما 600 هزار نفر و حتی بیشتر، به خارج از کشور فرار کردند. برخی برمی گردند، برخی در آنجا می مانند و حتی از آنجا علیه روسیه فعالیت می کنند. به نظر شما چرا چندی پیش فاجعه‌ ای در داغستان اتفاق افتاد (برنامه هدایت شده‌ ای از طرف غرب که از طریق کانال تلگرام جوانان را به آشوب وا داشت). این برنامه توسط برخی از خودی ها یعنی کسانی که در آنجا پنهان شده اند و با خیانت خود در پی انتقام بودند انجام شد.

س- وظیفه حزب برای سالم سازی جامعه چیست؟

ج- مهم ترین حوزه فعالیت ما، یعنی حزب کمونیست فدراسیون روسیه که همواره در باره آن صحبت کرده و فرا خوان داده شده، آموزش نظامی - میهنی به جوانان و عشق به میهن خود است. آموزش با روحیه خدمت فدا کارانه به میهن، آمادگی برای دفاع از کشور برای مقابله با دشمنان خارجی و همین طور دشمنان داخلی که متأسفانه اندک هم نیستند. سر انجام اینکه، هیچ کس در جهان فاشیسم را شکست نداد جز روس ها!
خوشبختانه طبقه کارگر امروز دقیقاً چنین فدا کاری را از خود نشان می دهد. سربازان ما در خط عملیات ویژه نظامی با تانک های قوی و مدرن از نوع T-80، عمدتاً با تغییراتی در T-80BVM، مدرن ترین نسخه این خودروی جنگی، عرضه می شوند. حمل و نقل شناور PTS-4، موتورهای آتش نشانی ویژه SPM، خودروهای رزمی TOS-1A Solntsepek، وسایل نقلیه بارگیری حمل و نقل، خودروهای تعمیر و بازیابی زرهی، تانک های مدرن T-55 و سایر تجهیزات مدرن با همت آنان انجام می شود.

 

https://sovross.ru/2023/11/29/rabochij-klass-zvuchit-gordo/

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 908  -   15 آذر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت