راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مصاحبه یک بی خبر

و بی اطلاع

 با "پرویز ثابتی"

  

پرویز ثابتی، رئیس اداره امنیت داخلی ساواک که در زمان شاه به "مقام امنیتی" شهرت  داشت، اخیرا در مصاحبه ای شرکت کرده که تلویزیون "من و تو" آن را در 5 قسمت پخش کرد. مصاحبه کننده که چهره او نشان داده نمی شود، فردی است بنام "قانعی فر" که خود را محقق تاریخ معرفی می کند، اما بدلیل سن و سالش نه شاهد سالهای پیش و حتی سالهای پس از انقلاب 57 بوده و نه اطلاعات چندانی از تاریخ معاصر ایران دارد و به همین دلیل هم مصاحبه هائی که او با افراد مختلف و بویژه دولتمردان زمان شاه کرده بسیار بی محتواست. از جمله در همین مصاحبه ای که با پرویز ثابتی کرده است.

این مصاحبه ادامه گفتگوهای چند سال پیش او با پرویز ثابتی است که در کتابی با عنوان "در دامگه حادثه" منتشر کرده است. مصاحبه کننده دراین باصطلاح گفتگوی یکطرفه، کاملا تسلیم آن ادعاهائی است که پرویز ثابتی می کند و او چنان بی اطلاع از سالهای حاکمیت ساواک بر ایران است که حتی یک سئوال قابل درنگ و توجه از ثابتی نمی کند. او در این مصاحبه شیفته ثابتی است.

ثابتی در این مصاحبه نیز همانگونه که شخصیت اوست و ارتشبد حسین فردوست در کتاب خاطرات خود آن را به درستی شرح داده و ما در مطلب دیگری در برنامه این هفته رادیو هفته آن را منتشر کرده ایم، راست و دروغ را سر هم می کند. چنان که حتی به یکی از چالش برانگیزترین حوادث دوران قدر قدرتی ساواک نیز اشاره نمی شود. از جمله درباره دوره هائی که خود او در اسرائیل دیده، بازجوهائی که دور خود جمع کرد تا هولناک ترین شکنجه ها را در زندان های شاه و از جمله در "کمیته مشترک ضد خرابکاری" مرتکب شوند. او نمی گوید که این بازجوها دوره های بازجوئی و شکنجه را در اسرائیل گذراندند و چنان مورد اعتماد سازمان های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل بودند که در آستانه فروریختن رژیم شاه، آن سازمان ها از آنها می خواهند ایران را ترک کرده و برای کار در سازمان های اطلاعاتی اسرائیل به آن کشور بروند. ثابتی شیوه بازجوئی توام با شکنجه را در اسرائیل آموخت و بازجوهای زیردستش را آموزش داده و برای دوره های تکمیلی آنها را به اسرائیل فرستاد.

مصاحبه کننده که حتی خاطرات فردوست را هم نخوانده تا بداند با چه فردی، با چه سوابقی مصاحبه می کند، از او درباره شکنجه سئوال نمی کند و این بی سئوالی کار را به آنجا می کشد که خود ثابتی بی آنکه اشاره به شکنجه ها بکند، مدعی می شود که هرگز از کسی بازجوئی نکرده است. مصاحبه کننده نمی داند که امثال ثابتی که شکنجه گر نبودند، بلکه سازمانده بازجوئی ها و شکنجه ها بودند. برای نمونه، اسدالله لاجوردی هم در جمهوری اسلامی شکنجه گر و بازجو نبود، بلکه سازمانده شکنجه ها و بازجوئی ها، توسط زیر دستانش بود.

مصاحبه کننده، حتی نام یکی از شکنجه گران دوران ریاست ثابتی بر سازمان امنیت داخلی ساواک را نمیداند و یا اگر میداند درباره او از ثابتی سئوال نمی کنند. حتی برخی دولتمردان زمان شاه در خاطراتشان نوشته اند که خشونت هائی که ثابتی در ساواک راه اندازی کرد در سقوط رژیم شاه تاثیر داشت.

مصاحبه کننده شیفته ثابتی و ساواک، حتی نمیداند ساواک ادامه فرمانداری نظامی کودتای 28 مرداد بود و اتفاقا سپهبد تیمور بختیار فرماندار نظامی کودتای 28 مرداد از طرف شاه مامور تشکیل ساواک شد. کار آن فرمانداری نظامی دستگیری و شکنجه و اعدام بود و همین میراث به همراه عاملان اجرای آن، به ساواک منتقل شدند. از جمله سرهنگ دوم امجدی که سرلشکر شد و رئیس همان اداره سوم که بعدها ثابتی رئیس آن شد.

 بنابراین ساواک یک سازمان اطلاعاتی برای امنیت کشور نبود. نهادی که در تمام کشورها وجود دارد، بلکه سازمانی برای سرکوب و مقابله با آزادی ها بود، البته به بهانه دفاع از سلطنت شاه و برای تحقق این هدف، انواع جنایات را مرتکب شد.

با کمال تاسف، نسل بعد از انقلاب 57 که از دوران سلطه ساواک بر جان و مال مردم بی خبرند، پای تلویزیون "من و تو" شیفته تاریخ گوئی های بشدت آلوده به دروغ و سانسور و خود ستائی پرویز ثابتی شدند. این فاجعه، بیش از همه گریبان نسل جوان و ناراضی از جمهوری اسلامی را گرفته است. فاجعه بی خبری از گذشته، از تاریخ معاصر، از آنچه در دوران رضا شاه و محمد رضا شاه بر ایران گذشت. این نشد، مگر براثر عملکرد جمهوری اسلامی و تبلیغات یکسویه و به غایت غلط جمهوری اسلامی درباره دو دوران سلطنت رضا شاه و دوران سه مرحله ای محمد رضا شاه. هم در آن دو دوران و هم در این سه مرحله، همه چیز سیاه نبود و همه هنر این میتوانست باشد که جنبه های مثبت همراه با نقد آنها و جنبه های منفی گفته شود. والا نام پاک کردن و عوض کردن نام خیابانها و میدان ها آگاهی بخشی نیست و شاهدیم که نبوده است. یقین داریم که در باره همین مصاحبه 5 قسمته پرویز ثابتی نیز با سیستم 40 و چند ساله تبلیغاتی جمهوری اسلامی راه بجائی برده نخواهد شد و نفوذ ادعاهای دروغ او روی مردم تاثیر بیشتری خواهد داشت تا مزخرفات یکسویه و توام با ناسزانویسی امثال روزنامه کیهان و برنامه های صدا و سیما.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 908  -   15 آذر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت