راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

برای مبارزه با فقر

300 هزار

زن سرخپوست

در "پرو" عقیم شدند

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

  

"دینا بلوارته" یک سال است که بر "پرو" حکومت می کند، اما برای بسیاری از شهروندان، هر روزی که می گذرد یک روز هم تحمل این زن زیاد است. مردم او را «دیکتاتور» خطاب می کنند .

بازگردیم به سال 2022 در کشوری که ثبات سیاسی ندارد.

"دینا بولوارته" و معاون او و همچنین چند تن از اعضای پارلمان پرو، با یک کودتای پارلمانی  قدرت را بدست گرفتند و سرکوب اعتراضات را آغاز کردند.

اتحادیه ها، جوامع بومی، انجمن های کارگری و دانشجویی نخست دست به اعتصابات زدند و سپس محاصره جاده ها را سازماندهی کردند. واکنش های دولت هم ادامه دارد: سرکوب امنیتی با 23 کشته.

بلوراته، قول داده بود که سریعاً انتخابات زودهنگام را برگزار کند، اما هنوز مقررات منع عبور و مرور  در 15 استان برقرار است و  تظاهرات ممنوع.

اعضای کابینه کارگزاران شرکت های چند ملیتی هستند که معادن کشور را در اختیار دارند.

به مطبوعات دستور داده شده که ناراضیان را «جنایتکاران» اعلام کنند که با شبکه های مافیائی قاچاق مواد مخدر درارتباط هستند و این درحالی است که همه کشورهای انقلاب امریکای لاتین میدانند که دولت پرو خود به مافیاهای مواد مخدر وصل است.

علیرغم همه این محدودیت ها و فشارهای حکومتی، تظاهرات و اعتراضات مردم ادامه دارد.

نهادهای حقوق بشری اعلام کرده اند که بیش از  50 تظاهر کننده توسط پلیس به قتل رسیده و 1300 نفر مجروح شده اند و 1800 تن به دلیل ارتباط داشتن با نهادهای اجتماعی دستگیر و زندانی شده اند.

"کلی پورتالاتینو"، نماینده پارلمان پرو که در جشن اومانیته  امسال Fête de l'Humanité  شرکت کرده بود در پاریس به گزارش نویسان اومانیته گفت:

«بلوارته» به چپ پرو خیانت کرده و پروژه های مترقی را که دولت چپ که علیه آن کودتا شد مختل شده است. مخالفان سیاسی رژیم تحت تعقیب قرار می گیرند. او مخالفان خود را تروریست معرفی می کند. در پی تحقیقاتی که درشهرهای " یاچو، آنداهوایلاس، چینچرو و لیما" انجام شده، "سرکوب مرگبار" مخالفان و بویژه چپ ها سازمان داده شده است. افراد مرتبط با جوامع بومی و دهقانی نیز تحت پیگرد قرار میگیرند.

قتل های سیاسی بصورت پنهانی انجام میشود. حتی کسانی که باید به قتل برسند طبقه بندی شده اند.

دولت کودتائی خانم "دینا بلوارته" بزودی یکساله می شود و در این یکسال بیش از 80 درصد مردم او را طرد کرده اند و رسوایی های دولت وی زبانزد مردم است. بحران اقتصادی کشور بی وقفه در حال تعمیق است. "پدرو کاستیو" رئیس جمهوری که علیه او کودتا شده هنوز در زندان به سر می برد. درحالیکه دادگاه قانون اساسی دستور آزادی دیکتاتور سابق "آلبرتو فوجیموری"، 85 ساله را صادر کرده است. کسی که متهم به جنایت علیه بشریت است.

در دهه 90  بدستور "البرتو فوجیموری" صدها هزار زن به بهانه مبارزه با فقر به زور عقیم شدند.  این جنایت با بودجه ۳۶ میلیون دلاری امریکا انجام شد.

شمار زنان عقیم شده به ۳۰۰ هزار زن رسیده و ۳۰ هزار مرد نیز به همین بهانه، یعنی مبارزه با فقر به زور عقیم شدند. اکثر قربانیان این عقیم سازی اقلیت سرخپوستان پرو بودند.

اکثر زنان قربانی پروژه عقیم سازی خواهان خسارت از دولت هستند اما دولت حاکم این خواست را به رسمیت نمی‌شناسد و پزشکانی که آن زمان در پروژه عقیم‌سازی دست داشتند، هنوز به عنوان پزشک مشغول کار هستند.

 

. Pérou : Dina Boluarte, un an de répression - L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 909  -   22 آذر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت