راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اختلاف "گویان"

با ونزوئلا بر سر

نفت و سرزمین

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

  

کشور گویان از حمایت "اکسون موبیل" و پشت سر آن، حمایت ایالات متحده برخوردار است.

اخیرا مسئله ایجاد پایگاه های نظامی آمریکا در آنجا مطرح شده است. ونزوئلا، مخالف ایجاد این پایگاه است و به همین دلیل امکان یک برخورد نظامی میان گویان و ونزوئلا بالا گرفته است.

در گویان ذخائر جدید نفت کشف شده و چند شرکت چندملیتی میخواهند دست روی آن بگذارند و به همین دلیل زخم کهنه جدا کردن گویان از ونزوئلا بار دیگر سر باز کرده است. منطقه ای که در آن نفت کشف شده "اسکیبو" نام دارد.

95 در صد مردم ونزوئلا در یک همه پرسی که دولت مبتکر آن بود از اقدام دولت ونزوئلا برای تصرف منطقه "اسکیبو "حمایت کردند. این منطقه سرشار از منابع نفتی در سال 1899 به همراه گویان توسط بریتانیا و ایالات متحده از ونزوئلا جدا شد.

دولت ونزوئلا معتقد است که گویان با اعطای امتیاز به شرکت‌های آمریکائی قوانین بین‌المللی را نقض کرده و خطر درگیری را دامن زده است. دولت برزیل مخالف اقدام نظامی ونزونلا برای بازگرداندن گویان به ونزوئلاست زیرا از برپائی یک جنگ منطقه ای نگران است.

روزنامه اومانیته درباره همین مسئله با "ایلنیا مدینا" معاون مجلس ملی ونزوئلا و نایب رئیس کمیته روابط خارجی و عضو کمیته ویژه مسئول دفاع از حقوق ونزوئلا در قلمرو اسکیبو مصاحبه کرده است.

اومانیته: چگونه می توان تنش های اخیر بین ونزوئلا و گویان را توضیح داد؟

"ایلنیا مدینا": تنش ها به این دلیل است که همسایه ما به نقض توافق نامه ژنو 1966 ادامه می دهد. همسایه ما به این سند قانونی سپرده شده نزد دبیرخانه سازمان ملل احترام نمی گذارد، که تعهدات روشنی را برای دو کشور ما - جمهوری تعاون گویان وجمهوری بولیواری ونزوئلا ایجاد  می کند . این توافق بیش از هر چیز ما را ملزم می کند که آن را در چارچوب ماده 33 منشور ملل متحد، یعنی از مجاری دیپلماتیک حل و فصل کنیم. هدف این است که این موضوع به صورت دوجانبه و مسالمت آمیز حل شود و راه حلی رضایت بخش برای هر دو طرف پیدا شود.

اومانیته: اما گویان که امروز مدعی میزبانی پایگاه های نظامی آمریکای شمالی است، به نظر نمی رسد به این امر احترام بگذارد...؟

"ایلنیا مدینا": گویان از سال 2015 با نادیده گرفتن توافق ژنو و در عین حال، قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل متحد، امتیازاتی را به شرکت های خارجی اعطا کرده است. اینها امتیازاتی هستند که به طور غیرقانونی و خودسرانه به شرکت های چندملیتی نفتی مستقر در قلمرو مورد مناقشه یا در مناطق دریایی مجاور اعطا می شوند. بنابراین، گویان قصد دارد با توافقنامه 1966 مخالفت کند و می‌خواهد یک رأی داوری ثبت شده در پاریس در سال 1899 را احیا کند، که به ‌طور متقلبانه ونزوئلا را از منطقه‌ای که معادل 15 درصد قلمرو آن است، محروم کرد.

 اومانیته: بنابراین گویان توافقنامه 1966 را رد می کند و اکنون به طور یکجانبه به دیوان بین المللی دادگستری "سیژ"CIJ"متوسل می شود؟

"ایلنیا مدینا": بله این موضوئی است که نقض مطلق قوانین بین المللی است. گویان در تلاش است تا یک حکم داوری دیکته شده در پاریس در سال 1899 را احیا کند، در حالی که ونزوئلا هرگز این تصمیم را نپذیرفته است، تصمیمی که با فریبکاری 159 هزار کیلومتر مربع یا 15 درصد از خاک کشور ما را تصاحب کرد. با این حال، این منطقه ای است که از زمانی که استقلال خود را از مستعمره اسپانیا به دست آوردیم، متعلق به ما بوده است. به عبارت دیگر، منطقه "اسکیبو" از سال 1777 و زمان کاپیتانی ژنرال ونزوئلا متعلق به ونزوئلا بوده است. داوری پاریس، که در آن زمان توسط ایالات متحده و امپراتوری بریتانیا طرح ریزی شد، در تضاد با شخصیت حقوقی uti posidetis iuris، یک اصل حقوق بین الملل که توسط همه به رسمیت شناخته شده است و در خدمت تعریف سرزمینی است که کشورهای مستقل به دست می آورند، است. گویان اکنون از سال 2018 اصرار دارد که دیوان بین‌المللی دادگستری صلاحیت رسیدگی به این موضوع را دارد.

اومانیته: شرکت اکسون موبیل چه نقشی در این موضوع دارد؟

"ایلنیا مدینا": از سال 2015، اکسون موبیل و سایر شرکت های بزرگ چندملیتی گویان را به نادیده گرفتن توافق ژنو تشویق کرده اند، زیرا آنها در حال توسعه فعالیت های اقتصادی بسیار مهم در منطقه هستند. همچنین این شرکت‌ها هستند که کل فرآیند دادگاه بین‌المللی را تامین مالی می‌کنند. گویان نگرش جسورانه ای دارد زیرا از حمایت اکسون موبیل و در پشت این شرکت از حمایت دولت ایالات متحده که همیشه با ونزوئلا مخالف بوده است را دارد. واشنگتن در استفاده از فشار نظامی تردیدی نداشت و فرماندهی مشترک ایالات متحده در جنوب همیشه در خط مقدم برای مهار کشورهای آمریکای لاتین و دریای کارائیب بوده است. به عنوان مثال، اظهارات ژنرال "لورا ریچاردسون"، مدیر آن، که به وضوح معتقد است قاره امریکای لاتین یک سوپرمارکت است و ثروت طبیعی  کشورهای منطقه بخشی از امنیت ملی ایالات متحده است. این وضعیتی است که امنیت منطقه را به خطر می اندازد. ونزوئلا قصد ندارد حتی یک وجب از خاک گویان را تصاحب کند، اما هیچ نیرویی در جهان نمی تواند ما را از سرزمینی که از نظر تاریخی متعلق به ماست و توسط بریتانیا غصب شده است، خلع ید کند!

 

. Ilenia Medina : « Le Guyana a le soutien d’Exxon Mobil, et derrière, celui des États-Unis » - L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 909  -   22 آذر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت