راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گردش به راست

در آرژانتین

دوام نخواهد آورد

اومانیته- ترجمه و تدوین آذرنگ

  

"خاویر مایلی" روی موج بحران اقتصادی در آرژانتین سوار شده و با اکثریت آراء رئیس جمهور شد. بحرانی که براثر تحریم های اقتصادی آرژانتین از سوی امریکا بوجود آمده است.

او می خواهد یک رژیم اولترا لیبرال، ارتجاعی و اقتدارگرا را در آرژانتین پی ریزی کند. برخی او را «نئوفاشیست» می دانند. آرژانتین تا پیش از تحریم های امریکائی سومین قدرت اقتصادی آمریکای لاتین بود.

هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه او بتواند وضع زندگی 46 میلیون جمعیت آرژانتین را بهبود بخشد وجود ندارد و فعلا سرگرم شعارهای پوپولیستی است.

کشوری که بدترین بحران خود را از سال 2002 تجربه می کند. در آن زمان 65 درصد جمعیت زیر خط فقر بودند. بیست و دو سال بعد، 40 درصد از جمعیت در این وضعیت قرار گرفتند. تورم بی سابقه (+ 143 درصد در یک سال)، رکود حداقل 3.5 درصدی، کاهش 11 درصدی تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم امسال نسبت به مدت مشابه در سال 2022 سیمای امروز آرژانتین است.

عواملی که کشور را به این وضعیت رساند، متعدد است، اما یک چیز مسلم است و آن اینکه با مدیریت دولت لیبرال "مائوریسیو ماکری" بین سال‌های 2015 تا 2019 در بوجود آمدن این وضع نقش داشته است و البته نقش صندوق بین‌المللی "اف ام ای" نیز کم نیست.

مائوریسیو ماکری با دریافت یک وام 57 میلیارد دلاری از این صندوق، کشورش را تسلیم خواسته های وال استریت و بازارهای مالی کرد.

کاهش هزینه های دولتی و اجتماعی در ازای سیاست های انبساطی اساس استراتژی ریاضت اقتصادی بود که آرژانتین را گرفتار چنگال بحران کرد.

"آلبرتو فرناندز"، رئیس جمهور سابق که "پرونیست" و چپ میانه بود قادر به تغییر وضعیت اقتصادی نشد و به همین دلیل در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شکست خورد و پس از چند بار دست به دست شدن سکان ریاست جمهوری فریبکاران سکان را بدست گرفتند. یعنی دولت تازه.

خصوصی‌سازی شرکت انرژی عمومی YPF، رسانه‌های عمومی (تلویزیون، رادیو و آژانس مطبوعاتی)، راه‌آهن، شرکت آب عمومی به مردم تحمیل شد.

این سیاست اقتصادی اولترا لیبرال بدتر از بیماری همه گیر کرونا بود.

وزیر جدید اقتصاد آرژانتین در یک سخنرانی پانزده دقیقه ای که از پیش ضبط شده، کاهش ارزش پول ملی را تا 50 درصد پزو (پول ملی آرژانتین) اعلام کرد، که این گام اول دولت جدید برای فشار بیشتر به مردم است بویژه که یارانه های حمل و نقل و انرژی را قطع کرد و از حقوق بازنشستگی کاست.

اگر امیدی به نجات آرژانتین پس از پیوستن به سازمان "بریکس" بود، با اعلام دولت جدید مبنی بر این که به این سازمان نخواهد پیوست این امید مردم نیر تبدیل به یاس شد. همه میدانند که عمر این دولت زیاد نخواهد پائید و بحران اقتصادی حاکم بر کشور این دولت را نیز به زمین خواهد زد. بویژه که کشورهای همسایه اقتصاد آینده خود را بتدریج از دلار جدا کرده و جذب بریکس می شوند.

 

. Argentine : Javier Milei, le président « antisystème »… qui roule pour le système - L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 910  -   29 آذر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت