راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

باله فرانسه

با پای لنگ

در اسرائیل

اومانیته- ترجمه النازگرجی

 

در تل آویو و اورشلیم، باله دیپلماتیک بدون هیچ تاثیری بر سیل آتشی که به طور مداوم بر غزه می‌بارد ادامه دارد.

"کاترین کولونا"، وزیر امور خارجه فرانسه و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، با رهبران اسرائیل دیدار کردند بدون اینکه استراتژی اسرائیل حتی اندکی تغییر کند. به نوشته نیویورک تایمز دو کشور رویکردی متفاوت با گذشته داشتند.

ازطرف آمریکایی، این گفتگو تلاش برای متقاعد کردن دولت نتانیاهو برای پایان دادن به عملیات گسترده زمینی و هوایی در نوار غزه در هفته های آینده بود.

رئیس جمهور امریکا خواهان تغییراتی در کابینه اسرائیل است اما نتانیاهو به او فهمانده است که هیچ تغییری، نه در هدایت جنگ و نه در اهداف آن و نه در مخالفت با ایجاد طرح دو دولتی نخواهد داد. بنابراین "جو بایدن" خود را بین حمایت بی قید و شرط از اسرائیل و سقوط آرائ خود در انتخابات ریاست جمهوری می بیند.

جک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که شنبه همین هفته راهی تل‌آویو شده بود تا بلکه بتواند جو بایدن را از تله ای که در آن گرفتار شده نجات بدهد دست خالی از اسرائیل خارج شد. او در حالی به سخنان "یوآو گالانت" وزیر دفاع اسرائیل گوش داد که او به وی گفت جنگ ماه ها طول خواهد کشید و از ایالات متحده برای ایستادن در کنار اسرائیل تشکر می کند.

همانطور که "گیوم آنسل" افسر سابق فرانسوی یادآوری می کند، "اگر واشنگتن تصمیم می گرفت به این حمله پایان دهد، پس از سه روز، عملاً جنگ متوقف می شد."

اسرائیل کاملاً به مهمات توپخانه و بمب های هدایت شونده شرکت های تسلیحاتی آمریکایی وابسته است. واشنگتن همچنین کارت اصلی رای خود در شورای امنیت سازمان ملل را دارد که هرگز آن را از دست نمی دهد و به طور سیستماتیک با هرگونه محکومیت سیاست اسرائیل و هرگونه درخواست آتش بس در غزه مخالفت می کند.

فرانسه اهرم های کاملاً مشابهی را در اختیار ندارد: تسلیحات ارائه نمی کند یا بسیار کم ارائه می کند. به قطعنامه های به نفع آتش بس رأی می دهد. بنابراین به عنوان یک متحد درجه دوم ظاهر می شود.

پس از چند اشتباه از جمله (پیشنهاد امانوئل ماکرون برای تشکیل ائتلاف ضد حماس، کپی از ائتلافی که علیه داعش شکل گرفت)، کاخ الیزه موضعی را انتخاب کرد که بیشتر مطابق با سنت فرانسه باشد.

بنابراین، "کاترین کولونا" خواستار «آتش بس بشردوستانه جدید فوری و پایدار» شد. او به خبرنگاران گفت: "بیش از حد غیرنظامیان کشته می شود."

همتای اسرائیلی او، "الی کوهن"، درخواست برای آتش بس را یک "اشتباه" و "هدیه ای به حماس" توصیف کرد. رئیس دیپلماسی فرانسه همچنین خواستار روشن شدن کشته شدنن مامور کنسولگری خود در منطقه دولت گردان فلسطین شد اما پاسخی دریافت نکرد.

تاکنون بیش از 19 هزار نفر در غزه کشته شده اند که 70 درصد آنها زنان، کودکان و نوجوانان بوده اند.

. La caravane diplomatique passe à Tel-Aviv, la guerre à Gaza continue - L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 910  -   29 آذر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت