راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

زمینه های چرخش به سمت سوسیالیسم

آینده روسیه

بار دیگر با لنین

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه- آزاده اسفندیاری

  

روز 5 دسامبر نیکلای اوسادچی، عضو فراکسیون حزب کمونیست روسیه در مجلس دوماً، در جلسه عمومی این مجلس سخنرانی کرد. وی با اشاره به فرازهایی از تاریخ گذشته اتحاد شوروی گفت:

روز 5 دسامبر 1941، ضد حمله ارتش سرخ علیه ارتش نازی های آلمان در نزدیکی مسکو آغاز شد. سربازان شوروی در برابر هجوم وحشتناک ماشین نظامی هیتلر ایستادگی کردند و سپس با کمک لشکرهای قوی سیبری، با ضربه ای ویرانگر به ارتش فاشیسم آلمان، که اولین شکست نازی ها در طول جنگ جهانی بود را رقم زدند.

 در اوایل دسامبر سال 1943، یعنی 80 سال پیش، کنفرانس رهبران کشورهای ائتلاف ضد هیتلر، اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، ایالات متحده آمریکا و بریتانیا در تهران به پایان رسید

در این نشست در باره شکست آلمان نازی بحث شد و با سیر وقایع جنگ بزرگ میهنی، از شاهکار شکست محاصره مسکو و استالینگراد در ادامه همان سال، آینده جنگ از پیش تعیین گردید.

پس از آن اتحاد جماهیر شوروی به رهبری استالین، جهان غرب را وادار کرد تا روی قدرت و پتانسیل توانمندی اتحاد شوروی حساب کند!

پیروزی استالینگراد، آزادسازی کوبان، روستوف، دون و نبرد کورسک، عملیات تهاجمی دونباس اوکراین، آزاد سازی قفقاز و... در همان سال 1943 میسر گردید! نتیجه این پیروزی های اتحاد جماهیر شوروی و ارتش سرخ آن بود که ، برای همه روشن شد جنگ به کدام سمت می رود و چگونه پایان می یابد.

فرانکلین دلانو روزولت، رئیس جمهور آمریکا، در 28 آوریل 1942 اظهار داشت: «نیروهای روسی بیش از مجموع سایر کشورهای اائتلاف، نیروی انسانی، هواپیماها، تانک ها و تفنگ های دشمن مشترک ما را نابود کرده اند و به سرکوب آنها ادامه می دهند.»

همچنین بعد از چندی روزولت گفت، «در رهبری مارشال استالین، مردم روسیه آنچنان نمونه ای از عشق به میهن، صلابت و از خودگذشتگی نشان دادند که جهان هرگز مشابه آن را به خود ندیده است. پس از جنگ، کشور ما همیشه از حفظ روابط حسن همجواری و دوستی صمیمانه با روسیه خوشحال خواهد شد که مردم آن با نجات خود، به رهایی تمام جهان از تهدید نازی ها کمک می کنند

روایتی دیگر: دوایت آیزنهاور، رئیس جمهور بعدی آمریکا، فرمانده کل نیروهای متفقین در اروپا چنین گفت: « کارزارهای انجام شده توسط ارتش سرخ در اروپا نقش تعیین کننده ای در شکست آلمان ایفا کرد

حال در نظر بگیرید که برآمدن این نیروی قدرتمند چگونه میسر شد و از چه منبعی الهام می گرفت؟ کسانی که تاریخ را خوانده و باور دارند می دانند که پایه های کارزار پیروزمندانه ما، مدرنیزاسیون لنین-استالین در دهه 30 بود که با ساخت 9 هزار مؤسسه جدید، توسعه صنایع عظیم در اورال و سیبری، انقلاب فرهنگی و سیستم مزارع اشتراکی، دوستی مردم، وحدت ایدئولوژیک و انسجام واقعی جامعه را پدید آورد.

از اینروی شما باید درنظر بگیرید که معنای مدرنیزاسیون لنین-استالین نه تنها تبدیل اتحاد شوروی به یک کشور قدرتمند نظامی-صنعتی، بلکه ایجاد شرایط برای زندگی مناسب برای هر فرد بود. این مبانی نظام سیاسی ما در قانون اساسی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، قانون اساسی «استالین» در 5 دسامبر 1936، یعنی در87 سال پیش، در قانون اساسی  گنجانده شد.

همکاران محترم! متأسفانه کسانی هستند که به دلایلی نقش عظیم لنین و استالین در پیشرفت و تعالی کشور شوراها و کل جهان را نادیده می گیرند، اما واقعیتهای جهان مدتهاست که سنگ مهک خورده است. البته نه جهانی که به نظم جهانی ناعادلانه می پردازد، بلکه جهانی که امروز همراه با ما (روسیه ) در حال ساختن یک نظم جدید چند قطبی است. باز به شما یاد آوری می کنم، پیروزی بر نازیسم آلمان با پرچم سرخ و نمادهای شوروی، از ایده های لنین و رهبری استالین جدایی ناپذیر است. تاریخ ما اینگونه رقم خورده  است. گرچه کسانی هستند که تلاش دارند آن را تحریف کنند، اما تحریف گذشته امکان پذیر نیست، چرا که تاریخ را نمیتوان به دلخواه نوشت!..

امروز هم مانند گذشته پیوندهای معنوی جامعه برای ما اهمیت فوق العاده ای دارند. این نمونه ها نه تنها به شکلی غیر منتظره بروز می کنند، بلکه با اتکاء به تاریخ بزرگ میهن ما تکامل پیدا می کنند!..

همه ما که در زیر این سقف گرد هم می آییم، فرزندان و نوه های نسل برندگان و پیروزمندان تاریخ هستیم. نقش اساسی ما این است که روح و معنای پیروزی را به نسل های آینده منتقل کنیم!..

جاعلان تاریخ پس از نابودی اتحاد جماهیر شوروی، سعی کردند میهن پرستی را به حاشیه سیاست های نابود کننده بکشانند، اما بر خلاف تصور آنها، دولتمردان میهن پرست که در اوایل دهه 90 به عنوان «قرمز و قهوه ای» شناخته می شدند، به لطف موقعیت قوی حزب کمونیست فدراسیون روسیه و کار خستگی ناپذیر رهبری آن، از جمله از طریق شورای ملی روسیه (با ریاست یوگنی پریماکوف)، آگاهی میهنی با اخراج ناتو از فئودوسیا (شهری در شبه جزیره کریمه) و دفاع از اوستیای جنوبی رقم خورد و در دوران اخیر، با بازگشت کریمه و سواستوپل به روسیه با میهن دوستی رهبری شد و اکنون با شروع یک عملیات نظامی ویژه، در دفاع از جهان روسیه در مقابله با نئونازیسم در اوکراین و تک قطبی پنداران جهان به پیش میرویم!

همه ما می بینیم  که منافع ملی- دولتی و آگاهی از آنها نیروی بزرگی برای اتحاد شهروندان است. اما یک نقطه قوت حتی بزرگتر و کارآمد تر از آن عدالت اجتماعی است. از سیستم های انتخاباتی و قضایی منصفانه گرفته تا مراقبت های بهداشتی و آموزش رایگان برای همه. ارتباط بین میهن پرستی دولتی و اصول سوسیالیستی برای پیروزی روسیه حیاتی است. این مهمترین وظیفه ای است که امروز احساس میشود و نقطه آغازی بر آن است!

در اینجا باید چند مورد را به شما یاد آوری کنم: کشور ما امروز از نظر شاخص امید به زندگی و سلامت جمعیت در جای شایسته خود قرار ندارد. ما باید بودجه کافی برای افزایش حقوق پزشکان و ارائه دارو به شهروندان را در نظر بگیریم! دستور رئیس جمهور مبنی بر 5 درصد کل اعتبارات بهداشتی و درمانی نیز به نحو مطلوب اجرا نمی شود. لطفا توجه داشته باشید که افزایش هزینه های بخش بهداشت در بودجه سال آینده فقط 5.5 درصد است، در حالی که تورم  حداقل به هفت درصد می رسد!

در سی سال گذشته، نرخ تولد در روسیه به طور متوسط نیم میلیون نفر در سال کمتر از میزان مرگ و میر بود. در طول سه سال گذشته، جمعیت 2.3 میلیون نفر کاهش یافته است. علاوه بر این، امروز کمترین نرخ زاد و ولد از دهه 90 را داریم.

حتی در مناطق روستایی تعداد خانواده های پرجمعیت به سرعت کاهش می یابد. یکی از دلایل آن کاهش اعتبارات برنامه دولتی توسعه همه جانبه روستایی است. جناح ما بر اختصاص بودجه لازم  و اجرای کامل توسعه اصرار دارد!

علاوه بر این، بی عدالتی خود را در حقوق پایین بازنشستگی، زندگی مشکل «بچه های جنگ» و  همینطور در مشکلات خانواده های پرجمعیت، نشان می دهد. از سوی دیگر این بی عدالتی در سودهای عظیم انحصارها و بانک ها، در عدم تمایل آنها به سرمایه گذاری های کلان و ....تبلور می یابد

ما بر تصویب قوانین در مورد خانواده های پرجمعیت و فرزندان جنگ، همینطور افزایش مالیات بر درآمد  ثروتمندترین کشور اصرار داریم!

برنامه ارائه شده برای پیروزی توسط حزب کمونیست فدراسیون روسیه مستلزم تغییر اساسی در مسیر توسعه است. این برنامه توسط انجمن«مجمع اندیشمندان و کارشناسان آرلوسکی (حزب کمونیست روسیه)» پشتیبانی می شود و توسط نتایج عملی کار شرکت های مردمی و مناطق تحت رهبری نمایندگان حزب کمونیست فدراسیون روسیه تأیید شده است.

نکات اصلی عبارتند از:

- ملی کردن کلیه صنایع مهم استراتژیک.

- برنامه ریزی بلندمدت اجتماعی-اقتصادی.

حذف الیگارش ها از مدیریت اقتصادی.

- افزایش چشمگیر سرمایه گذاری در اقتصاد پیشرفته، علم، آموزش و پرورش، پزشکی، بهداشت و درمان.

- توقف خروج سرمایه از کشور.

- حمایت از شرکت های ملی و اجتماعی.

- بالا بردن رفاه و دسترسی گسترده اکثریت به ارزش های فرهنگی.

این خواسته ها در سخنرانی نشست ماه نوامبر فعالان حزب کمونیست فدراسیون روسیه « آینده - با لنین» (در صدمین سالگرد خاطره و. لنین) منعکس شده است. این سندی است چند وجهی و جای دارد تا با دقت بسیار مورد مطالعه قرار گیرد...

 یوری گاگارین افسانه ای می گوید: «برای رسیدن به ستاره ها، شکستن قیدهای جاذبه زمین کافی نیست، باید قیدهایی را که کار، ذهن و روح انسان که تا پیش از انقلاب اکتبر در آن فرو رفته بود، دور انداخت! ... دستیابی به فضا روز 12 آوریل 1961 آغاز نشد. همه چیز با طلوع شفق درخشان اکتبر کبیر آغاز گردید

همکاران! ما باور داریم که در زمان ما زمینه چرخش جدیدی در روسیه به سمت اصول سوسیالیستی آغاز شده است. این چرخش برای پیروزی ما بر همه چالش ها، فشار های خارجی و داخلی حیاتی است. بدون تردید این اتفاق خواهد افتاد!

 

https://www.rline.tv/news/2023-12-11-n-i-osadchiy-v-nashi-dni-nazrel-novyy-povorot-rossii-k-sotsialisticheskim-printsipam

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 910  -   29 آذر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت