راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جنگ اوکراین

 و غزه به کجا

رسیده است!

  

درباره اوکراین ، بر خلاف ماهها و حتی سال اول جنگ اوکراین، که مردم زیر فشار سنگین رسانه های غرب و سانسور رسانه های روسیه قرار گرفتند، امروز همه میدانند که جنگ اوکراین در واقع درسال 2008 پایه ریزی شد، در 2014 با یک کودتای فاشیستی علیه دولت قانونی به جنگ داخلی با روس تبارها در شرق اوکراین ختم شد، که هدف از آن رساندن ناتو به مرزهای روسیه و حمله به این کشور بود.

 در سال 2021 ارتش روسیه وارد اوکراین شد و جنگ با ارتش دولتی اوکراین و ارتش نازی های آن کشور آغاز شد. این جنگ خیلی زود به جنگ روسیه با ناتو منجر شد که امروز شاهد نتیجه آن هستیم. یعنی مرحله ای که رویاهای امریکا و متحدان ناتوئی اش برای تجزیه روسیه نقش بر آب شده

در باره اسرائیل و فلسطین هم، دیگر دوران دروغ گوئی ها و عوامفریبی های اولیه اسرائیل درباره تهاجم 7 اکتبر حماس به داخل سرزمین هائی که اسرائیل اشغال کرده و در آنها شهرک های نظامی و یهودی نشین برپا کرده بود سر آمده است. چشم جهان به روی جنایاتی در غزه باز شد و ماهیت اسرائیل چنان فاش شد که نتیجه آن را در تظاهرات و راهپیمائی های محکوم کردن اسرائیل و حمایت از فلسطینی ها را در سراسر جهان شاهدیم.

ارتش اسرائیل که می خواست درعرض چند روز غزه را فتح کند، حالا بیش از دو ماه است که در خرابه هائی که از بمباران خانه و کاشانه مردم غزه ساخته، گیر کرده است.

در خود اسرائیل زمین زیر پای صهیونیست های حاکم بر اسرائیل می لرزد و میرود به آنسو که "بود و نبود" اسرائیل با جنگ غزه گره بخورد. "بود و نبودی" که روز به روز به "نبود و  نبود" نزدیک تر می شود.

امروز دیگر نیازی به مقاله نویسی و مصاحبه درباره تاریخ و جغرافیای اوکراین و فلسطین و اسرائیل نیست، بلکه نیاز به امروز، آنست که مردم بدانند اسرائیل زیر کدام فشار داخلی، منطقه ای و جهانی و حتی زیر فشار متحدانش برای عقب نشینی قرار گرفته است و امریکا به چه دلیل و انگیزه ای، بار دیگر تلاش برای تکرار آتش بس جنگ غزه را آغاز کرده است.

ما، فشار امریکا به دولت نتانیاهو برای قبول آتش بس دوم را نتیجه سفر غافلگیر کننده پوتین به عربستان سعودی و ابوظبی و مذاکرات 5 ساعته اش در مسکو با رئیس جمهور ایران و مذاکرات تلفنی اش با ژنرال السیسی رئیس جمهور مصر میدانیم.

امریکا از نتیجه این سفر و مذاکرات مطلع شده و در عمل نیز شاهد نتایج آنست. یعنی

فروکش کردن شلیک پیاپی موشک از یمن به طرف اسرائیل و حتی هدفمند تر شدن توقیف کشتی هائی که مقصدشان اسرائیل است و نه به موشک بستن آنها،

کاهش شلیک موشک از لبنان به طرف اسرائیل،

کاهش بمباران های کور و وحشیانه غزه توسط ارتش اسرائیل و عکس العمل متقابل حماس

و بالاخره زمزمه مذاکرات غیر مستقیم اسرائیل با حماس.

 

فعلا و آنگونه که برداشت می شود، همه بر سر طرح دو کشوری در منطقه به تفاهم رسیده اند و خاتمه ویران سازی غزه به معنای آغاز مذاکره برای اجرای طرح دو کشوری در منطقه است. حتی ایران نیز دیگر به طور رسمی از رفراندوم و انتخابات در کل فلسطین و تعیین تکلیف اسرائیل در این رفراندم چیزی نمی گوید. توازن قوا، شرایط جهانی، موقعیت لبنان و سوریه واقع بینی را به همه تحمیل کرده است.

در این میان فراموش نکنیم که تلفات سنگین و ویرانی را فلسطینی های غزه متحمل شده اند، اما شکست سنگین را اسرائیل.

باید در هر فرصتی و از هر تریبونی که بدست می آید (که بسیار هم محدود است) حرف روز را زد، تا توجه عمومی را جلب کرد و مخاطبان را به روز کرد، والا در تمام دو ماه گذشته بارها و بارها مسائل تاریخی و جغرافیائی منطقه مطرح شده است.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 910  -   29 آذر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت