راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

درمرز دو کره

بار دیگر سلاح ها

آماده شلیک شده اند

ترجمه و تدوین- آذرنگ

  

 پرتاب سومین موشک قاره پیما توسط کره شمالی، نشان داد که این کشور نگران سیاست های جنگ طلبانه ایالات متحده و ژاپن در این منطقه است.

هواسونگ-18. این نام موشک قاره پیمای جدید کره شمالی است که در سال جاری سه بار توسط جمهوری دموکراتیک خلق کره ( کره شمالی) پرتاب شده بود و آخرین آزمایش آن رور 18 دسامبر انجام شد.

به گفته وزارت دفاع ژاپن، این هیولای حدود 60 تنی که از هواسونگ-17 پیشی می گیرد، با طول 25 متر و عرض دو متر، می تواند مسافت 15000 کیلومتری را طی کند و در نتیجه به طور بالقوه خاک آمریکا را می تواند هدف قرار دهد. این موشک را می توان به کلاهک هسته ای نیز مسلح کرد.

این پرتاب‌ها یکی از الزامات کره شمالی برای بقای خود است. این کشور تجربه تلخ جنگ کره در قرن بیستم را دارد.

کره شمالی در ماه سپتامبر، موقعیت خود را بعنوان یک کشور اتمی در قانون اساسی گنجاند. بر اساس این اصلاحات، "کیم جونگ اون" می تواند در صورت تهدید وجودی علیه کشورش، یک حمله اتمی پیشگیرانه انجام دهد. رهبرکره هنگام پرتاب موشک جدید قاره پیما، با دخترش در صف اول مشاهده کنندگان قرار داشت .

همچنین کره شمالی با پرتاب این موشک سالگرد در گذشت "کیم جونگ ایل"، را برگزار کرد. پسرش به خبرگزاری " KCNA" گفت که پرتاب این موشک یک "سیگنال واضح برای نیروهای متخاصم" است. ادعایی که تلویحاً ایالات متحده را هدف قرار داده بود، که در اواخر هفته یک زیردریایی USS Missouri را به بندر "بوسان" در جنوب شرقی کره جنوبی فرستاد.

یکی از سخنگویان وزارت دفاع کره شمالی روز یکشنبه همچنین از برنامه واشنگتن و توکیو برای تقویت مانورهای نظامی مشترک سالانه با گنجاندن عملیات هسته ای انتقاد کرد و آن را "اقدامی آشکار برای رویارویی هسته ای" اعلام کرد.

موشک هواسونگ 18 برای 1000 کیلومتر تنظیم شده بود تا در اقیانوس آرام سقوط کند. "کیم جونگ اون "موفق شد قدرت خود را نشان دهد.

به محض پرتاب موشک، اتحاد "JAKUS"   ژاپن، کره جنوبی و ایالات متحده – واکنش نشان دادند . رهبران هر سه کشور سیستم دفاعی خود را دربرابر موشک‌های کره شمالی فعال کردند.

وزارت دفاع کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد: «سه کشور این سیستم را برای تضمین امنیت شهروندان خود ایجاد کرده اند.»

 این یکی از نکاتی بود که در بین رهبران هر سه کشور در آگوست گذشته مورد بحث قرار گرفت و تصمیم به اتحاد علیه تهدید هسته‌ای "پیونگ یانگ"، و همچنین و بالاتر از همه در برابر نفوذ چین در آسیا و اقیانوسیه گرفتند.

پکن نیز به نوبه خود، از طریق "وانگ یی"، وزیر امور خارجه این کشور، «حمایت قاطع» خود از کره شمالی را تجدید کرد. وزیر دفاع چین از همتای کره شمالی خود در پایتخت چین استقبال کرد. وانگ یی گفت: «در مواجهه با آشفتگی های بین المللی، چین و کره همیشه از یکدیگر حمایت کرده و به یکدیگر اعتماد دارند. دوستی سنتی که توسط رهبران سابق دو کشور ایجاد و حفظ شده است.»

در طول جنگ کره (1950-1953)، 1.7 میلیون سرباز ارتش آزادیبخش خلق چین از کره شمالی در برابر نیروهای ایالات متحده و کره جنوبی حمایت کردند و امکان حفظ یک مرز هموار در  38 درجه شمالی را فراهم کردند.

فرماندهی سازمان ملل متحد (UNC) که منطقه امنیتی مشترک مرزی (JSA)  را کنترل می کند، امروز19 فوریه، تسلیح مجدد سربازان کره جنوبی را اعلام کرد. در حالی که توافقنامه 2018 موفق به خلع سلاح نیروهای دو کره در مرز  شده بود.

 قرار دادن یک ماهواره جاسوسی توسط کره شمالی در نوامبر مرزی، بهانه ای شد تا کره جنوبی خود را مسلح کند. در پاسخ، دولت کره شمالی به سادگی توافق 2018 را باطل اعلام کرد. در دو طرف ساختمان‌های آبی سازمان ملل که در مرز قرار دارند، سلاح‌ها اکنون اماده شلیک اند.

 

. Au large de la Corée, des missiles et une paix en péril - L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 910  -  6 دیماه 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت