راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

توطئه اتحادیه اروپا
برای انقلاب رنگی
در صربستان!

پورتال چپگرای «تفکر» آلمان
ترجمه ـ عسگر داوودی

 

 یکشنبه 23 دسامبر (2 دی ماه) گذشته انتخابات پارلمانی و محلی در شهرهای مختلف صربستان از جمله بلگراد پایتخت صربستان برگزار شد. در انتخابات پارلمانی، حزب حاکم پیشرو صربستان که رئیس جمهور «الکساندر ووچیچ» از اعضای رهبری آنست با 46/7 درصد آرا موقعیت ریاست جمهوری خود را تقویت کرد. این حزب اکنون اکثریت مطلق کرسی های پارلمانی را در اختیار دارد. موفقیت انتخاباتی حزب رئیس جمهور نتیجه ائتلافی است که با حزب سوسیالیست که وزیر خارجه "ایویکا داچیچ" از اعضای رهبر حزب است حاصل شد. حزب سوسیالیست صربستان از سال 2012 با حزب رئیس جمهور ائتلاف کرده است. حزب سوسیالیست ها در این انتخابات 6/6 درصد آرا را بدست آورده است.

در انتخابات یکشنبه اپوزیسیون طرفدار حزب غربگرای «صربستان علیه خشونت» با وجود اتحاد با چندین حزب دیگر،  تنها 23/7 درصد آرا را به دست آورد. این حزب بعنوان اعتراض به نتایج انتخابات تظاهراتی را سازمان داد که به خشونت انجامید. دو حزب دیگر شرکت کننده در انتخابات یعنی اتحاد محافظه کار «ان. آ. دآ » 5 درصد آرا و گروه جدید «ما - صدای مردم» که  متعلق به یک استاد سابق دانشگاه است  4/7 درصد آرا را کسب کرد. داشتن 3 درصد آرا برای ورود به پارلمان لازم است اما نمایندگان اقلیت های ملی در این مورد معاف هستند و به همین دلیل ، مجارستانی ها، بوسنیایی ها، کروات ها، البانیایی ها و روس هایی که در صربستان زندگی می کنند در پارلمان صربستان نمایندگان خود را دارند.

سیاست خارجی مستقل

غربگرایان با هدف فلج کردن دولت دو اتفاق در ماه های گذشته را بهانه اعتراضات خود قرار دادند. در ماه مارس، یک دانش آموز 13 ساله در یک مدرسه در بلگراد و مدت کوتاهی پس از آن یک دانش اموز 21 ساله در شهر ملادونویچ در اثر تیراندازی کشته شدند. این موضوع بهانه ای  شد تا اپوزیسیون طرفدار غرب از آن به عنوان فرصتی برای سازماندهی تظاهرات متعدد علیه دولت، با شعار «صربستان علیه خشونت» استفاده کند. آنها خواستار استعفای رئیس جمهور و تشکیل یک دولت انتقالی شدند.

انتخابات روز یکشنبه گذشته در شرایطی برگزار شد که مدت هاست فشار بر صربستان برای «تغییر سیاست خارجی» در راستای خواست «اتحادیه اروپا» افزایش یافته است. اتحادیه اروپا خواهان دنبله روی دولت صربستان از اتحادیه اروپا، علیه روسیه و تحریم ها علیه روسیه و همچنین به رسمیت شناختن کوزوو به عنوان یک کشور مستقل است. این درحالی است که کوزوو هنوز یکی از استانهای صربستان است.

از طرفی جمهوری بوسنی نیز تحریم ها علیه روسیه و عضویت در ناتو را رد می کرده است. همچنین حاضر نیست وزیر کشاورزی سابق آلمان بنام کریستین اشمیت را به عنوان «نماینده عالی غرب» بپذیرد. اشمیت از سال 2021  در بوسنی و هرزگوین به عنوان «نماینده عالی» غرب اعلام شده است. در کل هدف غرب شکستن مقاومت جمهوری صربستان است تا به سیاست های غرب علیه روسیه گردن گذاشته و نافرمانی بوسنی و هرزگوین با اتحادیه اروپا را بشکند. متعاقب شکست غرب در اوکراین برنامه های پیش بینی شده و آماده غرب در منطقه اوروـ آسیا به جریان افتاده است. در سالهای گذشته، انواع نظرسنجی ها در صربستان نشان داده است که 75 تا 80 درصد از جمعیت این کشور به شدت خواسته های ایالات متحده و اتحادیه اروپا را رد می کنند. این دقیقا همان چیزی است که در نتیجه انتخابات روز یکشنبه نیز منعکس شد.

الکساندر ووچیچ به مدت 11 سال سیاستمدار غالب در صربستان بوده است. تقریبا تمام شهرداری ها را، «حزب پیشرو صربستان» در اختیاردارد. حزب او حدود 400 هزار عضو دارد. برای کشوری با 6/8  میلیون جمعیت، این رقم بسیار بالاست. این میزان نشانه محبوبیت رئیس جمهور در میان بخش های گسترده ای از جمعیت است، اما امپراطوری رسانه ای غرب که از انواع طُرق خود را به افکاری عمومی کشورها تحمیل می کند در صربستان نیز توانسته است از جوامع غربی بهشتی بی نظیر ترسیم کند که عملا وجود ندارد. به همین دلایل در افکار عمومی صربستان نیز این موضوع مطرح است که عضویت این کشور در اتحادیه اروپا برای منعقد شدن قراردادهای عمومی، پیدا کردن کار و حرفه مفید است. افکار عمومی در کشورهای مشابه بدون اطلاع از وضعیت زندگی در حوزه اتحادیه اروپا و با باورمندی به اطلاعات رنگین رسانه های غربی،  متوجه نیست که از نیروی کار این کشورها، فقط بعنوان نیروی کار ارزان و در کارهای پست استفاده می شود. از طرفی ووچیچ می داند که چگونه خود را به عنوان نماینده منافع ملی در سطح بین المللی معرفی کند که می تواند با سران دولت در مسکو، پکن، پاریس یا برلین در همان سطح مذاکره کند. او می خواهد به عنوان کسی دیده شود که کشور را مدرنیزه می کند. دشوار است تصور کنید که بخش جدیدی از بزرگراه، یک کارخانه جدید یا یک املاک مسکونی بزرگتر در صربستان بدون الکساندر ووچیچ افتتاح شود. بر این اساس، حزب او با شعار «الکساندر ووچیچ - صربستان نباید متوقف شود» خود را به عنوان حلال مشکلات شهروندان مطرح می کند. اگر اقدامات انجام شده توسط دولت او با مقاومت بیش از حد مردم مواجه شود، همیشه اوست که امتیاز می دهد و یا حتی خروج از این اقدامات را اعلام می کند. در صربستان، مردم در حال حاضر از افزایش قیمت بالای مواد غذایی و هزینه های انرژی رنج می برند. نرخ تورم در ماه نوامبر 8 درصد بوده است. باز هم، این الکساندر ووچیچ بود که قبل از انتخابات، افزایش حقوق بازنشستگی و حقوق در بخش دولتی، پرداخت های یکبار مصرف به بازنشستگان و جوانان زیر 16 سال، افزایش شدید حداقل دستمزد از اول ماه ژانویه 2024 و کاهش نرخ بهره وام های مسکن را اعلام کرد.

 

اپوزیسیون طرفدار روابط با روسیه وچین

 

یکی از برندگان انتخابات روز یکشنبه جنبش «ما صدای مردم» است که طی چند ماه گذشته توسط  پزشک و استاد دانشگاه «برانیمر نستروویچ» تشکیل شده است. او عضو هیئت مشورتی دولت در دوران کرونا بود و اکنون با تشکیل حزب صدای مردم چهره های بسیار شناخته شده در صربستان مانند «ژنرال سابق "میتار کواک"»، «دانشمند علوم سیاسی "الکساندر پاویچ» و «کارشناس ژئوپلیتیک "برانکو پاولوویچ ندر» را در کنار خود دارد. این حزب طرفدار بی طرفی کامل کشور و تعمیق روابط با روسیه و چین است. نمایندگان آن به شدت از سیاست اقتصادی نئولیبرال الکساندر ووچیچ انتقاد می کنند. آنها او را متهم می کنند که دولت او کار خود را بر جذب سرمایه گذاران خارجی با ارائه دستمزدهای ارزان و هزینه های پایین انرژی، صرفه جویی در مالیات و یارانه های بالا متمرکز کرده است.

حضور همه جانبه الکساندر ووچیچ در رسانه ها و تاکید اغلب اغراق آمیز او بر موفقیت های اقتصادی صربستان تحت رهبری او باعث شده است که بخش های بزرگی از مردم، به ویژه روشنفکران و دانشجویان، او را به ویژه در شهرهای بزرگ طرد کنند. انها تحت تاثیر رسانه های غربی و سازمان های غیر دولتی متعدد غربی که در صربستان فعالیت می کنند، بر این باورند که پیوستن به اتحادیه اروپا شرایط اقتصادی کشور را شبیه به اروپای مرکزی می کند! چنین افرادی در راس اتحاد انتخاباتی «صربستان علیه خشونت» قرار دارند که با وجود شکست انتخاباتی خود، معتقدند می توانند با کمک اتحادیه اروپا تغییرات عظیم سیاسی ـ اقتصادی در کشور ایجاد کنند. آنها ادعا می کنند که تقلب انتخاباتی گسترده ای صورت گرفته است، آنها در حال حاضر تظاهرات را سازماندهی می کنند. حضور خوانندگان صربستانی در تجمعات «انقلاب های رنگی» را به یاد می آورد، رسانه های غربی به تجمعات دامن می زنند. رادیو بین المللی دویچه وله آلمان که پورتال فرهنگ سازی وزارت امور خارجه آلمان را نیز بر عهده دارد در نیمه دوم نوامبر یک سمینار روزنامه نگاری در بلگراد برگزار کرد تا به 150 شرکت کننده نشان دهد که برای نفوذ در افکار عمومی با چه روش و مهارتی و با چگونه محتوا و پیام هایی خود را در رسانه های اجتماعی منتشر کنند. وزیر خارجه صربستان هشدار می دهد که مخالفان غربگرا، برنامه «میدان در بلگراد» را برای صربستان نیز در دست اقدام دارند.

گروه اپوزیسیون «صربستان علیه خشونت» در نامه ای سرگشاده به نهادهای اتحادیه اروپا اعلام کرده است که نتایج انتخابات را به رسمیت نخواهند شناخت تا زمانی که «تحقیقات جامع بین المللی در مورد بی نظمی های انتخاباتی تحت نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپا، شورای اروپا و کمیسیون اروپا انجام شود.»

صربستان با اختلافات سیاسی جدی داخلی مواجه است که می تواند به شدت تشدید شود. اگر اپوزیسیون طرفدار غرب با کمک اتحادیه اروپا و ناتو پیروز شود و این کشور نیز به «جبهه ضد فدراسیون روسیه» بپیوندد، ما یک گام به یک جنگ بزرگ نزدیکتر خواهیم شد.

(این نکته را باید متذکر شد که پس از خنثی شدن تظاهرات خشونت آمیز در پایتخت صربستان، دولت این کشور از اطلاعاتی که درباره وابستگی رهبران تظاهرات در اختیار دولت صربستان گذاشته بود تشکر کرد.م)

https://www.nachdenkseiten.de/?p=108787

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 910  -  6 دیماه 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت