راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آلمان و امریکا

برای نظامیان نیجر

دُم تکان میدهند

اومانیته- ترجمه الناز گرجی

  

خروج تمامی نیروهای مسلح فرانسه از کشور افریقائی نیجر شکست سیاست پاریس در غرب آفریقا را نشان می دهد.

سیاستی که به بهانه مبارزه با تروریسم فرانسه پایگاه های نظامی جدید در آن کشور برپا کرده بود. از زمانی که نظامیان نیجر قدرت را در دست گرفتند، روابط بین پاریس و نیامی (پایتخت نیجر) منجمد شد.

ارتش نیجر بلافاصله خواستار خروج سربازان فرانسوی شد - حدود 1500 نظامی- که به بهانه مبارزه با جهادی ها مستقر شده بودند. متعاقب این اخراج قراردادهای نظامی نیجر با پاریس لغو شد .  مقامات نیجر خواهان خروج سفیر فرانسه از کشورشان شدند. او یک ماه قبل از خروج از نیجر در دفتر دیپلماتیک خود مخفی بود.

در مالی و بورکینافاسو،  نظامیان فرانسه را از کشورهای خود اخراج کرده اند. چهار مامور سرویس های اطلاعاتی فرانسه (DGSE) حتی در"اواگادوگو" در اوایل دسامبر دستگیر شدند.

با این حال، هنوز روابط دیپلماتیک با این دو کشور حفظ شده است. فرانسه تصمیم به بستن سفارت خود در نیجر گرفته است. به گفته یک منبع دیپلماتیک، بستن سفارت رسماً به این دلیل است که "دیگر قادر به انجام ماموریت های خود نیست".

در طول تابستان، رئیس جمهور مخلوع نیجر، "محمد بازوم"، در حالیکه در حبس خانگی بود از سوی فرانسه هنوز به عنوان تنها مرجع مشروع تلقی می شد .

اعضای جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) که توسط سنگال، ساحل عاج و نیجریه رهبری می شوند اعضای این اتحادیه را  تشویق به حمله نظامی به نیجر می کردند. اما اتحادیه آفریقا (AU)  از مذاکرات حمایت کرد.

اکنون روسیه جایگاه قابل توجهی در کشور مالی دارد و مناسباتش با نیجر به سرعت گسترش یافته است. ارتش مالی که مجهز به تسلیحات روسی است تجهیزات هوایی برای نیجر فراهم می کند. سفر معاون وزارت دفاع روسیه به پایتخت نیجر و سفر متقابل نظامیان نیجر به مسکو نشان دهنده گسترش مناسبات نظامی نیجر با مسکوست.

 المان حدود صد سرباز در نیجر دارد که در پایگاه هوایی نیامی مستقر هستند.

وزیر دفاع آلمان میگوید که آلمان علاقمند به از سرگیری همکاری نظامی با نیجر است و به همین منظور مشاوران نظامی خود را در نیجر باقی گذاشته است.

واشنگتن بیش از 1300 سرباز در نیجر دارد و پایگاهی از پهپادهای مسلح دارد که کل ساحل آن کشور نآرا زیر نظر دارند. در اواسط  ماه دسامبر، "مالی"، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آفریقا، به نیامی سفر کرد. امریکا و آلمان و شش کشور افریقائی که نقشه حمله نظامی به نیجر را داشتند اکنون برای دولت نظامی نیجر دم تکان میدهند.

در مقابل ارتش نیجراعلام کرده که نیازی به همکاری با آلمان و امریکا ندارد.

نیجر که اکنون با کاهش 40 درصدی بودجه ملی خود روبروست، روی سود پروژه خط لوله نفتی که با همکاری چین انجام می شود حساب کرده است. پروژه‌ای که قرار است در ژانویه افتتاح شود و به این کشور اجازه می‌دهد تا نفت خام خود را برای اولین بار با حدود 90000 بشکه در روز به کشور "بنین" صادر کند.

.Les troupes françaises quittent le Niger - L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 910  -  6 دیماه 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت