راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کریدور دریائی

پیشنهادی روسیه

به شرکت های

کشتیرانی جهانی

ریا نووستی- کیریل استریلنیکوف

ترجمه- آزاده اسفندیاری

  

سازنده معروف مبلمان و کالاهای خانگی، بنام "IKEA" که یک شرکت معروف سوئدی است اعلام کرد که به دلیل حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ، ممکن است در زنجیره تامین منابع چوبی اختلال ایجاد شود و برخی از اقلام در فروشگاه‌ ها به دلیل مشکلات لجستیکی موجود نباشند. به این معنی که زندگی به شیوه غربی اکنون ممکن است برای افراد بیشتری در دسترس نباشد.

 

این موضوع چه ربطی با روسیه می‌ تواند داشته باشد؟

به یاد بیاوریم که از اواخر ماه اکتبر،  یمنی ها، حملات منظمی را به کشتی‌های تجاری (عمدتاً اسرائیلی) که از طریق دریای سرخ در حال تردد بودند، آغاز کردند که پاسخی به تجاوز و کشتار منزجر کننده اسرائیل و آمریکا از فلسطینی ها در غزه بود.

تردد از طریق دریای سرخ تقریباً به طور همزمان توسط بزرگترین شرکت های حمل و نقل متوقف شد. از جمله توسط کشتیرانیMarsk  دانمارکی، شرکت کشتیرانی مدیترانه سوئیس  (MSC)، Hapag-Lloyd آلمان، CMA CGM  فرانسه و غول نفت و گاز BP  انگلستان که بیش از نیمی از ترافیک کانتینری جهان را تشکیل می‌دهند. آنها اکنون با تب و تاب در حال بررسی مسیرهای جدید، از جمله یک مسیر چرخشی دور آفریقا، از طریق دماغه امید هستند. 

ماشین‌ حساب‌ها و جغرافیا ابزارهای سرسختی هستند، آنها حساب‌های ریاضی خود را دارند/

 برای مثال، مسیر دور آفریقا و مسیر آسیا به اروپا هشت هزار کیلومتر و 10 تا 14 روز طولانی می شود و مصرف سوخت بالا می رود. هزینه هر ترابری دریائی حداقل یک میلیون دلار (به طور متوسط 15 درصد) افزایش می یابد.

در نتیجه، از آغاز محاصره واقعی حمل و نقل دریای سرخ توسط  یمنی ها، اقتصاد کشورهای غربی حداقل 35 میلیارد دلار ضرر می کنند و جریان عبور کالا از طریق این دریا 30 درصد کاهش می یابد که در نتیجه وحشت سراسر اروپا را فرا گرفته است.

به دلیل گسستن زنجیره‌ های لجستیکی، تحویل کالا گران‌ تر می‌شود و ناگزیر افزایش قیمت را در پی دارد. به دلیل ترس از اختلال در عرضه سوخت، قیمت گاز در اروپا 10 تا 13 درصد افزایش یافت و قیمت نفت نیز هر روز در حال بالا رفتن است.

توجه داشته باشیم که این همه تغییر نسبت به کشتی‌های روسی که با آرامش از دریای سرخ عبور می‌کنند ربطی ندارد، چرا که رادارهای یمنی، در جستجوی آنها نیستند.

ایالات متحده بدون داشتن فناوری های ضد راداری، فوراً شروع به تشکیل یک ائتلاف بین المللی برای "تضمین ایمنی ناوبری در دریای سرخ" و در واقع برای تهاجم نظامی به یمنی ها کرد.

مسیرعبور کشتی هائی که مقصدشان اسرائیل است تحت کنترل یمن قرار گرفته اما مسیر دریای شمالی روسیه برای کشتی های دیگر باز است.

 ولادیمیر پوتین اخیراً یاد آوری کرد: "مسیر دریای شمال در حال تبدیل شدن به شریان حمل‌ ونقل کارآمد تر از کانال سوئز است".

این مسیر، بسیار کوتاه تر و ارزانتر از مسیرهای آسیا به اروپا و بالعکس است.

برای مثال، مسیر ژاپن تا مورمانسک 6 هزار مایل دریایی (کمی بیش از 11هزار کیلومتر) است. مسیر ژاپن تا نزدیک ترین بنادر اروپایی از طریق کانال سوئز تقریباً دو برابر طول دارد، 12 هزار مایل یا بیش از 22 هزار کیلومتر. سفر از بنادر کشورهای منطقه اقیانوس آرام به اروپا از طریق سوئز حدود 37 روز به طول می انجامد، در حالی که از طریق مسیر دریای شمال 25 روزه طی می شود. اگر مسیر روتردام به یوکوهاما انتخاب شود، تفاوت 13 روز خواهد بود. یعنی 20 روز در امتداد قطب شمال در مقایسه با 33 روز از طریق کانال سوئز.

 

این صرفه جویی عظیم ده ها و صدها میلیارد دلار در سال است و سیاست روس هراسی نمی تواند شرکت های بزرگ (از جمله IKEA ) را مجبور به نادیده گرفتن چنین فرصتی بکند.

در هر صورت روسیه فرصت های بسیار گسترده تری را ایجاد می کند و مطمئن ترین تضمین ها را ارائه می دهد.

روسیه هم اکنون در حال اجرای پروژه فدرال "توسعه مسیر دریای شمالی" است که بر اساس آن ترافیک بار در امتداد قطب شمال در سال 2024 به 80 میلیون تن، تا سال 2030 ، به 110 میلیون تن و تا سال 2035  به 220 میلیون افزایش می یابد. رقم های میلیون تنی مدت ها قبل از بحران در دریای سرخ اعلام شده است.

در حال حاضر، یک صورت فلکی ماهواره ای ویژه به نفع مسیر دریای شمال در حال به وجود آمدن است و ناوگان یخ شکن اتمی (روسیه) با سرعتی شتابان در حال توسعه است، به همین مناسبت از سال 2024، ناوبری در قطب شمال تبدیل به عبور در تمام طول سال خواهد شد.

ولادیمیر پوتین، بحران در دریای سرخ را پیش بینی کرده بود و روز 20 ژوئیه سال جاری دستورالعمل هایی برای ایجاد سریع "یخ شکن های بزرگترین کلاس برای مسیر دریای شمال را ارائه کرد.

تا همین اواخر، برای نفتکش‌های استاندارد حامل‌های گاز، حرکت از طریق قطب شمال دشوار بود، زیرا یخ‌ شکن‌هایی که اکنون در کارخانه کشتی‌ سازی بالتیک، به تولید انبوه می‌رسند، عرض باریک‌ تری دارند. با راه اندازی یخ شکن های کلاس بزرگ، این موضوع حل می شود و امکان هدایت کامل کلیه محموله های تجاری از آسیا به اروپا و بازگشت از طریق قطب شمال فراهم می شود. کریدوری برای حمل و نقل کلیدی برای صادرات نفت، گاز طبیعی مایع، کودهای معدنی، فلزات و سایر محصولات با ارزش افزوده بالا...

در مورد کلون های قطب شمال که توسط کشورهای مخالف روسیه منطقه قطب شمال نمایندگی می شوند، روسیه آماده است تا از ناوگان تجاری بین المللی محافظت مطمئنی ارائه دهد. بویژه، این موضوع در ماه سپتامبر سال جاری به‌ عنوان بخشی از رزمایش حفاظت از مسیر دریای شمال با شلیک موشک‌های کروز ولکان، گرانیت و اونیکس، که حدود ده هزار پرسنل نظامی و بیش از 50 واحد تجهیزات نظامی در آن انجام وظیفه می کننند اجرا شد.

البته، در سال جاری، حجم درخواست های حمل و نقل برای عبور از منطقه قطب شمال به طور قابل توجهی افزایش یافته است. پیش از بحران جدید در خاورمیانه و دریای سرخ.

 

https://ria.ru/20231222/poklon-1917335724.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 910  -  6 دیماه 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت