راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چپ رنگ باخته
اوضاع کنونی
جهان را
درک می کند؟

رضا نافعی

 

از آن روزگاری که بسیاری از آنها که زمانی، بقول اخوان «با مشت های آسمان کوب قوی» به میدان می آمدند و در انتخاب میان «سوسیالیسم یا بربریت» از رؤیای سوسیالیسم جان می گرفتند ولی امروز دل به بربریت سپرده اند و برای امپریالیسم پامنبری می خوانند زمان نه چندان زیادی گذشته است.
بیائیم به امروز و رویدادهائی که جهان- از اوکراین تا غزه و از غزه تا امریکای لاتین و افریقا- شاهد آن است. آیا آنها که در گذشته مشت به آسمان می کوبیدند و از سوسیالیسم در برابر بربریت سخن می گفتند، این رویدادها را با عینک دیروز خود می بینند؟
امریکا در ماجرای اوکراین اروپا را یا همراه خود کشید و یا خود را عقب صحنه نگهداشت و اروپا را جلو انداخت که بزرگترین قربانی آن تا اینجا آلمان است.
در غزه، امریکا پشت اسرائیل ایستاد تا مشوق آن کشور برای ارتکاب یکی از بزرگترین نسل کشی های قرن شود. در دریای سرخ نیز ناوگان های امریکا به خط شده اند تا یمن را بمباران کنند و شاید هم بمباران اتمی.
مفسران مطبوعات بورژوایی رویکرد آمریکا را سیلی دیگری بویژه برای اروپایی های عضو اتحادیه اروپا از جمله آلمان فدرال ارزیابی می کنند. این کشورهای اروپائی از منظر ایالات متحده حتی در حدی نبودند که هنگام اتخاذ تصمیم استراتژیک مهمی چون فرار از افغانستان آنها را نیز مطلع سازد یا با آنها مشورت کند. قدرتی که رهبری را در دست دارد هنگام اتخاذ تصمیمات استراتژیک با خدمه مشورت نمی کند.
روابط امپریالیست ها با هم، هیچگاه نمی تواند دوستانه باشد. عاملی که آنها را با هم متحد می سازد یا مقابله با دشمن مشترک است مثلا با سوسیالیسم یا تا حدی داشتن منافع مشترک.
این امر در مورد ناتو و اتحادیه اروپا نیز صدق می کند… در انفجار خط لوله گاز نورد استریم 2 همه غافلگیر شدند.
آنچه مسلم است اینست که اکنون خطر جنگ هول انگیز با یک تکان افزایش می یابد وگسترش پیدا می کند. این سیگنال از سوی اتحاد سه جانبۀ جدید در اقیانوس آرام علیه چین می آید. «سیاست بر لبه پرتگاه» از جنگ سرد بازگشته است، جنگ هسته ای را باید در نظر داشت و تهدید به جنگ اتمی را جدی تلقی کرد.
پس از شکست غرب در افغانستان، ایالات متحده، بریتانیای کبیر و استرالیا خبر از تشکیل یک اتحاد سه جانبه جدید و انعقاد یک قرارداد غول پیکر تسلیحاتی علیه جمهوری خلق چین دادند.

پس از بریتانیای کبیر، استرالیا دومین کشوری است که از ایالات متحده مجوز دریافت زیردریایی های هسته ای کسب کرد. این زیر دریائی ها می توانند به سلاح هسته ای نیز مسلح شوند. مشارکت جدید، به نام Aukus غسل تعمید یافت.
همه اینها علیه منافع خلق ها و بشریت است و یگانه راز بقا "مقاومت" است. این اصل طلائی دهه های گذشته را مدعیان دیروز سوسیالیسم که امروز به چپ های صورتی رنگ تبدیل شده اند درک می کنند؟


تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 910  -  6 دیماه 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت