راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"یوری آفونین" معاون

رهبر حزب کمونیست روسیه:

کمونیست های روسیه

اصل رقابت را پذیرفته اند

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه: نعمت بوستانی

  

یوری آفونین معاون رهبر حزب کمونیست روسیه، که از طرف این حزب در کنگره انجمن مشاوران سیاسی روسیه در روز 22 دسامبر شرکت کرده بود طی سخنانی گفت:

 

موضوع "تصویر آینده روسیه" به برنامه‌ های کمونیست ها بسیار نزدیک است، زیرا آنها پیش بینی و برنامه ریزی را به عنوان سنگ بنای توسعه کشور در نظر می گیرند. با اتکاء به پیش بینی و برنامه ریزی بود که کمونیست ها در قرن بیستم توانستند سریع ترین و بالا ترین نرخ رشد صنعتی در تاریخ جهان را برای کشور شوراها فراهم کنند. اکنون در نقطه عطف دیگری در تاریخ کشور ما، اهمیت برنامه ریزی در سطوح دیگری در حال نمایان شدن است. ما اطمینان داریم که تغییرات بزرگ سیاسی و ایدئولوژیکی در پیش روی روسیه است. در واقع، این تغییرات در حال وقوع هستند. ما به عنوان مارکسیست-لنینیست ها متقاعد شده ایم که تغییرات سیاسی و ایدئولوژیک، دارای یک سرچشمه اصلی هستند که آن هم توسعه در اقتصاد جامعه است.

 در این تحول، طی دو سال گذشته یک روند معکوس بسیار مهم رخ داده است: یکی از آنها مردود شدن مدل سرمایه داری پیرامونی و دیگری جهت گیری به سمت غرب بوده است. کشور ما در مسیر اقتصادی متفاوتی ادامه می دهد و پتانسیل صنعتی و کشاورزی خود را احیا می کند و چین سوسیالیستی شریک تجاری اصلی آن می شود.

طبیعتاً این تغییرات در آگاهی عمومی منعکس می گردد و جامعه شناسی نیز این امر را اثبات می کند. در یک مطالعه که توسط مرکز جامعه شناسی آکادمی علوم روسیه در سال 2022 انجام شد،  در پاسخ به این پرسش که "دوست دارید در چه جامعه ای زندگی کنید؟" 48 درصد از پاسخ دهندگان  پاسخ دادند که دوست دارند در جامعه ای تحت مدیریت سوسیالیستی زندگی کنند. فقط 12 درصد از پرسش شوندگان به نفع زندگی تحت حکومت سرمایه داری نظر دادند، یعنی 4 برابر کمتر. این نظرسنجی از سال 1998 برگزار می شود و در آخرین نظر سنجی، حمایت از سوسیالیسم بالاترین میزانی است که تاکنون داشته است. علاوه بر این، دقیقاً در دو سال گذشته یک تغییر تدریجی رخ داده است: تعداد افرادی که می خواهند تحت سوسیالیسم زندگی کنند از 26 درصد به 48 درصد از سال 2020 افزایش یافته است و تقریباً دو برابر، در حالی که تعداد حامیان سرمایه داری از 21 به 12 درصد کاهش یافته است.

یوری آفونین در ادامه گفت، عملیات ویژه نظامی در اوکراین منجر به ایجاد یک دوره تاریخی جدید در کشور ما شد. امروزه بسیاری از مردم می دانند که پاسخگویی به چالش های تاریخی پیش روی کشور، در چارچوب نظام سرمایه داری غیرممکن است. برای شکست ائتلاف غرب، به تحکیم حداکثری کل جامعه نیاز می باشد. به همین مناسبت تقاضا برای عدالت اجتماعی به سرعت در حال رشد است.
در ادامه همین نظرسنجی در برابر این پرسش که از نظر شما "کدام یک از رهبران سیاسی خارجی بیشترین اعتماد را ایجاد می کنند؟" الکساندر لوکاشنکو مقام اول و شی جین پینگ مقام دوم را کسب کردند. بلاروس، که لوکاشنکو آن را رهبری می کند، کشور پس از شوروی است که توانسته است سیستم حمایت اجتماعی اتحاد شوروی را حفظ کند، جایی که تمام دارایی های کلیدی اقتصادی در دست دولت است و شی جین پینگ رهبر قدرتمند ترین قدرت سوسیالیستی مدرن است. وی خاطرنشان کرد: در واقع، در این مطالعه، روس ها به وضوح مسیر توسعه سوسیالیستی را بر می گزینند.

همان روندها در توسعه آگاهی عمومی با نظرسنجی ها در باره نگرش نسبت به رهبران ارشد دوران اتحاد شوروی نشان داده شده است. آخرین نظرسنجی مرکز "لوادا" نشان داد که سطح ارزیابی مثبت از استالین برای مدت بیش از 20 سال است که روندی افزایشی دارد. در این نظر سنجی 63٪ از پاسخ دهندگان گزینه های "با احترام"، "با همدردی" و "با تحسین" را انتخاب کردند. کسانی که نگرش منفی نسبت به استالین ابراز کردند 8 برابر کمتر (8٪) بودند. در عین حال، مرکز "لوادا" نه تنها به عنوان یک مؤسسه خارجی شناخته می شود، بلکه به دلیل نگرش لیبرال خود معروف است و به هیچ وجه دلالت بر همآهنگی با اتحاد جماهیر شوروی ندارد.

در باره نگرش روس ها نسبت به لنین، باید درک کنیم که او اکنون در معرض حملات نسبتاً شدید تبلیغاتی از سوی برخی از طرفداران دولت قرار دارد. با ادعاهایی مانند این که او بود که "اوکراین را ایجاد کرد" یا "اراضی روسیه را به اوکراین ضمیمه کرد." اما هر کسی که به تاریخ گذشته وقوف دارد، می‌ داند که در دوران لنین، تنها استان‌هایی در اتحاد جماهیر شوروی در اوکراین گنجانده می‌ شد که اکثریت مردم در آن‌ها به زبان اوکراینی یا همان‌طور که قبل از انقلاب فرموله می‌کردند، به زبان "روسی کوچک" صحبت می‌کردند. این را داده های تنها سرشماری جمعیت تمام روسیه که قبل از انقلاب انجام شده است نشان می دهد. بله، در شهرها بیشتر به روسی صحبت می کردند، اما جمعیت شهری در امپراتوری روسیه کمتر از 20٪ بود. حمله تبلیغاتی به لنین در حال انجام است، اما نتایج آن چیست؟ بر اساس نتایج یک نظرسنجی "روسی فیلد" در ماه اوت 2023، 52 درصد از مردم روسیه نگرش مثبتی نسبت به لنین دارند.
بر اساس این روندها باید منتظر چه تغییراتی در سیاست روسیه بود؟ نظام حزبی در سال های آینده چگونه متحول خواهد شد؟ می توان فرض کرد که به تدریج کشور ما به سمت یک سیستم دو حزبی حرکت می کند، حزب در قدرت (روسیه واحد) و حزب اپوزیسیون که توسط حزب کمونیست فدراسیون روسیه نمایندگی می شود و بازیگران باقی مانده به احتمال زیاد به سادگی به عنوان غیر ضروری از بین خواهند رفت. با توجه به رشد احساسات چپ در جامعه، اقتدار و نفوذ حزب کمونیست ناگزیر رشد خواهد کرد. این حزب آماده است تا نقش خود را در روند سیاسی تقویت کند. امروز، زرادخانه آن شامل تجربه منحصر به فرد اتحاد شوروی از کار حزبی و مدیریتی، تجربه خلاق فرمانداران فعلی و شهرداران کمونیست، و تجربه اقتصادی مترقی شرکت های مردمی است. حزب کمونیست فدراسیون روسیه یک پلاتفرم ایدئولوژیک روشن را حفظ کرده است - مارکسیسم-لنینیسم. این حزب نسل جدیدی از سیاستمداران باهوش را پرورش داده است و جوانان با استعداد را به سمت های رهبری ارتقا می دهد. امروزه کمونیست های جوان بسیاری از سازمان های حزبی منطقه ای و محلی را رهبری می کنند و دائماً در حال تشکیل یک ذخیره جدی پرسنلی برای آینده هستند.
یوری آفونین متذکر شد، شرط اصلی یک روند عادی سیاسی حفظ رقابت واقعی است. کاهش رقابت، سلب حق انتخاب واقعی شهروندان و تلاش برای تبدیل زندگی سیاسی به دکور می تواند پیامدهای بسیار منفی داشته باشد و نظام سیاسی را نا پایدار و آسیب پذیر کند. ما باید درک کنیم که رویارویی ما با بلوک امپریالیستی غرب برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت. انگلا ساکسون ها برای بی ثبات کردن اوضاع در داخل روسیه و استفاده از هرگونه پدیده نارضایتی عمومی، هر کاری را که ممکن باشد انجام خواهند داد. رایج ترین سناریو برای کودتای "رنگی"، راه اندازی اعتراضات پس از انتخابات است که نتایج آن تردیدهایی را در جامعه ایجاد می کند.

در چنین شرایطی، حفظ رقابت واقعی سیاسی و سازوکارهای دموکراتیک برای کشور ما بسیارحیاتی است. مدیران سیاسی که فرآیندهای انتخاباتی به آنها بستگی دارد، باید این موضوع را به خاطر بسپارند. البته، همیشه این وسوسه وجود دارد که شرایط روند انتخابات را تغییر دهیم تا اطمینان از نتیجه مطلوب برای حزب در قدرت آسان‌ تر و راحت‌ تر باشد. شما می توانید قانون انتخابات را برای مدت طولانی دستکاری کنید، اما نباید فکر کنید که مردم آن را نمی‌ فهمند و نمی بینند. این دستکاری ها اعتماد رای دهندگان به انتخابات را کاهش می دهد و در نتیجه نارضایتی اجتماعی افزایش می یابد.
یوری ویاچسلاوویچ خاطرنشان کرد: استراتژیست های سیاسی باید به ویژه نسبت به حفظ رقابت سیاسی حساس باشند. از این گذشته، بدون رقابت احزاب سیاسی، وجود آنها به سادگی مورد نیاز نخواهد بود.

 

https://www.rline.tv/news/2023-12-22-yuriy-afonin-vystupil-na-kongresse-rossiyskoy-assotsiatsii-politkonsultantov/

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 910  -  6 دیماه 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت