راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

رونق دوباره

کارخانه های تولید

جنگ افزارها

در امریکا

«یلنا پانینا» مدیر بنیاد "روسترات"

ترجمه- کیوان خسروی

 

 

مقیاس سرمایه گذاری آمریکا در صنعت تسلیحات خود و همراه با آن پاسخ به این پرسش که "چرا واشنگتن به جنگ در اوکراین نیاز دارد؟" را «مارک تیسن» مفسر واشنگتن پست نشان می‌دهد.

او که نویسنده ای است صاحب نظر در بنیاد "امریکن انترپرایز" می نویسد:

حداقل 117 شرکت در 31 ایالت و 71 شهر در ایالات متحده آمریکا در تولید سلاح برای نیروهای مسلح اوکراین مشغول هستند.

کالیفرنیا، ماساچوست و پنسیلوانیا رادار، پهپاد و خودروهای بیابانگرد یا برون جاده‌ای تولید می کنند. پنسیلوانیا و آلاباما خودروی جنگی پیاده نظام "بردلی" را تولید می کند.

"هویتزر"ها در کارولینای جنوبی، اوکلاهما، میشیگان، نیویورک، پنسیلوانیا و مینیاپولیس ساخته می‌شوند.

"هیمارس" (سیستم چند موشکی سبک ) در 5 ایالت،

"هایدرا 70" (راکت غیر هدایت شونده. م) در دو ایالت

و "جاولین" ( گونه‌ای موشک هدایت شونده ضد تانک و ضد نفربر. م) در سه ایالت

 

اینها بدون احتساب تولیدکنندگان قطعات یدکی، پلاستیک، تراشه‌های کامپیوتری، ابزارهای نوری و میلیون‌ها قطعه مهمات هستند.

برای همه اینها، شرکت‌های دفاعی ایالات متحده آمریکا میلیاردها دلار دریافت کرده‌اند و می‌کنند. یعنی جنگ در اوکراین برای مجتمع نظامی- صنعتی آمریکا و پیمانکاران فرعی آن ثروت باد آورده واقعی است.

تأسیسات تولیدی که برای چندین دهه بیکار بودند دوباره فعال شدند (استینگرها از سال 2005 تولید نمی‌شدند) و شرکتهای تازه ای آغاز به کار می کنند.

اگر جنگ اوکراین نمی‌بود، ایالات متحده آمریکا بمب های" جیدام ای آر" (مهمات تهاجم مستقیم مشترک) و مهمات " جی ال اس دی بی " (بمب با قطر کوچک پرتاب زمینی، سلاحی است که توسط بوئینگ و گروه ساب ساخته می شود. م) را تولید نمی کرد.

در حال حاضر 600 میلیون دلار در کارخانه ها برای تولید این محصولات سرمایه گذاری شده است. با پولی که کنگره برای تسلیح کیف به تصویب رسانده، در 6 ایالت، گلوله ها و خمپاره‌ها توسط کارخانه‌ها تولید می‌شوند و بزودی در تگزاس نمونه جدیدی ساخته خواهد شد.

بازار بزرگ تسلیحات «اوکراین» همچنین کشورهای ناتو را به انتقال سلاح‌های قدیمی به کیف و خرید سلاح‌های جدید از ایالات متحده تشویق می‌کند.

تنها لهستان، آماده پرداخت 75/4 میلیارد دلار برای 250 تانک" ام۱ آ2 آبرامز" (که در اوهایو تولید می‌شود) و 12 میلیارد دلار برای هلیکوپتر (هدیه ای برای آریزونا) است.

بازار تولید هواپیماها جان تازه‌ای گرفته است. دست کم سه ایالت آمریکا به دلیل فروش" اف 35" به فنلاند، نروژ، هلند و دانمارک ثروتمند خواهند شد.

حداقل 13 خط تولید در 10 ایالت آمریکا وجود دارد که سلاح های جدید آمریکایی را برای ناتو تولید می‌کنند تا جایگزین تسلیحات ارسال شده به اوکراین شوند.

در این بازار گرم، سناتورهایی که با «تیسن» مصاحبه کرده اند خاطرنشان می کنند که این پول به جای "فرستادن به گودال پول فاسد در اروپای شرقی باید در ایالات متحده آمریکا باقی بماند".

«تیسن» همه اینها را بمنظور انتقاد از لیست 31 نماینده کنگره آمریکا که علیه کمک نظامی به اوکراین رای دادند نوشت. ایالت‌هایی که در آنها نیز کارخانه هایی برای تولید جنگ افزار فعالیت می‌کنند.

هر چه زمان انتخابات در ایالات متحده آمریکا نزدیکتر می شود، افشاگری‌ها و هیجانات شدید‌تر می‌شوند. معلوم می شود که ایالت ها‌ مطلقاً اهمیتی نمی دهند که آیا در اوکراین دموکراسی وجود یا وحود ندارد و یا آنجا یک "گودال پول فاسد" شده است. حمایت از کیف یک مسئله مالی است نه ارزشی.

سطح جنگ در اوکراین در درجه اول به شدت و کارایی توسعه پول توسط مجتمع نظامی- صنعتی آمریکا و رقابت درونی بستگی دارد. جنجال و کارزار برای پول در ایالات متحده آمریکا شدید خواهد بود. جمهوری خواهان نه به این دلیل که صلح طلبد، بلکه به این دلیل که شکست پروژه اوکراین، موقعیت دموکرات‌ها را قبل از انتخابات 2024 تضعیف خواهد کرد، «علیه» ارسال پول برای اوکراین رأی می دهند. گذشته از این، جمهوری خواهان حامیان مالی خود را در مجتمع نظامی- صنعتی دارند که آنها نیز به پول نیاز دارند. ولی، مخالفان«بایدن» یک برگ برنده دارند. ارسال سلاح به تل آویو. علاوه بر این، بی ثباتی در آمریکای جنوبی (ونزوئلا- گویان) و در چشم اندازها درگیری در اقیانوس آرام در حال نزدیک شدن است که در مقایسه با آن جنگ اوکراین یک نزاع جزئی به نظر می‌رسد. یعنی میلیاردها دلار چاپ شده همانند رودخانه‌ای به مجتمع نظامی- صنعتی آمریکا سرازیر خواهند شد اما نه برای اوکراین.

https://russtrat.ru/think-tanks/1-dekabr-2023-1207-12320

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 910  -  6 دیماه 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت