راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اروپا زیر بار

اعتراض مردم

و کمک به اوکراین

اومانیته- الناز گرجی

  

غرب به تامین مالی رژیم نازی در اوکراین ادامه خواهد داد درحالیکه این کمک نیست، بلکه پول برای جنگ است"

در یک نشست اضطراری در بروکسل، درحالیکه تمام خیابانهای اطراف آن را کشاورزان معترض مسدود کرده بودند رهبران اتحادیه اروپا با ایجاد یک صندوق ویژه برای حمایت از اوکراین به عنوان بخشی از بودجه اتحادیه اروپا برای سال‌های 2024-2027 موافقت کردند. حجم آن 50 میلیارد یورو خواهد بود.

 

"چارلز میشل"، رئیس شورای اروپا، گفت: این دقیقاً همان مبلغی است که اتحادیه اروپا به اوکراین اختصاص خواهد داد. اتحادیه اروپا همچنین گفت که درآمد حاصل از دارایی های مسدود شده روسیه به عنوان کمک به کیف ارسال خواهد شد. به گفته "چارلز میشل"، این پول تأمین مالی "پایدار و بلندمدت" را برای کیف فراهم می کند. همانطور که "الکساندر دی کرو"، نخست وزیر بلژیک که ریاست شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، اشاره کرد، میلیاردها دلار اختصاص داده شده به کیف، از جمله برای سلاح و ظاهراً برای حقوق معلمان استفاده خواهد شد.

ظاهراً به دستور واشنگتن، پس از نشست سران در بروکسل، زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از اروپایی‌ها خواست که پول بیشتری به او اختصاص دهند. به گفته رهبر اوکراین، گام بعدی اتحادیه اروپا باید تصویب کمک برای نیازهای کیف از طریق باصطلاح صندوق صلح اروپا باشد که جنگنده های نیروهای مسلح اوکراین را آموزش و تجهیز می کند. این باید حداقل پنج میلیارد یورو در سال باشد. برای مدت چهار سال. زلنسکی خواستار این است .

وی به رهبران کشورهای اروپایی یادآور شد که نتوانستند به وعده خود مبنی بر انتقال یک میلیون گلوله توپ به نیروهای مسلح اوکراین عمل کنند. این خبر از بروکسل در روسیه به دقت دنبال شد. همانطور که "دیمیتری پسکوف"، دبیر مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه خاطرنشان کرد، ایالات متحده تلاش خواهد کرد تا "بار مالی حمایت از اوکراین را بر دوش مالیات دهندگان اروپایی بگذارد." به گفته "سوتلانا ژورووا"، معاون اول کمیته امور بین الملل دومای دولتی، ایالات متحده با کمک زلنسکی می خواهد اقتصاد اتحادیه اروپا را نابود کند. به نظر می رسد از این بابت ناراحتی خاصی نخواهیم داشت و بیشتر به مشکلات کمی متفاوت علاقه داریم. بنابراین، رئیس کمیسیون اروپا،" اورسولا فون در لاین"، اعلام کرد که 500 هزار گلوله از اتحادیه اروپا برای نیروهای مسلح اوکراین در ماه مارس خواهد رسید. تا پایان سال، او به اوکراین وعده تانک، هلیکوپتر، پدافند هوایی و یک میلیون گلوله و همچنین افزایش تولید صنایع نظامی اروپا را داد.

مجله بریتانیایی اکونومیست می نویسد: "اروپا برای مسلح کردن اوکراین به چندین سال نیاز دارد." در 9 ژانویه، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا، "تیری برتون"، پیشنهاد ایجاد یک صندوق 100 میلیارد یورویی برای تحریک صنعت دفاعی اروپا را داد. "مورتن براندزگ،" رئیس تولید کننده اسلحه Nammo، معتقد است که رشد ظرفیت تولید در حال حاضر به حداکثر رسیده است، دولت های اتحادیه اروپا باید به صنعت کمک کنند. با این حال، قوانین رقابت اتحادیه اروپا اجازه سرمایه گذاری عمومی مستقیم در پایگاه صنعتی، مانند ایالات متحده را نمی دهد. در هر صورت افزایش تولید سال ها طول می کشد و اوکراین آن زمان را ندارد. اروپا هم ان زمان را ندارد. به گفته "هارالد ویلیمسکی"، نماینده پارلمان اروپا، برای مدت طولانی "هیچ کس باور نمی کند" که کیف هرگز بتواند این پول را به اروپایی ها بازگرداند. اما اتحادیه اروپا بار دیگر بی‌علاقگی خود را به صلح در اوکراین و تمرکز خود بر ادامه درگیری را به جهانیان نشان داد. بنابراین مقامات کشورهای اتحادیه اروپا با وجود بحران اقتصادی، به قول خودشان آماده اند تا آخرین لقمه نان را از دهان مردم در بیاورند، اما به جنگ علیه روسیه ادامه دهند. با این حال، کیف، اول از همه، به تانک، هواپیما، مهمات و غیره نیاز دارد. باید تأکیدکرد: "این کمک نیست، بلکه پول برای جنگ است." و این حقیقتی است که قبل از هر چیز غرب باید به آن اعتراف کند. همچنین وقت آن رسیده است که رسانه ها و سیاستمداران از تکرار اظهارات حیله گرانه خوداری کنند. هر دلار، هر یورو که به کیف پول منتقل می‌شود یا به شکل مواد، مانند جرقه‌هایی است که آتش‌های جدید جنگ اوکراین را شعله‌ور می‌کند. و تا کنون هیچ پایانی برای این روند وجود ندارد.

ایالات متحده از جنگ در اوکراین سود می برد - امری آشکار و به طور سیستماتیک در رسانه ها پوشش داده می شود. اما چقدر سود دارد؟ نشریه چینی انگلیسی زبان گلوبال تایمز (بخشی از پیپلز دیلی) توجه را به گزارش وزارت خارجه ایالات متحده جلب کرد که در مورد موفقیت صادرات تسلیحات آمریکا در سال 2023 گزارش می دهد. بیشترین رشد در فروش HIMARS MLRS مشاهده شد. که لهستان آن را به قیمت 12 میلیارد دلار خریداری کرد.همچنین فروش هلیکوپترهای "شینوک CH-47F "به ارزش 8.5 میلیارد دلار به آلمان و سامانه های پیشرفته موشکی زمین  به هوای (NASAMS) به اوکراین. جمهوری چک هواپیما و مهمات F-35 را به مبلغ 5.6 میلیارد دلار خریداری کرد.نمونه های مشابه بی شماری وجود دارد.

آمریکایی ها عمدا به دنبال افزایش منافع اقتصادی از شعله ور شدن درگیری در اوکراین و نظامی سازی هیستریک متحدان خود در سراسر جهان بودند. بنابراین، در ژانویه 2023، بنیاد دفاع از دموکراسی ها (FDD) مستقر در واشنگتن گزارشی را منتشر کرد که در آن اظهار داشت که سود مالی مستقیم ایالات متحده از درگیری طولانی مدت آن در اوکراین حداقل 21.7 میلیارد دلار خواهد بود. به ویژه در سال گذشته، برای مجتمع نظامی-صنعتی آمریکا واقعاً فوق‌العاده بود: فروش تسلیحات آمریکایی در خارج از کشور تا 56% افزایش یافت، به اضافه بودجه نظامی فعلی ایالات متحده - تا 1.5 تریلیون دلار، که نیمی از آن به پیمانکاران بزرگ خصوصی اختصاص خواهد یافت. نکته جالب از این تراژیک کمدی مالی: 50 میلیارد یورو برای چهار سال، یک وام بزرگ است. کیف باید کل مبلغ وام گرفته شده را و با بهره بازپرداخت کند. البته اگر تا آن زمان دولتی مانند اوکراین باقی بماند. در واقع، عملاً تا ان زمان اوکراین دیگر وجود ندارد. یک مستعمره اوکراینی از ایالات متحده در شرق اروپا وجود دارد. 

  «Это не помощь, а деньги на войну» / Текущий момент (stoletie.ru)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 917  - 18 بهمن 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت