راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آلمان در سراشیب

منحله اعلام کردن

احزاب مخالف

سایت روسی "استولتی"

ترجمه- کیوان خسروی

  

تظاهرات گسترده غیرعادی در آلمان برگزار شد. این تظاهرات طبق معمول نه علیه دولت، آنطور که اکنون برای نمونه، کشاورزان آلمانی انجام می دهند، بلکه برعکس، علیه اپوزیسیون - «حزب آلترناتیو برای آلمان» ( آ. اف. د) که متهم به افراط گرایی راست است، برگزار شد. براساس داده های رسانه های آلمانی، بیش از یک میلیون نفر در این تظاهرات شرکت کردند. اقدامات اعتراضی در فرانکفورت آم ماین، هانوفر، فرایبورگ، کاسل، کلن و بسیاری از شهرهای دیگر کشور برگزار شد. اما بزرگترین تظاهرات در برلین برگزار شد. پلیس شمار آن را حدود 100 هزار نفر گزارش داد. سازمان دهندگان 350 هزار نفر را شمارش کردند.

ائتلاف "با هم علیه راست" برای تظاهرات فراخوان داده بود. به گفته هواداران آن، این اقدام می بایست "یک سیگنال قوی علیه افراط گرایی راست، در دفاع از دموکراسی و علیه برنامه های «حزب آلترناتیو برای آلمان» ( آ. اف. د) بدلیل طرفداری از اخراج" مهاجران از کشور باشد"  شرکت کنندگان تظاهرات توسط «اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان حمایت شدند. وی تأکید کرد: "آنچه که ما اکنون در کشورمان پشت سر می گذاریم، واقعاً به همه ما و به هر یک از ما مربوط می شود. من این را خیلی واضح و تند می گویم: افراط گرایان راست به دموکراسی ما حمله می کنند. آنها می خواهند انسجام ما را از بین ببرند."

و رئیس جمهور آلمان «فرانک والتر اشتاین مایر» از تظاهرکنندگان به خاطر تعهدشان به دموکراسی تشکر کرد. وی اشاره کرد که« «این مردم الهام بخش همه ما هستند. آنها از جمهوری و قانون اساسی ما در برابر دشمنان خود دفاع می کنند. آنها از انسانیت ما محافظت می کنند».

اما مقامات آلمانی امروز از چه چیزی تا این حد نگران هستند؟ درحقیقت به دلیل اینکه مخالفت با آنها در کشور رو به افزایش است و اصلاً برای آن نیست که  آنها نگران حقوق مهاجران هستند. بر اساس داده های نظرسنجی انجام شده توسط موسسه تحقیقات افکار عمومی" ای. ان. اس. آ "( بنیاد پاسخ های اجتماعی نو)، محبوبیت حزب آلترناتیو برای آلمان ( آ. اف. د) بشدت در حال افزایش است. اکنون این حزب در نظرسنجی ها بیش از 22 درصد رای دارد. این دو برابر میزان حمایت از این حزب در یک سال پیش است. محبوبیت این حزب در شرایط  کاهش رتبه بندی ائتلاف حاکم متشکل از جناح های حزب سوسیال دمکرات، سبزها و حزب دمکرات آزاد آلمان  در حال افزایش است.

بر اساس نتایج پژوهش" ای. ان. اس. آ" ( بنیاد پاسخ های اجتماعی نو) که بنا به خواست "بیلد آم زونتاگ" (پرفروش‌ترین روزنامه یکشنبه آلمان.مترجم)  انجام شد، از هر ده آلمانی هفت نفر از دولت ناراضی هستند. تنها 23 درصد از پاسخ دهندگان از فعالیت های آن راضی بودند. این بنیاد این شاخص را پایین ترین شاخص از زمان فعالیت ائتلاف می داند. اما چرا حزب آلترناتیو برای آلمان( آ. اف. د) را «افراطی‌های راست افراطی» و برخی حتی «فاشیست» می نامند و مقامات به طور فزاینده‌ای در مورد ضرورت ممنوعیت کامل فعالیت آن سخن می رانند؟ با وجود اینکه، اعضای حزب آلترناتیو برای آلمان ( آ. اف. د)  به اعضای احزاب دیگر حمله نمی کند، دست به خشونت و اقدامات تروریستی نمی زند و آرمان های رایش نازی را تبلیغ نمی کند. تمام نکته در آن است که این حزب بشدت با جریان اصلی سیاسی حاکم بر آلمان مخالف است و بویژه نگران هجوم کنترل نشده مهاجران از کشورهای آفریقایی و شرقی به کشور است.

حزب"آلترناتیو برای آلمان" در فوریه 2013 ایجاد شد، این حزب جوانترین نیروی سیاسی آلمان است و برنامه سیاسی آن اساساً با احزاب اصلی متفاوت است. بویژه، "آلترناتیو برای آلمان"  خواستار خروج آلمان از اتحادیه اروپا و ایجاد یک گروه جدید منافع اقتصادی اروپا شد. این حزب  سخت تر کردن سیاست ها در زمینه مهاجرت را طلب می کند، خودداری از پیروی از مسیر شکست خورده "سبز" و همچنین بطور اصولی طرفدار شکل دیگری از روابط با روسیه است. اما یکی از اصلی ترین «اتهامات» حزب "آلترناتیو برای آلمان" در نگاه دستگاه حاکم در آن است که این حزب خواستار لغو تحریم ها علیه روسیه است. تحریم هایی که معتقد است برای خود آلمان بسیار مضر هستند.

جناح‌های حزبی در پارلمان آلمان به رهبری «تینو چروپالا» و «آلیس وایدل» اشاره کردند که تماس‌های دیپلماتیک باید تقویت شود تا بتوان گاز را با قیمت‌های مطلوب از طریق خطوط لوله گاز "نورد استریم" و" نورد استریم ۲ "از روسیه که نیاز به تعمیر" دارند دریافت کرد. در سال گذشته، فراکسیون حزب"آلترناتیو برای آلمان" در پارلمان آلمان از دولت فدرال خواست تا کسانی را که مسئول بمب گذاری نورد استریم بودند را پیدا کند و از حمایت از کیف در صورتی که در خرابکاری دست داشته باشد، دست بکشد. و این برای لیبرال‌هایی که امروز در آلمان و حتی بیشتر از آن در بروکسل حاکم هستند، یک «گناه مرگبار» است.

علاوه بر این، در پایان نوامبر سال گذشته، حزب "آلترناتیو برای آلمان" فراخوان استعفای دولت آلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام را داد. این فراخوان در شرایط  نتایج اعلان یک نظرسنجی طنین انداز شد که بر اساس آن دو سوم شهروندان این کشور معتقدند که «اولاف شولز» صدراعظم نمی‌تواند حریف بحرانی شود که کشور گرفتار آن شده است. دولت بر اساس یک الگوی بی رمق و صرف شده که بر اساس آن امروز، نه تنها در اروپا، به جان آن کسانی می افتد که از مسیر اصلی لیبرالی- گلوبالیستی منحرف می شوند. برای نمونه، در ایالات متحده آمریکا، به «دونالد ترامپ»، «مارین لوپن» در فرانسه یا  به«ماتئو سالوینی» در ایتالیا برچسب‌ «افراطی‌های راست‌گرا» یا حتی «فاشیست» می زنند. آنها در رسانه‌های لیبرال بدنام می‌شوند، از نظر اجتماعی طرد می شوند، یا حتی بطور کلی خواستار ممنوعیت و حذف از صحنه سیاسی می‌شوند. به عبارت دیگر، علیه آنهایی که لیبرال‌های حاکم را «افراطی‌های بسیار راست» می‌خوانند و  تلاش می‌کنند با روش‌های دیکتاتوری تمامیت‌خواهی که مخالفان سیاسی خود را سرکوب می کند، مبارزه کنند.

«الکساندر راهر»، مدیر علمی انجمن آلمان و روسیه بر این باور است که «رای دهندگان معترض در آلمان در دهه گذشته بیش از هر زمان دیگری رشد کرده است. بیش از دو سوم از رای دهندگان بالقوه حزب "آلترناتیو برای آلمان" افرادی هستند که طرفدار راست نیستند، اما آنقدر از احزاب اصلی منزجر هستند که برای اولین بار پس از دهه ها حاضر هستند به یک نیروی سیاسی رای دهند که خارج از سیستم تلقی می شود».

«آرتم سوکولوف»، محقق مرکز مطالعات اروپایی در پژوهشکده دولتی ارتباطات بین‌المللی مسکو معتقد است:«این حزب برای جریان اصلی سیاست آلمان خطرناک است، چرا که بسیاری از رای دهندگان آلمانی واقعاً آماده رای دادن به آن هستند. برخلاف "سبزها"، حزب سوسیال دمکرات آلمان و حزب اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان، کاندیداهای حزب"آلترناتیو برای آلمان" در انتخابات در سطوح مختلف عمدتاً برنامه خود را پیرامون مشکلات این یا آن منطقه و محل هایی که در آن کمپین های انتخاباتی انجام می دهند، سازمان می دهند. آنها قاعدتاً مانند بسیاری از احزاب دیگر ایدئولوژیک نیستند، خیال خام در سر نمی پرورانند، نمی گویند که می خواهند مشکلات تغییرات آب و هوایی و صلح جهانی را حل کنند. آنها اهداف بسیار مشخصی را تعیین می کنند. رأی‌دهنده آلمانی درخواست چنین موقعیتی را دارد». و این امروز تنها در آلمان اتفاق نمی افتد. یکی از خوانندگان روزنامه ایتالیایی "جورناله" در صفحات روزنامه می نویسد: « فرانسه، سوئد، مجارستان، اسپانیا، بریتانیای کبیر، ایالات متحده آمریکا و غیره نیز مانند برلین به تب شدیدی گرفتار شده اند». بجای آنکه «دماسنج» را متهم و مقصر شمریم، چپ‌های بروکسل، ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهای به اصطلاح غربی باید از خود بپرسند که کدام دلایل شهروندان کشورهای آنها را وا می‌دارد، آنطور که این مورد در ایتالیا بود، در پی جانبداری از احزاب ناسیونالیستی و حاکمیتی باشند؟ امیدوارم اشتباه کرده باشم، اما معتقدم که در انتخابات بعدی حزب"آلترناتیو برای آلمان (آ.اف.د) به حزب پیشرو در آلمان تبدیل خواهد شد». همین امر مقامات برلین را ترسانده است. کار به جایی رسیده که به کلی می خواهند حزب"آلترناتیو برای آلمان" را ممنوع کنند. یعنی نیروی اصلی مخالف مقامات برلین را از صحنه سیاسی کشور کنار بگذارند.

مؤسسه حقوق بشر آلمان ادعا می کند که "تمام شرایط لازم" برای ممنوعیت این حزب وجود دارد. این موسسه اعلام کرد که حزب"آلترناتیو برای آلمان گویا به طور فعال و طبق برنامه" اهداف نژادپرستانه و راست افراطی" را اجرا می کند. از موضع و دیدگاه این نهاد به نظر می رسد که این حزب گویی تلاش می کند ضمانت های مندرج در ماده 1 قانون اساسی را که بر اساس آن «کرامت انسانی خدشه ناپذیراست» از بین ببرد. قانون می گوید: "احترام و حفاظت از آنها وظیفه همه مقامات دولتی است". اما با این وجود ممنوع کردن آن به این آسانی نیست. برای  این امر هر طور هست به دلایل قانع کننده تری نیاز دارند. و اکنون آنها شروع به طرح این دلایل می کنند. بر اساس گزارش رسانه ها، تظاهرات کنونی علیه حزب"آلترناتیو برای آلمان" پس از افشای اطلاعات ادعایی اخیر در مورد یک جلسه محرمانه خاص " راست های افراطی " صورت گرفته که در آن آنها برنامه هایی برای اخراج 2 میلیون نفر از آلمان را مورد بحث قرار دادند. براساس داده های  پورتال" کورکتیو" (اتاق خبر روزنامه نگاری تحقیقی غیرانتفاعی آلمانی است که در شهر "اسن "واقع شده است.مترجم)  این نشست با شرکت 22 نفر در نوامبر 2023 در نزدیکی پوتسدام برگزار شده است. چند تن از اعضای راست حزب آلترناتیو برای آلمان، بویژه «رولاند هارتویگ»، مشاور دبیر اجرایی حزب «آلیس وایدل»، ، در آن حضور داشتند. همچنین، به روایت این پورتال، نمایندگان گروه های نئونازی و بسیار محافظه کار نیز در آنجا بودند.

پس از انتشار پورتال "کورکتیو"، فراخوان ها برای ممنوعیت حزب با نیروی تازه ای به صدا درآمد. بر اساس نتایج یک نظرسنجی که توسط" ایپسوس" (ایپسوس یک شرکت تحقیقات جهانی بازار و متخصص در نظرسنجی است که مقر اصلی آن در پاریس قرار دارد.مترجم) برای روزنامه "دی ولت" انجام شد، کمتر از 42 درصد آلمانی ها از آغاز پرسش فرضی روند ممنوعیت حزب "آلترناتیو برای آلمان" حمایت می کردند. بدین ترتیب ، توده های ابر بر سر حزب "آلترناتیو برای آلمان" یا به طور دقیق تر، بر سر مخالفان آلمانی روند شکست خورده کنونی دولت اولاف شولتز، هر چه بیشتر متراکم وغلیظ می شوند. این شما و "طرح های اخراج". یعنی نشانه آزار و اذیت نژادی، کاری که در زمان خود نازی ها انجام دادند، این شما و اعتراضات گسترده بصورت آخرین تظاهرات. بدین ترتیب، دلایل برای ممنوعیت کامل مخالفان دولت عمیق تر و مستدل تر ظاهر می شوند.

«والدمار گردت»، نماینده سابق پارلمان آلمان، در مصاحبه با روزنامه "وزگلیاد" (روزنامه آنلاین روسی. مترجم)، گفت که «اولاف شولتز» صدراعظم در سازماندهی تظاهرات علیه حزب مخالف "آلترناتیو برای آلمان" به منظور منحرف کردن توجه شهروندان از بحران اقتصادی و اعتصابات سهیم و شریک بوده است. «اکنون فقط حزب" آلترناتیو برای آلمان"  قادر است با صدای بلند علیه بی نظمی حاکم توسط صدراعظم مخالفت کند. سیاست های او کشور را وارد یک رکود اقتصادی وحشتناک کرده است. اعتصابات کشاورزان و کارگران در بسیاری از شهرها در حال انجام است. «گردت" اشاره کرد که مسلم است «شولتز» می خواهد ناآرامی های مردمی را سرکوب کند. او همچنین تأکید کرد که «بدخواهان و بد اندیشان  حزب "آلترناتیو برای آلمان" می توانند هر تعداد معترض را که دوست دارند جمع کنند، اما نمی توانند چیز مهم و اصلی را تغییر دهند: یک کارگر ساده که از تظاهرات برمی گردد، به کیف پول خالی خود نگاه خواهد کرد و دیر یا زود متوجه خواهد شد که چه کسی مقصر واقعی بحران در کشور است». و نکته اصلی اینجاست: اگر حزب" آلترناتیو برای آلمان"، آانطور که مقامات معتقدند و آنطور هم که در تظاهرات اخیر اعلام کردند، واقعاً "افراطی" هستند و احزاب حاکم می خواهند آنها را نه در انتخابات دموکراتیک، بلکه از طریق ممنوعیت مبتذل و پیش پا افتاده مخالفان شکست دهند، آیا این بدان معنا نیست که آلمان که گویا از «دموکراسی» خود لاف می زند، به سادگی بسوی توتالیتاریسم می لغزد؟

 

https://www.stoletie.ru/politika/germanija_prizrak_totalitarizma_897.htm

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 917  - 18 بهمن 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت