راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مهاجران غیر قانونی

به جدال انتخاباتی

در امریکا تبدیل شده

«یلنا پانینا» بنیاد "روسترات"

ترجمه- کیوان خسروی

 

مهاجران غیرقانونی به مبحث کلیدی تبلیغات انتخاباتی حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر امسال تبدیل خواهد شد.

بر اساس اطلاعات "سی ان ان"، تنها طی ماه دسامبر 2023، 225 هزار نفر به صورت غیرقانونی از مرز ایالات متحده آمریکا عبور کردند که بالاترین رقم از سال 2000 بود. طی سال 2023، شمار مهاجران غیرقانونی که وارد این کشور می شوند توانست به 3 میلیون نفر برسد که در این بین بخش قابل توجهی از آنها مخصوصا وارد تگزاس می شوند. به عقیده مقامات رسمی دولت فدرال اقدامات فعالی برای حل این مسائل انجام نمی دهد. مقامات تگزاس از انجام دستورالعمل های واشنگتن امتناع ورزیدند و به اجرای دیدگاه خود برای مبارزه با مهاجرت کنترل نشده کردند - که بر اساس نشریات متعدد و تعدادی از منابع به عنوان آغاز یک جنگ داخلی جدید در ایالات متحده آمریکا برداشت شد. اوضاع واقعی تا حدودی پیچیده تر است. انگیزه و محرک مشخص مرحله کنونی بحران، درگیری قضایی بین دیوان عالی و دادگاه های ایالتی بود. تگزاس با نیرو و قدرت خود  موانعی را در امتداد ساحل "ریو گراند"، کانال اصلی انتقال مهاجران از مکزیک به ایالات متحده آمریکا در این منطقه ایجاد کرد و مقامات فدرال شروع به از بین بردن این موانع کردند. مقامات ایالتی شکایتی را تنظیم کردند و ثابت کردند که اموال دولتی را نمی توان ممنوع کرد و بر اساس آن از مقامات فدرال خواستند که تخریب را لغو کنند. مقامات دادگاه بدوی از منع انحلال امتناع کردند، استیناف و تجدیدنظرخواهی- این قرار را لغو و انحلال را ممنوع کرد، دیوان عالی کشور استیناف را لغو کرد، یعنی وضعیت به حالت اول برگشت. در واقع، در تگزاس در حال حاضر، مقامات فدرال می توانند موانع را حذف کنند و مقامات ایالتی می توانند آنها را نصب کنند. یعنی، اوضاع به این خلاصه می شود که چه کسی بیشترین صبر را دارد - و تا کنون این تگزاس است. قانون دیگری در تگزاس وجود دارد که مبارزه با مهاجران غیرقانونی را در سطح ایالت تنظیم می کند. اصل مسئله در اینجا در آن است که قانون مورد نظر حکم و قرار روال دادگاه عالی سال 2012 در مورد "دولت  ایالات متحده آمریکا علیه آریزونا" را نادیده می گیرد، که دیوان عالی این ایالت را از وضع قوانین پاسخگویی مهاجران یا اتخاذ اقداماتی در این راستا منع کرده است. فعلا سخن از جنگ داخلی نیست، اما بحران آشکار در عمود قدرت آمریکا (دقیق تر، بایدن- دمکراتیک) مشهود است. «گرگ ابوت» فرماندار تگزاس را  ۲۵ فرماندار جمهوری خواه دیگر حمایت کردند. دقیق تر گفته شود، در نامه منتشره در حمایت از «ابوت» در مورد حق تگزاس برای دفاع از خود سخن می رود که آنها از آن حمایت می کنند. «نوئم کریستی»، فرماندار داکوتای جنوبی حتی پیشنهاد اعزام نیروهای کمکی بصورت واحدهای گارد ملی محلی را داد.

فرماندار اوکلاهاما نیز وی را حمایت کرد - رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اختیار فرماندهی گارد ملی را ندارد، بنابراین این یک اقدام کاملاً قابل اجرا است. «ران دیسانتیس»، فرماندار فلوریدا نیز رد نکرد که این ایالت حمایت مشابهی را از تگزاس ارائه کند. در خود تگزاس، معاون فرماندار «پاتریک» از «بایدن» خواست که "از سر راه برود و دخالت نکند" و آمادگی خود را برای پذیرش داوطلبان از ایالت های دیگر اعلام کرد. گارد ملی تگزاس کنترل کامل بخشی از مرز ایالات متحده  آمریکا و مکزیک را با قرار دادستان ایالت جهت ممانعت از دسترسی ماموران گشت مرزی فدرال آمریکا به آن به دست گرفت. وزارت امنیت داخلی ایالات متحده آمریکا خواستار دسترسی فوری شد، اما «کن پکستون»، دادستان کل تگزاس، کتباً امتناع کرد. «گرگ ابوت» رسما اعلام کرد که وضعیت جنگی در این ایالت برقرار است که می توان آن را بمثابه حکومت نظامی توصیف کرد. «ابوت» فعالانه به ماده 1، بخش 10، بند 3 قانون اساسی ایالات متحده آمریکا استناد می کند، که به ایالت ها این حق را می دهد که به طور مستقل برای تامین حفاظت از خود، در صورت ناکارآمدی اقدامات فدرال، بدین ترتیب قوانین محلی بر قوانین فدرال اولویت دارند. مهم است تأکید کرد-  بحران در تگزاس به طور ناگهانی به وجود نیامده است؛ در سال 2021، فرماندار «ابوت»، کارتل های مکزیکی را سازمان های تروریستی اعلام کرد و خودروهای زرهی و گارد ملی را درچارچوب عملیات "تک ستاره" ایالت در مرز مستقر کرد. واشنگتن با قطع کمک مالی به ایالت برای تقویت مرزها و مبارزه با مهاجران غیرقانونی پاسخ داد. مقامات تگزاس و کسانی که از آنها حمایت می کنند پیام های جدایی طلبانه مطرح نکردند، اما به طور فعال از لفاظی در مورد ناکارآمدی دولت فدرال در موضوع مهاجرت استفاده می کنند - یعنی ادعاهایی مستقیماً علیه «جو بایدن» و دولت او مطرح می شوند. به آسانی می توان مشاهده کرد که این تزها کاملاً با برنامه کار اجتماعی مطابقت دارند (به مسئله مهاجرت اکثریت آمریکایی ها بدون در نظر گرفتن گرایش سیاسی اذعان دارند) و «دونالد ترامپ» که با اطمینان بسوی نامزد ریاست جمهوری جمهوری خواه در حال پیشروی است، حفاظت از مرزها و امنیت داخلی را به یک امر معنوی مسلط تبدیل کرده است. شکی در آن نیست که تقابل (حداقل رسانه ای) تگزاس و دولت فدرال در ماه های آینده ادامه خواهد یافت. همبستگی رای دهندگان علیه دموکرات ها در شرایط یک تهدید مشترک-  فرصت بسیار خوبی است که نمی توان آنرا از دست داد. به ویژه اینکه اکنون در بحبوبه بحث های سنا و مجلس نمایندگان بر سر تخصیص 61 میلیارد دلار جدید به اوکراین و مبارزه ملی تگزاس با مهاجران، ضمن ایجاد انگیزه در دولت بایدن برای دادن آنچه جمهوری خواهان خواستار آن هستند، امروز به طرز شگفت آوری بموقع به نظر می رسند. جمهوری خواهان خواستار این هستند که در صورت تخصیص پول به کیف، اقدامات امنیتی مرزی با مکزیک به اندازه کافی تامین مالی شود.

اما شدت مطالبات نابرابر است؛ برخی افراد بلاتکلیف و مردد آماده پذیرش توافقات سازش با دموکرات ها هستند که به بسته شدن کامل مرزها خلاصه نمی شوند. جبهه تگزاس همانند یک بیمه نامه به نظر می رسد، و در این مورد، سناتورهای سازشکار ضمن کنار گذاشتن موضع سخت خود، مذاکرات سخت تری با دموکرات ها خواهند داشت. تگزاس تا زمانی که دولت «بایدن» از موضع خود عقب نشینی نکند (که جمهوری خواهان به نفع خود ثبت خواهند کرد) یا تا انتخابات ریاست جمهوری - و آن زمان از عدم واکنش کاخ سفید نیز استفاده خواهد شد، به ایجاد اخبار پر سر و صدا ادامه خواهد داد و نمونه بارز بی تفاوتی دموکرات ها به مشکلات مردم است. در هر صورت اوضاع برای محافظه کاران با صرفه است.

https://russtrat.ru/think-tanks/28-yanvar-2024-1440-12367

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 918  - 25 بهمن 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت