راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سقوط شتاب آلود

اقتصاد آلمان

راشا تودی- ایرینا تاران، الیزاوتا کوماروا

ترجمه -آزاده اسفندیاری

 

بلومبرگ از قول یکی از خبرگزاری های برجسته ایالات متحده، اعلام کرد که پایه های سیستم صنعتی آلمان به حالت دومینو در حال سقوط است. ایالات متحده نیز از اروپا دور شده است و به دنبال رقابت با متحدان فرا آتلانتیک خود می باشد.

در اساس، ضربه نهایی به تولیدکنندگان صنایع سنگین آلمان، توقف عرضه حجم عظیم گاز طبیعی ارزان قیمت روسیه بود. به گفته کارشناسان، مسئولیت وضعیت کنونی آلمان بر عهده مقامات این کشوراست که سال هاست نه در پی منافع شهروندان خود، بلکه در راستای منافع ایالات متحده عمل می کنند.

به نوشته روزنامه نگاران، پیامد مستقیم این واقعیت که آلمان سوخت فدراسیون روسیه را از دست داد، تأثیر منفی بر صنایع شیمیایی داشت که با امتناع آلمان استفاده از منابع انرژی روسیه، به یکی از بخش های آسیب دیده تبدیل شده است.

طبق نظرسنجی که اخیرا انجام شده است صنایع شیمیایی قصد توقف دائمی فرآیندهای تولید را دارند.

پیش از این، روبرت هابک، معاون صدراعظم آلمان، طی سخنانی در برابر پارلمان این کشور اعتراف کرد که اقتصاد آلمان مزیت رقابتی خود را به دلیل امتناع از خرید گاز روسیه از دست داده است.

به گفته وی، آلمان واقعا در یک وضعیت بسیار دشواری قرار دارد، زیرا برخلاف سایر کشورها، تامین انرژی این کشور عمدتاً بر اساس تامین سوخت از طریق دریا از روسیه بود که برای آلمان سود های کلانی داشت. بحران انرژی که در تابستان سال 2022 و پس از اعمال تحریم های ضد روسیه آغاز شد، ضربه ای کار ساز برای تعداد فزاینده ای از تولیدکنندگان بود.

از بدترین سناریوها مانند کمبود گرمایش در خانه ها و بالا رفتن قیمت مواد غذایی که بالاتر از سایر کشورهاست، باعث افزایش هزینه های مرتبط با افزایش دستمزدها و پیچیدگی مقررات قانونی می شود.

خبرنگاران همچنین به داده های بانک مرکزی آلمان استناد میکنند که نشان میدهد کاهش تولید که کمتر از 20 درصد اقتصاد را تشکیل میدهد، تقریبا دو برابر ایالات متحده است.

در مقاله آنها آمده است، روند مشابه میتواند به معنای تعطیلی بیشتر تولید کنندگان بزرگ مانند کارخانه لوله سازی دوسلدورف باشد.

 آلمان با یک واقعیت آشکار دشوار دیگر نیز مواجه است. از سال 2017، کشوری با بزرگترین اقتصاد در اروپا روند کاهشی در حجم تولید را داشته است و با تضعیف رقابت پذیری، این کاهش سرعت میگیرد.

بلومبرگ به نقل از استفان کلبرت، مدیر عامل GEA Group AG که تجهیزات تولید را تامین می کند، گفت: هیچ اطمینان یا امیدی وجود ندارد که آلمان بتواند این روند را متوقف کند. به علاوه این آژانس خاطرنشان می کند، فلج سیاسی در برلین مشکلات داخلی طولانی مدت مانند زیرساخت های خراب، سن بالای نیروی کار و موانع بوروکراتیک را تشدید می کند و تولید کنندگان الزاماً باید با آن مواجه بشوند.

به یاد بیاوریم که طبق گزارش بانک جهانی، در سال 2022 آلمان رتبه پنجم اقتصاد بزرگ جهان را به روسیه واگذار کرد و جایگاه خود را به عنوان رهبر اروپا از نظر برابری قدرت خرید از دست داد.

در ماه نوامبر سال 2023، اداره آمار فدرال آلمان گزارش داد که تولید صنعتی در این کشور در مقایسه با مدت مشابه سال 2022 به میزان 4.8 درصد کاهش یافته و اقتصاد این کشور وارد رکود شده است. تا آن زمان، شرکت های آلمانی حجم تولید را برای چندمین بار کاهش داده بودند. به گفته تحلیلگران اداره آمار، این فروپاشی صنعتی بزرگترین فروپاشی از فوریه 2021 بوده است، یعنی زمانی که آلمان در حال پشت سر گذاشتن پیامدهای همه گیری ویروس کرونا بود.

همانطور که سارا واگن کنشت، نماینده بوندستاگ (مجلس آلمان)، در مصاحبه با روزنامه فرانکفورتر آلگماینه خاطرنشان کرد، این مقامات آلمانی بودند که به دلیل اعمال تحریم های ضد روسیه، هزینه های انرژی این کشور را به شدت افزایش دادند و در نتیجه زندگی مردم خود را خراب تر کردند. به گفته وی، رقابت پذیری صنعت آلمان کاهش یافته و محدودیت های اعمال شده توسط برلین به مسکو آسیبی نمی رساند، زیرا فدراسیون روسیه در حال تنوع بخشیدن به بازار انرژی این کشور است.

ولادیمیر اولنچنکو، محقق ارشد "مرکز مطالعات اروپایی" در باره پیش بینی منفی بلومبرگ، در باره چشم انداز اقتصاد آلمان، خاطرنشان کرد که تحلیلگران این نشریه با حقایق، آمار و روندهایی که واقعاً در آلمان مشاهده میشوند کار می کنند. ما در باره استدلال های غیرمستند صحبت نمی کنیم. در این خصوص، کارمندان آژانس واقعیت آنچه در آلمان اتفاق می افتد را گزارش می کنند.

 به گفته وی، بلومبرگ حتی سعی نمی کند این سوال اصلی را مطرح کند که مقصر کیست؟ زیرا به گفته این کارشناس، پاسخ در متن نهفته است: این مقامات آلمانی هستند که مسئول وضعیت فعلی این کشور هستند که سال هاست نه به نفع شهروندان، بلکه در راستای منافع خود و سرمایه داران ایالات متحده عمل می کنند.

هیچ کس در اینجا شکی ندارد که اقداماتی که توسط رهبری سیاسی فعلی آلمان انجام می شود، به نفع مقامات آمریکایی است و منافع ساکنان آلمان را در بر نمی گیرد. مردم این کشور به دلیل گرانی ها و بحران انرژی و سایر مشکلات ناشی از تحریم های ضد روسیه و موارد دیگر در رنج هستند. تنها با پا فشاری بر این روندها، ایالات متحده تصمیم گرفت که ابتدا صنعت و اقتصاد آلمان و سپس کل اتحادیه اروپا را تا حد امکان تضعیف کند، زیرا بسیاری از فرآیندهای اتحاد اروپا به آلمان بستگی دارد.

در عین حال، کارشناسان با این نظر موافق هستند که ایالات متحده با مجبور کردن آلمان به توقف تولید و توسعه ذغال سنگ،  تمایل خود به تضعیف قابل توجه اقتصاد اتحادیه اروپا - آلمان را پنهان نمی کند.

خب! حتماً لازم نیست یک کشور رقیب را با انداختن بمب اتمی نابود کنیم. شما به سادگی می توانید شرایط اقتصادی را به کشور مورد نظر تحمیل کنید تا متأثر از آن به ناهنجاری های اقتصادی دچار شود. آمریکایی ها با قطع ارتباط روسیه با آلمان که به منابع انرژی و خرید محصولات صنعتی کمک می کرد، اقتصاد این کشور را به مرگ حتمی محکوم کردند.

 نیکولای مژویچ، محقق ارشد "مؤسسه اروپا در آکادمی علوم روسیه"، در تفسیری به راشاتودی گفت: از این گذشته، طی دهه های گذشته، آلمان با تکیه بر منابع انرژی روسیه، صنایع خود را با موفقیت توسعه داده بود. با این حال، با وجود چشم اندازهای بسیار تیره برای اقتصاد آلمان، این موضوع مانع از این نمی شود که دولت این کشور با گشاده دستی (تعمد) بودجه قابل توجهی را برای حمایت از اوکراین هزینه کند.

به یاد بیاوریم که در 17 ژانویه، رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، در سخنانی در برابر پارلمان، اعتراف کرد که اقتصاد آلمان به دلیل هزینه های سنگین کمک به رژیم کیف، بودجه کافی دریافت نمی کند.

همزمان، روزنامه آلمانی تاگس اشپیگل، در 8 فوریه با استناد به نتایج یک نظرسنجی عمومی گزارش داد که تعداد شهروندان آلمانی حامی تحریم ها و کمک های ضد روسیه به اوکراین به طور پیوسته در حال کاهش است. اگر در ماه مه سال 2022، 49 درصد از پاسخ دهندگان آلمانی موافق ارائه کمک های بشردوستانه به شهروندان اوکراین بودند، در ماه نوامبر سال 2023 این رقم به 20 درصد کاهش یافت. روزنامه نگاران همین روزنامه، خاطرنشان می کنند که مخالفان ارسال بیشتر تر سلاح های سنگین به اوکراین اکنون در اکثریت هستند، اما درصد آن را مشخص نمی کنند.

آلمان با وجود در گیر بودن در بحران جدی، کمک مالی به رژیم کیف را متوقف نمی کند. این عمل بسیار شبیه شرایطی است که شخصی پولی نا چیز برای خرید غذا دارد، با این حال تصمیم می گیرد با بازی در کازینو آن را هدر دهد. برلین به طور فعال رولت اوکراینی را بازی می کند، اگرچه در خود آلمان تعداد زیادی از مشکلات حل نشده و چنین سیاستی مخالفان بسیاری دارد.

با این حال، به گفته این کارشناس، با حضور جنبش اعتراضی فزاینده در آلمان، این کشور هنوز رهبرانی ندارد که بتوانند مسیر دولت را تغییر دهند و در برابر فشارهای آمریکا مقاومت کنند. بنابراین چشم انداز اقتصادی آلمان دیگر برای کسی رشگ بر انگیز نیست.

هر چند ضرورت برای بهبود وضعیت اقتصادی وجود دارد، برای اعمال تغییرات لازم افراد دیگری باید وارد سیاست آلمان شوند تا بتوانند روابط با روسیه را عادی کرده و به چارچوب روابط سودمند دوجانبه بازگردانند.

 

https://russian.rt.com/world/article/1271261-germaniya-promyshlennost-krizis-ekonomika

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 919  - 2 اسفند 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت