راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آذربایجان ایران
از چه زمانی
به شرقی وغربی
تقسیم شد؟

 آ
شبکه های اجتماعی درعین حال که می توانند یک وسیله ارتباطی و آگاهی بخش باشند، می توانند علیه آگاهی، تحریک مردم یک کشور، ترویج دروغ، شایعه سازی و تحریف تاریخ هم باشند.
برای نمونه، ما در جریان روسیه ستیزی شاهد ادعائی عجیب در باره تقسیم آذربایجان ایران به شرقی و غربی هستیم. این نوع اطلاعات غلط و تحریف تاریخ روی نسل جوان و کم اطلاع از تاریخ، بتدریج تبدیل می شود به یک باور تاریخی. برای مثال در شبکه های اجتماعی می نویسند:
«آذربایجان ایران را ناسیونالیست های آذربایجان بنام فرقه دمکرات آذربایجان به دو قسمت تقسیم کرده و آن را آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی نامیدند. در سال 1326 هم می خواستند این هر دو آذربایجان را به آذربایجان روسیه وصل کنند.»
دقت کنید که در همین چند خط باصطلاح اطلاع رسانی چگونه تاریخ تحریف شده و به خورد مخاطبان داده میشود.
1- آذربایجان ایران در سال 1316 و در دوران سلطنت رضاشاه، در چارچوب تقسیمات جدید کشوری به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم شد و این ربطی به حکومت خود مختار آذربایجان ندارد.
2- حکومت خود مختار آذربایجان و به همچنین حکومت خود مختار کردستان ایران، مربوط به سالهای 1324 و 1325 است. از تاسیس تا حمله ارتش شاهنشاهی به این هر دو حکومت. بنابراین، ماجرا هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارد.
3- زمان تاسیس دو حکومت محلی آذربایجان و کردستان، باز می گردد به سالهای پس از جنگ دوم جهانی. در این دوران روسیه یک جمهوری فدراتیو در قلب اتحاد جماهیر شوروی بود و بنابراین، این مسئله و این واقعه ارتباطی به روسیه ندارد، مگر در چارچوب تبلیغات روسیه ستیزی مسئله اینگونه مطرح بشود.
4- مسئله وصل کردن و یا ضمیمه کردن آذربایجان ایران به آذربایجان شوروی نیز عمدتا یک جنگ روانی و تبلیغاتی در توجیه سرکوب آن دو حکومت محلی در کردستان و آذربایجان است که در این مقاله کوتاه فرصت بیان جزئیات آن نیست.
می بینید که در چند خط، باصطلاح اطلاع رسانی سراپا آلوده به دروغ و تحریف و نادانی، چگونه در ذهن ها تاریخ سازی می کنند؟
حال برای آگاهی بیشتر از تقسیم آذربایجان به دو استان، این اطلاعات را هم اضافه می کنیم:
اولین قانون تقسیمات کشوری ایران در ۱۶ آبان سال ۱۳۱۶ خورشیدی تدوین و تصویب شد.
این قانون در ۱۹ دی ۱۳۱۶ خورشیدی برای اجرا ابلاغ شد. بموجب این تقسیم بندی ایران تقسیم شد به ۱۰ استان. شمال غرب ایران به ۲ استان تقسیم شد. یعنی آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی.
این که در این تقسیم بندی چه اهداف سیاسی دنبال شد و چرا مناطقی که اکثریت و یا اقلیت ساکنان آن کرُد بودند را ضمیمه آذربایجان غربی کردند؟، خود یک بحث جدی است که آن را در چارچوب پاشیدن تخم نفاق و اختلاف توسط حکومت مرکزی میان خلقها و ملیت ها و مذاهب با هدف تفرقه بیانداز و حکومت کن باید جستجو کرد. بویژه که اکثریت کردهای این منطقه سنی مذهب هستند و آذربایجانی ها شیعه.
ما، صرفا یک نمونه را ذکر کردیم، درحالیکه در تمام زمینه های هنری و تاریخ، چه در ارتباط با ایران و چه درباره جهان ما شاهد این تحریف و دروغ پراکنی در شبکه های اجتماعی هستیم و به همین دلیل به تمام کاربران شبکه های اجتماعی توصیه می کنیم، قبل از به اشتراک گذاشتن شتابزده آنچه که در اینترنت منتشر می شود، اندکی تحقیق کنند و نتیجه تحقیق خود را ضمیمه آنچه که می خواهند به اشتراک بگذارند بکنند. شاید از این طریق بتوان تا حدودی ازنقش مخرب شبکه های اجتماعی کم کرد. فراموش نکنید که پر شمارند موسسات و افرادی که نه از روی اعتقاد و اطلاع، بلکه با دریافت پول و مزد، روی شبکه های اجتماعی دست به انتشار دروغ و تحریف می زنند و البته در خدمت اهداف آنها که پول را پرداخت می کنند.
تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetude




 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 920  - 9 اسفند 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت