راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

زمین زیر پای

فرانسه، در سنگال هم

سست شده است

روزنامه اومانیته- ترجمه  جعفر پویا

  

مصاحبه روزنامه اومانیته با "آمیناتا توره"، نخست وزیر سابق سنگال

در 2 آوریل، مأموریت "مکی سال" رئیس جمهور سنگال به پایان می رسد. شورای قانون اساسی از او می خواهد که انتخابات ریاست جمهوری را «در اسرع وقت» سازماندهی کند. رئیس دولت قرار بود عصر امروز پنجشنبه طی مصاحبه با سه رسانه سنگالی از جمله رادیو وتلویزیون عمومی سنگال (RTS)، صحبت کند. فرصتی برای گفتن برنامه های خود پس از به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری که قرار است در 25 فوریه برگزار شود. همانطور که "آمیناتا توره"، نخست وزیر اسبق می گوید، سنگالی ها منتظرند تا بتوانند «ورق را برگردانند..»

اومانیته: چهارمین دانشجو در پی اعتراضات 10 فوریه علیه به تعویق افتادن انتخابات جان باخت. این چه چیزی را در مورد وضعیت کشور نشان می دهد؟

آمیناتا توره: اول از همه مرگ این دانشجو یک احساس عمیق غم و اندوه همراه با خشم را در میان مردم ایجاد کرد. این خلاصه ای از وضعیت کشوردر عرض  دو سال گذشته است: خشونتی که در بسیاری از مناطق علیه سنگالی ها انجام شده است. من خودم به دستور ایشان از مجلس شورای ملی اخراج شدم. عثمان سونکو (رهبر حزب پاستف، میهن پرستان آفریقایی سنگال برای کار، اخلاق و برادری، مخالف مکی سال) در زندان است و از شرکت در انتخابات منع شده است. نامزدی که امروز من از آن حمایت می کنم، "بسیرو دیومای فایه"، نیز در زندان است. درخواست من برای نامزدی در انتخابات به بهانه واهی رد شد. سنگال دموکراسی است که "مکی سال" با کار خود آن را از مسیر خارج کرد، به این دلیل نیروهای دموکراتیک در حال مبارزه هستند.

اومانیته: تعداد زندانیان سیاسی بیش از هزار نفر تخمین زده می شود. اطلاعاتی در این مورد دارید؟

آمیناتا توره: این بی سابقه است. یکی از رهبران سیاسی من در منطقه "تامباکوندا" هفت ماه است که در زندان است، او در جریان یک تظاهرات دستگیر شد. حتی گاهی اوقات آنها رهگذران ساده ای هستند که بدون تبعیض جمع شده و بدون هیچ گونه اقدام قانونی علیه آنها به زندان می افتند. اخیرا، برخی از این افراد دستگیری از آزار خودسرانه در زندان میگویند .

اومانیته: شما در سال‌های 2013-2014 نیز نخست‌وزیر"مکی سال" بودید، این رانش را چگونه توضیح می‌دهید؟

آمیناتا توره: من اول وزیر دادگستری ایشان بودم. در سال 2022، من همچنان فهرست ائتلاف او (بنو بوک یاکار) را در انتخابات قانونگذاری رهبری می کردم. من فکر می کنم پوسیدگی سریع در دولت وجود داشت. توضیح این پوسیدگی را باید در "ابر" ریاست‌جمهوری جست‌وجو کنیم: او تقریباً همه‌کار را می‌تواند انجام دهد، رئیس شورای عالی قوه قضائیه است، دادستان و قضات منصوب می‌کند، وظایف عالی کشوری و لشکری، او مخارج مرجع است... عملا نماینده خدا بر روی زمین است! با گذشت زمان، این باعث "هیپرتروفی" شدن نفس می شود.

اومانیته: شما در 25 فوریه در حاشیه تظاهرات توسط پلیس دستگیر شدید. چگونه این اتفاق افتاد؟

آمیناتا توره: از ماشینم پیاده شدم، داشتم با یکی از همکاران شما "روزنامه نگار" صحبت می کردم، ژاندارم ها دستور دادند که دنبالشان بروم. گفتم: من با وانت شما نمی روم. آنها مرا دستگیر کردند و چندین ساعت در بازداشت نگه داشتند بدون اینکه به من بگویند چه اتهامی دارم. این یک داستان دیوانه کننده است. هرگز انتظار نداشتم به این حد برسد. اما از سوی دیگر مقاومت وجود دارد.

اومانیته: از زمان تصمیم شورای قانون اساسی مبنی بر امتناع از تعویق انتخابات، مکی سال از "مماشات" و "گفتگو" حمایت کرده و از آزادی مخالفان صحبت می کند. مواضع او را چگونه تحلیل می کنید؟

آمیناتا توره: او در مانور است. او ضعیف است، اما با توجه به آنچه من ازاین  مرد می دانم، او کاملاً لجباز است. زمانی که او بیانیه خود را صادر کرد و گفت که به تصمیم شورای قانون اساسی «کاملاً» احترام خواهد گذاشت، احساس آرامش می کرد. از آن به بعد، او در حال نوسان است، با زمان بازی می کند و متأسفانه برای ما سازماندهی دو دور انتخابات پیش از رفتنش، زمان زیادی باقی نمانده است.

اومانیته: شما در مورد مقاومت جامعه سنگال صحبت کردید: این مقاومت چیست و چه اهدافی دارد؟

 آمیناتا توره: آنچه ما سعی در دفاع از آن داریم، میراث دموکراتیک ماست. "مکی سال" پس از یک جنبش بزرگ دموکراتیک مردمی، مانند "عبدالله وید،" از این طریق به قدرت رسید. نسل‌های سنگالی معتقدند که بهترین راه برای به قدرت رسیدن انتخابات شفاف است. و همچنین این بهترین راه برای ترک اوست. تظاهرات روز 10 فوریه خودجوش بود: جوانان، زنان و سالمندان در سراسر کشور به خیابان ها ریختند.

اومانیته: روزها و هفته های آینده را چگونه تصور می کنید؟

آمیناتا توره: تصمیم شورا روشن و واضح است: در 2 آوریل، "مکی سال" دیگر رئیس جمهور نیست. آیا او می خواهد بدون سازماندهی انتخابات برود و ما را با بی ثباتی نهادی رها کند؟ چه اتفاقی قرار است بیفتد؟ باید یک خلبان در هواپیما باشد: ما به این «نیروهای سازماندهی شده» که او نام برد، دعوت به گفتگو می کنیم وبه انها پاسخ میدهیم .

اومانیته: او با این تعبیر«نیروهای سازماندهی شده»  به چه چیزی اشاره می کرد؟

آمیناتا توره: ارتش! این چیزی است که همه سنگالی ها فهمیده اند. این یک بی مسئولیتی کامل خواهد بود، من جرات نمی کنم آن را باور کنم. و من فکر نمی‌کنم ارتش سنگال بخواهد او را در این عجله‌های سراسیمه دنبال کند.

اومانیته: "پاستف عثمان سونکو" که در ژوئن 2023 منحل شد، اکنون نماینده اصلی ترین نیروی مخالف است. چرا امروز از او حمایت می کنید؟

آمیناتا توره: به طورغیرقانونی از کاندید شدن من جلوگیری کردند، اما فکر کردم که تصمیم شورای قانون اساسی قابل اعتراض نیست. من ترجیح می‌دهم نامزد نباشم تا نهادی که می‌تواند تهدیدی برای دموکراسی سنگال باشد را مشروع اعلام کنم .

70 درصد سنگالی‌ها زیر 35 سال سن دارند: نخبگان سیاسی قدیمی را طرد می‌کنند - شیوه‌های سیاسی قدیمی، توافق‌های کوچک، رشوه در ازای مزایا، به هزینه مردم. "عثمان سونکو" نماینده همه اینها است، به ویژه از زمانی که او به دلیل محکوم کردن پرونده های فساد شناخته شد. او نامزد در انتخابات نیست، یکی از بستگانش، "بسیرو دیومای فایه "است که کاندید شده است، اما او نیز در زندان است.

اومانیته: سنگال به چه تغییراتی به خصوص از نظر نهادها نیاز دارد؟

آمیناتا توره: از زمانی که نماینده مستقل مجلس بودم با همکاران "پاستف" کار روی این موضوع را شروع کردم. ما به طور مشخص با سومین مأموریت مکی سال برای نامزدی در انتخابات ریاست حمهوری مبارزه کردیم (که مکی سال مجبور شد در ژوئیه 2023 از آن صرف نظر کند -). زمانی که تصمیم گرفتم از"باسیرو دیومای فایه" حمایت کنم، چندین توافق نامه امضا کردیم، به ویژه منشوری برای بازنگری اساسی در نهادهایمان، محدود کردن اختیارات ریاست جمهوری، ایجاد استقلال قوه قضاییه و غیره.

اومانیته: چه معنایی از تمایل حزب "پاستف" برای زیر سوال بردن منافع اقتصادی، به ویژه منافع فرانسه، دارید؟

آمیناتا توره: فرانسه قبل از در نظر گرفتن شراکت، منابع ما را باید پس بدهد. این برای نفت، گاز، منابع مختلف مانند ماهیگیری آشکار است. ما حتی متوجه شدیم که الماس داریم و شرکتی شروع به استخراج ان کرده است. ما حتی آن را نمی دانستیم. وکیلی که این را برای ما فاش کرد در زندان است. در مورد موقعیت فرانسه، من فکر می کنم که باید از درس هایش تجربه بگیرد. مالی، بورکینافاسو، نیجر... چرا این همه رهایی مردم افریقا از فرانسه  این کودتاها؟ چون فرانسه طرفدار مردم نیست!

-------------------------

 1باسیرو دیومای فایه دبیرکل حزب کار، اخلاق و برادری آفریقایی میهن پرستان سنگال (PASTEF) "پاستف "که توسط" عثمان سونکو" در آوریل 2023 ... تأسیس و رهبری می شود

. Sénégal : « Macky Sall a fait dérailler la démocratie », analyse l’ancienne première ministre Aminata Touré - L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetude

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 920  - 9 اسفند 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت