راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گفتگو با «پل کریگ رابرتز»

آیا پیمان دفاعی میان

ایران، چین و روسیه

مانع جنگ جهانی می شود؟

ترجمه ـ عسگر داوودی

  

پیش بینی های ژئوپلیتیکی پل کریگ رابرتز، رئیس «موسسه اقتصاد سیاسی» در ایالات متحده از آینده اسرائیل و حماس، احتمال جنگ امریکا و ایران و همچنین آینده بریکس و بحران قانون اساسی در ایالات متحده

 

رسانه ژئوفور: شما در نشریات و نوشته های خودتان به ضرورت بی تردید انعقاد یک «معاهده دفاعی متقابل میان روسیه، چین و ایران» تاکید می کنید. ایجاد چنین معاهده ای می تواند دارای چه نتایج عملی باشد؟ جلوگیری از احتمال حمله نظامی امریکا به ایران، چه مستقیم و چه با کمک اسرائیل؟ امکان انعقاد چنین معاهده ای در شرایط فعلی چقدر واقع بینانه است؟ به ویژه از آنجا که پکن برای دهه ها از چنین تعهدی اجتناب کرده است.

پل کریگ رابرتز: درگیری بین اسرائیل و حماس و حزب الله لبنان در فلسطین اشغالی ادامه دارد و از طرفی ایالات متحده، انگلستان و حتی اسرائیل تحرک و مقاومت حوثی ها (جنبش انصار الئه یمن) در دریای سرخ و باب المندب و حوادث کشورهای اطراف فلسطین از جمله عراق و اردن و سوریه را از چشم ایران می بینند. اسرائیل که نفوذ فوق العاده ای بر سیاست امریکا در خاورمیانه دارد، سالهاست که واشنگتن را برای حمله به ایران تحت فشار قرار داده است. چنین حمله ای از حمایت قاطع اکثریت کنگره امریکا برخوردار است و به شدت مورد استقبال متحدان نومحافظه کار اسرائیل در آمریکا از جمله «ویکتوریا نولاند» می باشد که نفوذ بالائی در امور سیاسی امریکا دارند. در صورت چنین تهاجمی به ایران فقط یک معجزه ممکن است از گسترش جنگ در منطقه و حتی در سطح جهان جلوگیری کند. جنگی که چین و روسیه نخواهند توانست از دخالت در آن خودداری کنند.

نتیجه گیری من این است «اقدام پیشگیرانه» ای برای جلوگیری از حمله به ایران که احتمالا یک رویارویی بزرگ جهانی را شعله ور می کند، ضروری است. ایجاد یک «معاهده دفاعی متقابل توسط روسیه، چین و ایران» می تواند از حمله غرب به ایران جلوگیری کند. می دانیم آمریکا، اسرائیل و ناتو توانایی جنگ علیه سه کشور قدرتمند چین، روسیه و ایران را ندارند. بدون چنین اتحادی، عزم اسرائیل و متحدان نومحافظه کار اسرائیل در واشنگتن بمنظور گسترش بدون دردسر مرزهای اسرائیل (خاورمیانه جدید نتانیاهو.م ) و بمنظور حذف حمایت مالی و نظامی ایران از حزب الله و انصار الله و بقیه نیروهای مقاومت در منطقه، منجر به حمله به ایران خواهد شد. این موردی است که جز ارتش امریکا، همه در واشنگتن خواهان آن هستند و ما می دانیم که چنین تصمیم گیری هایی توسط ارتش آمریکا اتخاذ نمی شود و مرکز تصمیمات جنگی جای دیگری است.

ژئوفور: بگذارید دقیق تر شویم. سوال این است: نظر شما در مورد معاهده جامع دوجانبه روسیه و ایران که به وضوح شامل یک جزء دفاعی است، چیست؟ آیا می توان آن را به عنوان گامی در جهت انعقاد چنین معاهده نظامی، ارزیابی کرد؟ اصلا ممکن است که چین به چنین معاهده ای بپیوندد؟

پل کریگ رابرتز: به دیگر سخن، سوالی که شما مطرح می کنید این است که آیا پیمان بین روسیه و ایران این نیاز را برطرف خواهد کرد. خبرهای کمی در مورد این توافق در دسترس من است. من هیچ توصیفی از آن در سرویس های خبری انگلیسی زبان روسیه مانند RT و اسپوتنیک ندیده ام. من حتی در رسانه های جایگزین هم بحثی در این باره ندیده ام. آیا این پیمان منعقد شده است؟ آیا یک پیمان دفاعی کامل است یا فقط موردی ضمنی است؟ به نظر می رسد که موجودیت این پیمان قبل از انعقاد و در منطقه اعلام شده است. البته چنین شایعاتی می تواند در حال حاضر انگیزه ای برای ایالات متحده برای حمله ای سریع به ایران باشد. در ظاهر امر، شایعه انعقاد چنین پیمانی در غرب بویژه در ایالات متحده توجه کافی را به خود جلب نکرده است. ظاهرا هیچ بحثی در بخش سیاست خارجی در امریکا در باره چنین پیمانی وجود ندارد.

شما گفتید که دولت چین کلمات را به اقدامات ترجیح می دهد. باید توجه داشت، مشاهده دخالت ها و اقدامات تحریک آمیز واشنگتن در موضوع تایوان نشان دهنده عدم وفاداری ایالات متحده به اظهارات خود در سال 1979 مبنی بر عدم برسمیت شناختن تایوان مستقل می باشد. آیا چین متوجه می شود که واشنگتن سیاست چین واحد را که در سال 1979 اعلام کرده است، زیرپا می گذارد؟ فراموش نمی کنیم که واشنگتن به وعده خود در رابطه با روسیه هم عمل نکرده است.آمریکا به گورباچف هم وعده داده بود که «ناتو حتی یک اینچ هم به سمت شرق اروپا و در نتیجه به سمت مرزهای غربی روسیه پیشروی نخواهد کرد» اما با پیشروی ناتو به سمت مرزهای روسیه به این وعده عمل نکرد. آنچه در واشنگتن اهمیت دارد سیاست توسعه طلبانه خارجی نومحافظه کاران با هدف گسترش هژمونی امریکا است. در شرایط دو قطبی شدن صحنه سیاسی دنیا، تنها اهرمی که می تواند این هژمونی طلبی را بی اعتبار کند، «اعلام عمومی و رسمی» معاهده نظامی دفاع متقابل روسیه - چین - ایران است. جهان چند قطبی که پوتین همیشه از آن صحبت می کند بدون چنین معاهده ای نمی تواند تحقق یابد.

ژئوفور: شما چشم انداز بریکس را چگونه می بینید، به ویژه که از سال جاری به طور قابل توجهی رشد کرده است و با توجه به برخی گزارش ها، در سال 2024 ممکن است دوباره شاهد الحاق احتمالی اعضای جدید بشنویم؟ آیا بریکس قادر به رقابت با G20 خواهد بود؟

پل کریگ رابرتز: بریکس تلاشی به رهبری روسیه برای خارج شدن تعدادی از کشورها از کنترل واشنگتن از عرصه سیاست های اقتصادی و خارجی است. کشورهای اتحادیه اروپا در کنترل واشنگتن «قفل شده اند». تعدادی از کشورهای امریکای جنوبی و افریقایی، به دلیل فساد سیاستمداران در مقابل دریافت دلار خود را فروخته اند و از این طریق با حمایت آمریکا از مجازات و سرنگونی نیز می گریزند. بریکس قرار است با ایجاد یک مکانیسم مالی جایگزین برای تجارت بین المللی که استثماری نیست، به خرید این دولتها توسط واشنگتن پایان دهد. موفقیت بریکس بستگی به این دارد که روسیه و چین تا چه اندازه در جلوگیری از آغاز تهاجم واشنگتن علیه دیگر کشورها فعال می باشند. منطقی نیست که دو کشور قدرتمند چین و روسیه در مقابل ابتکار عمل های واشنگتن، غیر فعال باقی بمانند.

ژئوفور: بحران موجود در امور داخلی، ایالات متحده را چگونه می بینید؟ مبارزه انتخاباتی در حوادث تگزاس نیز نقش دارد. به نظر شما چنین اتفاقاتی چه عواقبی می تواند داشته باشد؟ (اشاره به حوادث مرزی اخیر در تگزاس که منجر به سرپیچی و عدم همکاری فرماندار طرفدار جمهوری خواهان علیه نیروی نظامی اعزامی تحت فرمان دولت بایدن شده است. بطوری که فرمانداری ایالت تگزاس با اعلام استقلال در حفاظت مرزی و با ایجاد بسیج منطقه ای برای جلوگیری از ورود پناهندگان به آمریکا عملا در مقابل نیروی نظامی ارتش اعزامی صف کشیده است. و 25 فرماندار دیگر ایالات از تصمیم فرمانداری تگزاس اعلام حمایت کرده اند.م)

پل کریگ رابرتز: مطابق آخرین محاسبات آمریکا 22 میلیون مهاجر دارد. قانون اساسی امریکا بایدن را ملزم به حفاظت از مرزهای امریکا و جلوگیری از ورود و خروج غیر قانونی کرده است، اما او تاکنون در این رابطه هیچ اقدامی نکرده است. به همین دلیل مهاجران مهاجم با ورود غیر قانونی از مرز، عملا تگزاس و سایر ایالت های اطراف را تصرف کرده اند. ماده چهارم، بخش 4 قانون اساسی ایالات متحده، دولت فدرال را ملزم به محافظت از هر ایالت در برابر انواع تهاجمات می کند. این امر زمینه جنگ داخلی را فراهم می کند.

می بینید که در هفته های اخیر در پاسخ به امتناع دولت فدرال از حفاظت از مرزهای امریکا، گرگ ابوت، فرماندار تگزاس شخصا اقداماتی را برای دفاع از مرز تگزاس انجام داده است. 25  فرماندار از او حمایت کرده اند و برخی پیشنهاد کرده اند که گارد ملی ایالتی خود را برای حفاظت های مرزی به تگزاس بفرستند. دموکرات ها تگزاس را به «شورش علیه دولت مرکزی» متهم می کنند، موردی که به تگزاسی ها امکان می دهد گارد ملی تگزاس را خود مختار و فدرالیستی بکنند و کنترل کامل سیاسی ایالت تگزاس را در اختیار بگیرند.

اما مردم امریکا درمانده هستند. انها هیچ رسانه ای ندارند که دولت را پاسخگو کند. مسئولین فعلی در آمریکا تحت یک «کارخانه دروغ پردازی» که من در کتابم آنرا «امپراطوری دروغ» نامگذاری کرده ام، اطلاعات تحریف شده بخورد مردم می دهند. سیاستی هژمونیک و نومحافظه کارانه علیه بقیه کشورهای مستقل و استقلال طلب اعمال می کنند. ادامه این تهاجم ممکن است زمینه یک «روز قیامت هسته ای» را علیه بشریت رقم بزند، اگر کشور های نامبرده هرچه زودتر موجودیت یک مانع نظامی متقابلی را علیه تهاجم  ناتو اعلام نکنند.

-------------------------------

توضیح مترجم: «پل کریگ رابرتز» اقتصاددان و ناشر معروف امریکایی دارای مدرک دکترا از دانشگاه ویرجینیا است او در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، کالج مرتون و دانشگاه اکسفورد تدریس کرده و ده ها کتاب و صدها مقاله در رابطه با مسائل سیاسی و اجتماعی ایالات متحده نوشته است. او به عنوان دستیار وزیر خزانه داری در دولت رونالد ریگان کار کرده است. به اعتقاد او آغاز سیاست های اقتصادی نئولیبرال از زمان ریگان منجر به بحران مالی سال 2008 شد. او به بهترین وجه در کتاب «شکست سرمایه داری لسه فر» و کتاب «فرسایش اقتصادی غرب (2012)» این موضوع را تشریح کرده است. او سردبیر و سرمقاله نویس وال استریت ژورنال، سرمقاله نویس هفته کسب و کار و سرویس خبری Scripps Howard بوده است. کنگره ایالات متحده در 30 مورد او را بعنوان نظریه پرداز اقتصادی برای سخنرانی دعوت کرده است. «رابرتز» از طرح های جنگی آمریکا علیه ایران انتقاد می کند. او همچنین از سیاست های اسرائیل انتقاد می کند. او در مقاله « دزدان دریایی مدیترانه»، برای رسانه Counter Punch، نوشت که اسرائیل «سرقت زمین» از بومیان امریکایی را توسط مهاجران امریکایی به مدت 60 سال تکرار کرده است. نوار غزه «بزرگترین اردوگاه کار اجباری در جهان» پر از افرادی است که از فلسطین اخراج شده اند تا اسرائیل بتواند زمین های آنها را غصب کند. او وزارت امور خارجه امریکا را «عروسک خیمه شب بازی» اسرائیل و امریکا می داند و اسرائیل را حاکمیتی « دست نشانده» ارزیابی می کند. «رابرتز» همچنین با تهاجم دولت بوش در سال 2003 علیه عراق مخالفت کرد.

 

https://www.paulcraigroberts.org/2024/02/01/we-will-be-very-lucky-to-escape-a-us-attack-on-iran/

https://geofor.ru/en/news/1738/

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 921  - 16 اسفند 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت