راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"استالین"

به 3 زبان تسلط داشت

و تحصیل را

در کلیسای تفلیس آغاز کرد

ساویتسکایا راسیا- ترجمه نعمت بوستانی

 

بسیاری استدلال می کنند که جوزف استالین یک گرجی بی سواد بود که حتی نتوانست از حوزه علمیه کلیسای تفلیس، فارغ التحصیل شود. ما با ارائه اسناد و مدارک می خواهیم این افراد را از گفته های نا درست نا امید کنیم. استالین از حوزه علمیه فارغ التحصیل شد.

ادعا این است که او اساساً نتوانست سلسله درس های کلیسایی را بگذراند. چرا او این کار را به نیمه رساند؟ زیرا اساساً استالین مایل نبود در کسوت یک کشیش کار و زندگی کند، او هیچ تمایلی به این کار نداشت.

حوزه علمیه کلیسا در آن سال هایی که رهبر آینده در آنجا درس می خواند چگونه بود؟ اولا درس در حوزه  یک آموزش متوسطه تمام عیار بود. شما قاطعانه می توانید شرط بندی کنید که سطح آن دروس حتی بالاتر از درسهای آموزشی امروز است. محتوای درسی آنها علاوه بر دروس پایه ای که به "جوگاشویلی"

(استالین آینده) جوان آموخته می شد، فلسفه، بلاغت و بسیاری از دیگر دروس را تشکیل می داد. برخی از آنها را امروز حتی در گروه های فلسفه نیز تدریس نمی کنند.

هنگامی که استالین برای اولین بار بخاطر فعالیت های سیاسی دستگیر شد این داده ها در گزارش های پلیس موجود است، دو کیسه کتاب از اتاق او برداشته شد. فقط دو کیسه... جوگاشویلی در طول تحصیل در حوزه علمیه، تمام ادبیات جهان از جمله آثار تاریخ و فلسفه را خوانده بود.

جوگاشویلی این "منصرف از راه حوزه" تقریباً دو سال به عنوان فیزیکدان محاسباتی در رصد خانه تفلیس کار کرد و به عنوان معلم در رشته فیزیک و ریاضی مشغول به کار شد. شما این را برای یک حوزوی شکست خورده چگونه می پسندید و قضاوت می کنید؟

در کتابخانه شخصی استالین که شامل بیش از 20 هزارجلد بود، کتابهایی به زبان خارجی وجود داشت. وقتی زبان را نمی دانید چرا این کتاب ها را در قفسه ها نگه می دارید؟

زمانی هم که معلوم شد، برای سالها مسکوت ماند، جوزف ویساریونوویچ، دو زبان خارجی می دانست: آلمانی و انگلیسی. در حوزه علمیه آنها نه تنها روسی کلاسیک را که استالین کاملاً درست صحبت می کرد، بلکه آلمانی را نیز تدریس می کردند. ضمن اینکه او تحصیلات خود را در چند سال بعد ادامه داد.

او در عین حال به زبان انگلیسی نیز تسلط داشت. در میان کتاب های کتابخانه ای که حاوی یاد داشت هایی به خط استالین موجود است، کتابی از "بروس لاکهارت"، رئیس مأموران ویژه بریتانیا در روسیه شوروی در سال های 1918-1919 دیده می شود. این کتاب در سال 1930 در لندن منتشر شد. بنابراین به معنای واقعی کلمه همه خطوط آن با خط کشی، علائم در حاشیه و غیره علامت گذاری شده است. قاعده براین است کسانی که به این زبان صحبت می کنند اینگونه کتاب را می خوانند.

در خاطرات "هربرت ولز"، نویسنده مشهور انگلیسی، قسمتی وجود دارد که او از ملاقات خود با استالین در سال 1934 یاد می کند. نویسنده هنگام گفتگو، متوجه شد که هر گاه اوسؤالی از رهبر اتحاد جماهیر شوروی می پرسد، در برخی موارد استالین، بدون اینکه منتظر ترجمه باشد، بلافاصله شروع به پاسخ دادن می کرد.

جوزف استالین نه تنها زبان انگلیسی را در سطح عالی می دانست، همانطور که اکنون در پرسشنامه ها می نویسند: "من با فرهنگ لغت می خوانم." او زبان گفتار را نیز کاملاً درک می کرد.

 علاوه بر این، به گفتار همین نویسنده بزرگ قرن بیستم (هربرت ولز) بیایید یک لحظه فکر کنیم. این نویسنده در باره استالین چگونه صحبت کرد: اعتراف می کنم که با سوء ظن و تعصب به استالین نزدیک شدم. در ذهن من، تصویری از یک فرد متعصب بسیار محتاط، خود محور، یک مستبد، یک حسود و مشکوک انحصارگر قدرت ساخته شده بود.

انتظار داشتم با یک فرد بی رحم، بی انصاف و کوهنورد گرجی خود رأی ملاقات کنم که روح وی هرگز به طور کامل از دره های کوهستانی زادگاهش جدا نشده بود... پس از چندی صحبت با او، همه شایعات مبهم، همه سوء ظن ها و پیش داوریها برای همیشه از ذهن من زدوده شدند.

 بجای همه پیش داوری ها، من هرگز فردی صمیمی، شایسته و صادق تر از او را ندیده ام. هیچ چیز تاریک و شومی در باره او وجود ندارد. دقیقاً همین ویژگی هاست که باید قدرت و توانایی عظیم او را در روسیه توضیح دهند.

قبل از انقلاب هنگامی که استالین در وین بود، جایی که تقریباً یک سال در آنجا زندگی کرد، فعالانه با سوسیال دموکرات های آلمان ارتباط برقرار کرد و طبیعتاً بدون مترجم به آلمانی با آنها صحبت می کرد. باید حدس زد که او آلمانی را نیز به خوبی صحبت می کرد.

تراژدی استالین از آنجایی پدیدار شد که نیکیتا خروشچف سه سال پس از مرگ او رقصیدن روی جسد او را آغاز کرد. از سال 1961، خرید و یا دسترسی به هیچ اثری از نوشته ها و گفتارهای استالین در کتابفروشی ها وجود نداشت. همه چیز ناپدید شده بود.

مردی را از حافظه ها پاک کردند که هر چقدر هم آرزو می کرد نمی توانست حقیقت خود را توجیه کند.

 

https://sovross.ru/2024/02/21/iosif-stalin-v-sushhnosti-vsego-lish-seminarist-nedouchka

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 921  - 16 اسفند 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت