راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

رئیس جمهور مکزیک

در تیررس امریکا

  

آمریکا در مکزیک در حال جنگ با رئیس جمهور "آملو" است. زیرا از زمان به قدرت رسیدن، "آملو" فعالیت های آژانس های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا در خاک مکزیک به شدت تحت کنترل قرار گرفته است.

رئیس جمهور مکزیک خرید 100 درصدی سهام  شرکت "ایسا" توسط دولت مکزیک را رسما اعلام کرد. 49 درصد سهام این شرکت نمک متعلق به گروه ژاپنی "میتسوبیشی" است. ایسا بزرگترین معدن نمک در جهان را کنترل می کرد که یک نهاده ضروری برای صنایع دارویی، شیمیایی، نساجی و ساختمانی است . ملی‌سازی که خواست دولت آندرس مانوئل لوپز اوبرادور (آملو) برای "حفظ منافع حاصل از منابع طبیعی در کشور" و استفاده از آنها "برای رفاه مردم مکزیک" است به مذاق امریکا چنان خوش نیآمده که مقابله با آملو را علنی کرده است.

"آملو" هر کاری می کند تا پرچمداری اقتصاد نفت توسط مکزیک را احیا کند و این نماد حاکمیت ملی را به آغوش دولت بازگرداند. همین امر در مورد شرکت بزرگ برق کشور اعمال می شود. با وجود اعتراضات لابی های صنعتی و مالی آمریکای شمالی یک سال پیش، اولین رئیس جمهور چپگرا در تاریخ مکزیک "حکم ملی شدن لیتیوم" را امضا کرد تا این ماده معدنی استراتژیک نتواند توسط خارجی ها اعم از روسی، چینی یا آمریکایی مورد بهره برداری قرار گیرد. چند ماه بعد، یک کارخانه تولید هیدروژن که از سال 2018 توسط گروه فرانسوی Air Liquide ، درمنطقه تولا (ایالت هیدالگو) کنترل می شد، به منظور ارتقای "حاکمیت انرژی" کشور ملی اعلام شد.

 آخرین اقدام "آملو" خرید سهام شرکت چند ملیتی اسپانیایی "ایبردرولا" بود. اقدامی که باید «ارائه برق ارزان و غیرانتفاعی برای همه مصرف‌کنندگان» را امکان‌پذیر سازد.

 

 . Sel, lithium, pétrole… Pourquoi le Mexique nationalise à tout-va - L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 921  - 16 اسفند 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت