راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ریشه های نارضائی

کشاورزان فرانسه!

اومانیته- ترجمه جعفر پویا ترجمه

  

جنبش اعتراضی کشاورزان فرانسه و  اروپا از کدام نارضائی ریشه گرفته است؟

در عرض یک دهه، بیش از 200 هزار کشاورز می توانند بازنشسته شوند یعنی نیمی از نیروی کار فعلی در بخش کشاورزی .

مشکل این حرفه در تلاش برای جذب کشاورزان فردا است.  با تصمیمات واقدامات امانوئل مکرون در بخش ارگانیک، همه چیز بد شروع شد. بعد از آن هیچ چیز اصلاح نشد. از آغاز سال تحصیلی 2017، کمک های مربوط به حفظ کشاورزی ارگانیک را او حذف کرد و این در حالی است که او در برنامه ریاست جمهوری خود دریک فرمول نسبتا مبهم وعده داده بود که "50 درصد محصولات ارائه شده توسط غذاخوری ها باید ارگانیک، زیست محیطی تا سال 2022باشد."

 از زمان انتخاب خود، رئیس جمهور ترجیح داده است از صنعت کشاورزی حمایت کند، به ویژه از طریق یک عجله سراسیمه مکانیزه، به نفع تمرکز مزارع در دست چند صنعتگر. بر اساس پروژه سه‌گانه دیجیتال/رباتیک/ژنتیک، «انقلاب سوم کشاورزی» که در سال ۲۰۲۱ توسط وزیر کشاورزی سابق آن "جولین دنورماندی"با بودجه سه میلیارد یورویی اعلام شد . نماینده  از جناخ چپ در مجلس  و مهندس کشاورزی توضیح می دهد: «هرچه بیشتر مزارع را با تجهیزات گران قیمت تجهیز کنیم، آنها نیاز بیشتری به صرفه جویی در مقیاس دارند تا سودآور باشند.»

امتناع دیگر مکرون:: "مکث" طرح  Ecophyto، که قرار است استفاده از محصولات حفاظت از گیاه را کاهش دهد. این هم ازجاه‌طلبی‌های زیست‌محیطی امانوئل ماکرون است، که قبلاً انتشار گلایفوسیت و نئونیکوتینوئیدها را به تعویق انداخته بود. معافیت های مربوط به 4 درصد از زمین های قابل کشت را که کشاورزان باید به صورت آیش رها کنند یا به زیرساخت های زراعی (پرچین ها، نخلستان ها، برکه ها و غیره تبدیل کنند) به این موارد اضافه کنیم، دلایلی که برای نگرانی در مورد تنوع زیستی و به ویژه حشرات وجود دارد. از نظر انتشار گازهای گلخانه ای، کشاورزی با 19 درصد انتشار که 60 درصد آن مربوط به دامپروری است، دومین بخش انتشار دهنده گاز پس از حمل و نقل است. مکرون از کشاورزان میخواهد که آنها را به شدت کاهش دهند: -16٪ تا سال 2030.

ترویج معاهدات تجارت آزاد.

 امانوئل مکرون گفت: «همانطور که گفتم، فرانسه مخالف» امضای "مرکوسور" است، یک معاهده تجاری بین اروپا و آمریکای لاتین که کشاورزان اروپایی را مجازات می‌کند. بنابراین در اینجا یک شگفتی وجود دارد: رئیس جمهور حتی در پایان ژانویه گفت: "من مخالف تجارت آزاد هستم." ایا بین مکرون 2024 ومکرون 2023 که با "نیوزلند"، یک غول لبنیات، معاهده امضا کرد، یا ماکرون سال 2019 که توافقنامه با کانادا را تصویب کرد و بدین ترتیب تولیدکنندگان گاو را تهدید کرد، فرقی وجود دارد. چه فکری می کنید؟

نرم افزار مکرون نئولیبرال است. مقررات زدایی از بازارها قبل از او آغاز شده بود، اما او با وجود نوسانات قیمت ها، مطلقاً از بازگشت به آن امتناع می کند. این معاهدات کشاورزان را در موقعیتی غم انگیز قرار می دهند. او به کشاورزان میگوید: حاکمیت غذایی را تضمین کنید تا سعی کنید شرایط خود را اصلاح کنید و شرایطی را بپذیرید که شامل مزارع با استفاده از سایر شیوه های جهان می شود. امانوئل مکرون هنوز این معادله را حل نکرده است. شاید چون غیرممکن است. Agriculture : le bilan de huit années de renoncements de Macron - L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 921  - 16 اسفند 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت