راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

فرو دستان امریکا

روز به روز

فرودست تر می شوند!

پورتال دنیای سوسیالیست

ترجمه ـ عسگر داوودی

  

الیگارشی مالی در ایالات متحده دلایل زیادی برای جشن گرفتن در کریسمس پایان سال 2023 دارد، دلیل این موضوع را شاخص افزایش سهام میانگین صنعتی «داوجونز» که یک شاخص اقتصادی بازار بورس اوراق بهادار در ایالات متحده است و توسط وال استریت ژورنال، منتشر و به‌ روزرسانی می‌شود، نشان می دهد. اما همزمان در زمستان 2023، به تعداد بی خانمان ها در خیابانها و پس کوچه های شهر های بزرگ هم افزده شده است. امسال بی‌خانمان‌های آمریکا بیش از هر زمان دیگری تعطیلات کریسمس را در خیابان‌ها، در پناهگاه‌های بی‌خانمان‌ها، در ماشین‌های متروکه و گورستان های خودرو، در ساختمان‌های متروکه و در چادر ‌گذراندند. مطابق آمار همزمان با افزایش بی خانمان ها، تعداد میلیارد ها نیز افزایش داشته است.

تعداد بی خانمان های امریکا به رکورد 653 هزار تن رسیده و نسبت به سال 2022 افزایش 12 درصدی داشته است. در سال 2023 تعداد افراد بی خانمان در آمریکا از جمعیت کل ایالت های "ورمونت" یا "وایومینگ" بیشتر بود. این داده ها از نظرسنجی سالانه وزارت مسکن و شهرسازی ایالات متحده  بدست می آید که اوایل ماه پایان سال یعنی نوامبر منتشر شد. اینکه آمار بالا توسط یک مرکز دولتی تحت نظارت دولت بایدن منتشر شده ، می توان تصور کرد که با توجه به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، از انتشار دقیق و کامل آن صرف نظر شده است.

مطابق نتایج آخرین نظرسنجی «وزارت مسکن و شهرسازی ایالات متحده»:

بی خانمانی در میان خانواده های دارای فرزند، 15/5 درصد افزایش داشته است. کالیفرنیا با تعداد 186 میلیاردر، بیشترین میلیاردرها را در بین ایالت های ایالات متحده دارد، کالیفرنیا همچنین بیشترین افراد بی خانمان با تعداد 181/399 تن را دارا است. حدود یک تن از هر شش کالیفرنیایی بی خانمان است، یعنی بیش از 998 هزار تن که در سنین 55 تا 64 سالگی هستند و  39/700تن دیگر بالای 64 سال سن دارند. از بین بزرگسالان بی خانمان بالای 55 سال، 46 درصدشان در مکان‌هایی «نامناسب برای سکونت انسان» زندگی می‌کنند.

زندگی در خیابان برای صدها هزار آمریکایی عملا به حکمی شبیه حکم مرگ تدریجی تبدیل شده است. مطالعه ای که در سال جاری در «رابطه وضعیت مسکن و علل مرگ و میر ناگهانی» در سانفرانسیسکو منتشر شد، نشان داد - به استثنای مصرف بیش از حد مواد مخدر- آمریکایی های بی خانمان 16 برابر بیشتر از همسالان خود در معرض مرگ زودرس و ناگهانی هستند. آمار رسمی نشان می دهد در سال 2023 بیش از هر زمان دیگری بی خانمان در خیابان‌های ایالات متحده  زندگی می‌کنند و میلیون‌ها تن نیز هراسناک با خطر بی خانمانی مواجه هستند.

 برعکس وضعیت بحرانی طبقات پائین جامعه، طبقات ثروتمند آمریکا هرگز تاکنون چنین رفاه بی نظیری را به خود ندیده بودند. گروه «Americans For Tax Fairness» که طرفدار افزایش مالیات بر ثروت می باشد، اعلام کرده است که ثروت عده ای در ایالات متحده تا نوامبر 2023  بالای741 میلیاردر بود که به 5/2  تریلیون دلار رسیده است. یعنی «بالاترین میزان ثبت ‌شده تاکنون».

افزایش شدید و همزمان ثروت و فقر نتیجه پیروی بی چون و چرای سیستم حکومتی از الیگارشی مالی حاکم است و این یعنی سیاستهای جاری در عمل به نفع وال استریت، شرکت های بزرگ، موسسات مالی، میلیاردرها و سیاستمداران وابسته به آنها.

بحران موجود در شرایطی افزایش می یابد که جو بایدن و حزب دموکرات خود را دوستان طبقه کارگر آمریکا معرفی می کنند، اما آنها نیز عملا به سیاست های اجتماعی و مالیاتی در حمایت از میلیاردرها که قبلاً در دولت ترامپ اجرا شده بود، ادامه می دهند. علاوه بر این، در دوران بایدن، عملاً تمام برنامه‌های اجتماعی کاهش پیامدهای شیوع کرونا، از جمله رعایت مهلت قانونیِ اخراج نیروی کار، تمدید و افزایش مقرری بیکاری و اعتبار مالیاتی کودکان لغو شده است. طبق گزارش مرکز بررسی پدیده اخراج در دانشگاه پرینستون، از دسامبر 2022 تا نوامبر 2023، بیش از یک میلیون اخراج از کار در 34 شهر گذشته است. تکرار ثبت نام نوبتی بیمه پزشکی حداقل 19/379 هزار فرو دست انجام نشده است. از این افراد 1/7 میلیون تن در تگزاس و پس از آن در فلوریدا با 1/1 میلیون و کالیفرنیا با بیش از 930 هزار تن ساکن هستند.

پرداخت وام های دانشجویی فدرال در طول بیکاری دوران کرونا به مدت 3/5 سال به حالت تعلیق درآمده و وزارت آموزش ایالات متحده تأیید کرد که نزدیک به 9 میلیون دانشجوی وام گیرنده یعنی 40 درصد از کل دریافت کنندگان هزینه تحصلی، نتوانسته اند اولین قسط وام دریافتی خود را تا اواسط نوامبر بازپرداخت کنند. عدم توان بازگرداندن هزینه تحصیلی دریافت شده عملا روی زندگی  43 میلیون دریافت کننده و نیازمند دریافت هزینه تحصیلی که 1/7 تریلیون دلار بدهی را شامل می شود تاثیر منفی گذاشته است.

در شرایطی که دولت بایدن می‌گوید «هیچ پولی» برای برنامه‌های اساسی خدمات اجتماعی وجود ندارد، کنگره بودجه نظامی 890 میلیارد دلاری را برای سال جدید تصویب کرده است و کاخ سفید خواستار اختصاص 105 میلیارد دلار دیگر برای جنگ در اوکراین و تأمین مالی نسل‌کشی فلسطینی ها توسط اسرائیل در غزه در نظر دارد.

 

(در 19 آذر ماه گذشته پورتال اکونومی اعلام کرد که کسری بودجه ایالات ‌متحده با 47 میلیارد دلار افزایش  به  383 میلیارد دلار رسیده است. دولت بایدن 6 دیماه 250 میلیون دلار کمک نظامی جدید به اوکراین را بدون تصویب کنگره تصویب کرد. این کمک شامل دفاع هوایی، توپخانه و مهمات و تجهیزات ضد تانک در نظر گرفته شده است.م)

جف اولیوت، رئیس آزانس فدرال بی خانمان های امریکا در مصاحبه با آسوشیتدپرس و وال استریت ژورنال، گفته است: «با توجه به وضعیت فعلی، درصد بیشتری از اقشار طبقه پائین جامعه که ماهیانه به دستمزد ناچیز پایان ماه چشم دوخته اند، در معرض خطر بی خانمان شدن و سکته مغزی ناشی تاثیرات انواع بحران ها  می باشند.»

 یازده سال قبل، یعنی در نوامبر 2012 مرکز «آژانس فدرال بی خانمان های آمریکا» اعلام کرد که زندگی در یک خانه سنتی بعنوان یک سرپناه در آمریکا برای بخش بزرگی از جمعیت غیرممکن شده است. اکنون نه فقط قیمت املاک تقریبا دو برابر شده بلکه افزایش دستمزدها در مقایسه با قیمت ها بسیار نازل است.

 

https://www.wsws.org/de/articles/2023/12/26/home-d26.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 912  -  13 دیماه 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت