راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دو خبر تفسیری
از جنگ اوکراین
و جنبش مردم
در آرژانتین

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که (پس از موشک باران شهر "بلگورود" روسیه توسط ارتش اوکراین) در طول یک هفته، روسیه 50 حمله محدود و یک حمله گسترده علیه اهداف نظامی اوکراین انجام داده است. مقامات اوکراینی از انفجارهایی در کیف، خارکف، لووف و اودسا خبر دادند.
وزارت دفاع روسیه نیز در بیانیه ای اعلام کرد: ارتش روسیه 50 حمله گروهی و یک حمله گسترده با سلاح‌های دقیق و هواپیماهای بدون سرنشین بر روی مجتمع های نظامی- صنعتی، زیرساخت‌ها، فرودگاه نظامی، زرادخانه‌ها و همچنین مکان‌های ذخیره سازی سلاح و مهمات داشته و مهمات توپخانه، قایق‌های بدون سرنشین، سلاح‌ها و سوخت تجهیزات نظامی را نابود کرده است.
در این حملات به مواضع واحدهای مسلح اوکراین و مزدوران خارجی ضربات سنگینی وارد آمده است.
وزارت انرژی اوکراین از قطع گسترده برق خبر داد. "والری زالوژنی"، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین از حمله گسترده به زیرساخت‌های حیاتی، تاسیسات صنعتی و نظامی اوکراین خبر داد و افزود که این حملات کشته ها و مجروحان زیادی همراه داشته است.
"دیمیتری کولبا"، وزیر امور خارجه اوکراین از متحدان کیف خواست تا حمایت های خود از اوکراین را تشدید کنند. او گفت: "من دوست دارم این صداهای انفجار در اوکراین در سراسر جهان شنیده شود " وزارت دفاع روسیه گزارش داد که سامانه‌های پدافند هوایی روسیه نیز سه موشک HARM اوکراینی ساخت آمریکا را بر فراز منطقه "بلگورود" سرنگون کرده است.

در 29 دسامبر، تلاش کیف برای یک حمله با استفاده از موشک های ضد رادار HARM علیه اهدافی در قلمرو فدراسیون روسیه خنثی شد.

اعتصاب عمومی در آرژانتین
پس از اولین تظاهرات علیه دولت راستگرای جدید آرژانتین در 27 دسامبر رئیس جمهور اولترا لیبرال این کشور بنام "خاویر مایلی"، که به تازگی به قدرت رسیده، فراخوانی برای اعتصاب عمومی علیه برنامه های شوک اقتصادی او، برای 24 ژانویه اعلام شد.
از پایان دولت های نظامی و دیکتاتوری در آرژانتین، هیچ رئیس جمهوری اینگونه علیه پارلمان، کارگران و تمام جامعه آرژانتین حمله ور نشده است.
خاویر مایلی (DNU) «شوک نئولیبرالی» دولت خود را اینگونه توضیح داده است: اصلاح یا لغو قوانین مربوط به قانون کار، پایان کنترل اجاره بها لغو قانون مبارزه با تورم او این تصمیمات را به صورت لایحه به پارلمانی که حزب او اکثریت در آن ندارد فرستاده که بررسی آن ماه ها می تواند طول بکشد اما او همزمان با فرستادن این لوایح به پارلمان، تصمیم به اجرای آنها نیز گرفته است.
برنامه های رئیس جمهور جدید به همین جا ختم نمی شود. اودر نظر دارد قانون انتخابات محلی را نیز تغییر بدهد که مطابق این تصمیم افرادی که در «تظاهرات» شرکت کنند بشدت مجازات می شوند.
گفته می شود که ریز برنامه های اولترا لیبرال او شامل 600 اقدام می شود.
مردم نیز بیکار و دست بسته ننشسته اند تا رئیس جمهوری جدید هر آنچه دلش می خواهد را اجرا کند و به همین دلیل خود را برای اعتصابات و تظاهرات آماده کرده اند.
بزرگترین اتحادیه کارگری آرژانتین، کنفدراسیون (CGT)، با هفت میلیون عضو، خواستار اعتصاب عمومی در 24 ژانویه شده اند. انها خواستار عقب نشینی خاویر مایلی هستند.
"هکتور دائر"، دبیر کل سندیکای کارگران، قوانین و اقداماتی را که «برخلاف همه جامعه است» و «تمام اختیارات عمومی» را در دست رئیس جمهور متمرکز می کند، محکوم کرد و همراه با سایر اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی، اقدامات قانونی علیه فرامین رئیس جمهور که قرار است 20 ماه ژانویه به اجرا گذاشته شود را اعلام کرد.
هکتور دائر به خبرنگار اومانیته گفت: «فرمان رئیس جمهور علیه حقوق کارگران، حقوق جمعی، نظام سلامت همگانی و مسائل دیگری است که با زندگی مردم در ارتباط است. مبارزه برای دموکراسی و عدالت در آرژانتین تازه آغاز شده است.»
 


. En Argentine, une grève générale contre Javier Milei - L'Humanité (humanite.fr)
تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh


 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 912  -  13 دیماه 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت