راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دیکتاتوری شاه

از سال 1337

سرعت گرفت!

  

از سال 1337 تا سال 1357، بمدت 20 سال شاه برای حفظ موقعیت خود بزرگترین قراردادهای نظامی را با امریکا بست، ایران را گرفتار وام هائی کرد که از امریکا می گرفت، به پیمانی پیوست که امریکا علیه اتحاد شوروی در منطقه تشکیل داده بود.

در دوران نخست وزیری دکتر اقبال مقدمات انرژی اتمی در ایران فراهم شد.

 قرارداد دو جانبه نظامی میان ایران و امریکا بسته شد و عهد نامه 1921 میان ایران و اتحاد شوروی لغو شد. پیمان نظامی میان ایران و امریکا عملا پیمان و اقدامی بود علیه اتحاد شوروی و محاصره آن کشور.

پس از امضای قرارداد میان ایران و امریکا، رهبر وقت اتحاد شوروی "خروشچف" شدیدترین حملات را به شاه و این پیمان کرده و حتی آشکارا خطاب به رژیم شاه و قرار داد با امریکا گفت که هیچ قدرت خارجی نمی تواند حکومتی را نجات بدهد که مردم آن را نخواهند!  این پیش بینی در سال 57 به وقوع پیوست.

جالب است که در سال 1357 که انقلاب ایران اوج گرفته و خطر حمله نظامی امریکا به ایران روز به روز جدی تر می شد، اتحاد شوروی با استناد به همین عهدنامه 1921  که اتحاد شوروی زیر بار فشار ایران برای انحلال آن نرفته بود، رهبری وقت اتحاد شوروی مهم ترین اخطار و هشدار را به امریکا در باره هر گونه دخالت در امور داخلی و علیه انقلاب ایران را داد.

پس از قرارداد دو جانبه میان شاه و امریکا، فساد در رژیم بسرعت گسترش یافت، بویژه که مطبوعات بسته شده و احزاب واقعی که حزب توده ایران مقتدرترین آنها بود، با کودتا ممنوع شده بودند.

فساد به جائی رسید که شاه برای کنترل اعضای خانواده و نظامی و کارگزاران رژیم و در واقع بستن دست رقبای اقتصادی خودش، سازمان بازرسی شاهنشاهی را تشکیل داد. ریاست این سازمان بعدها به ارتشبد فردوست از نزدیک ترین نظامی ها به شاه رسید.

در جمهوری اسلامی نیز، پس از جنگ با عراق و گسترش فساد اقتصادی در ارگانها و نهادهای گوناگون،  به تقلید از همین روش شاه، یک سازمان بازرسی کل تشکیل شد که ریاست آن را ناطق نوری برعهده گرفت و بعدها به نوبت ریاست این سازمان آنقدر دست به دست شد که از سردار فدائی رسید به پورمحمدی از عاملان قتل عام زندانیان سیاسی در سال 67 و سپس ابراهیم رئیسی که اکنون رئیس جمهور است. فدائی هم به سپاه بازگشت و برای یک دوره نیز در لباس شخصی نماینده مجلس شد. بعدها فاش شد که او از بنیانگذاران و رهبران جبهه پایداری به زعامت مصباح یزدی است.

در همان سالهای اولیه گسترش فساد در رژیم کودتای 28 مرداد نخست اعتصاب تاکسیرانان تهران شکل گرفت. روزنامه نگاران برای دومین بار و آخرین بار به مصاحبه شاه با رسانه های داخلی فراخوانده شدند. رژیم در برابر اعتصاب تاکسیرانان نیز کوتاه آمد، چرا که رژِیم هنوز کاملا از فضای دوران پیش از کودتا خارج نشده بود.

شاه بعدها هیچ روزنامه نگار ایرانی را به حضور نپذیرفت و با آنها مصاحبه نکرد، تا در سال 1356 که با امیر طاهری سردبیر وقت روزنامه کیهان و محمود عنایت سردبیر مجله "نگین" مصاحبه ای کمرنگ و بی خاصیت انجام داد. مصاحبه ای که سئوالات آن از قبل تعیین شده و به این دو روزنامه نگار دیکته شده بود.

درباره جزئیات این خبرها و خبرهای دیگر به "مرور اخبار ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57" به همین شماره راه توده مراجعه کنید.

 

تلگرام راه توده

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 912  -  13 دیماه 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت