راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جنگ اوکراین

تا انتخابات امریکا

ادامه خواهد یافت!

روزنامه اومانیته - ترجمه آذرنگ

  

 "اولیویه کمپف" مدیر شرکت استراتژیک La Vigie، محقق وابسته به بنیاد تحقیقات استراتژیک معتقد است جنگ اوکراین به درازا خواهد کشید.

این جنگ‌ها به دو صورت می تواند خاتمه ‌یابد: یا یک طرف، رسمی یا غیر رسمی، شکست خود را می‌پذیرد و یا دو اردوگاه به موضع تعادل می‌رسند و کمابیش رسماً توافق می‌کنند که دیگر با یکدیگر نجنگند.

در مورد جنگ اوکراین، آیا یکی از دو طرف می تواند با زور اسلحه به پیروزی امیدوار باشد؟

در آغاز سال 2023، اعتقاد بر این بود که اوکراین می تواند به این مهم دست یابد. موفقیت های به دست آمده در سال 2022، سخنرانی های بلندپروازانه زلنسکی و همچنین تحویل قابل توجه تجهیزات غربی، امید به یک ضد حمله قدرتمند برای شکستن سیستم دفاعی روسیه را ایجاد کرد. اما این چشم انداز با دفاع روسیه مواجه شد و اوکراینی ها در آن شکست خوردند.

در اوایل زمستان 2024، نیروهای مسکو ابتکار عمل را بار دیگر بدست آوردند و به آرامی به پیشروی خود ادامه دادند. البته این برای روس‌ها کافی نبود که به چند دستاورد تاکتیکی ناچیز قانع  شوند. در آغاز سال 2024، هیچ یک از طرفین نمی توانند به پیروزی از طریق افزایش بودجه نظامی برای تولید افزایش تولید تسلیحات امیدوار باشند. با این حال، هر دو هنوز منابع کافی برای ادامه درگیری دارند.

 

به این ترتیب فرضیه دوم باقی می‌ماند. فرضیه بن‌بست. "پات" در شطرنج.

این که آنها به پایان جنگ علاقمند هستند یا خیر؟ در گرو آنست که آنها به یکدیگر ثابت کنند که در صورت لزوم در طول زمان قادر به ادامه تلاش برای پایان دادن به جنگ هستند. پس از آن، به نفع آنهاست که در مورد آتش بس مذاکره کنند.

مسکو با افزایش 70 درصدی بودجه دفاعی خود نشان داد انچنان تمایلی به پایان جنگ ندارد و کیف  با تصمیم گیری در مورد بسیج عمومی در تلاش برای ادامه جنگ است .

یکی از امتیازات کیف حمایت غرب از این کشور است. زلنسکی وغرب همچنان از شکست روسیه صحبت می کنند و عملا رهبری روسیه را به ادامه جنگ دعوت می کنند.

برای توقف جنگ و اغاز مذاکرات غرب باید حمایت‌های خود (نظامی، مالی، سیاسی) را افزایش دهد تا مذاکرات محدودی را ممکن کند. با این حال، آیا این مذاکرات محتمل است؟

ولادیمیر پوتین در کارزار انتخاباتی (انتخابات ماه مارس برگزار می شود) است و حتی اگر هیچ کس در نتیجه این انتخابات و پیروزی او  شک نداشته باشد، اما اوکراین همچنان خوش بین است.

 

در 23 دسامبر، نیویورک تایمز گزارش داد که پوتین طرفدار آتش بس است. از  طرفی اوکراین که، 18 درصد خاک را  از دست داده، نمی تواند در مورد مذاکره صحبت کند. مذاکرات تنها در صورتی می تواند اتفاق بیفتد که غرب آن را به کی یف تحمیل کند. که ما از آن دور هستیم.

"جان گلینیستی" دیپلمات، مدیر تحقیقات موسسه روابط بین الملل و استراتژیک  (Iris) معتقد است رئیس  جمهور روسیه در دسامبر 2023 دلیل خود از آغاز تهاجم به اوکراین را در 24 فوریه 2022 بیان کرد: «نازی‌زدایی»، «غیرمیلیتاریزه» و «خنثی‌سازی» اوکراین.

به گفته وی، بیش از 600 هزار سرباز روسی در جبهه اوکراین حضور دارند. به نظر می رسد شکست "ضد حمله" اوکراین و عملیات ویژه  روسیه، این کشور را تشویق می کند تا اهداف جنگی خود را گسترش دهد. اعلامیه های روسیه برای آتش بس، در این زمینه، تنها به معنای درخواست برای به رسمیت شناختن واقعیت موجود در میدان است.

به نوبه خود، رئیس جمهور اوکراین متنی را تصویب کرد که مذاکره با رهبر روسیه ممنوع است (تحت کیفرخواست دادگاه کیفری بین المللی برای جنایات جنگی).

این درحالی است که راه حلی برای بازگرداندن سرزمین های از دست رفته اوکراین توسط روسیه وجود ندارد.

ایالات متحده، در بحبوحه مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری، کمک به اوکراین را در حالی که منتظر یک "بسته" بودجه فرضی بود که جمهوریخواهان را راضی کند، مسدود کرد. اما، با وجود این ماجراجویی ها و کاهش کمک به کیف، واشنگتن اوکراین را در نبردی که آمریکایی ها بیش از 100 میلیارد دلار در حمایت نظامی و غیرنظامی برای آن سرمایه گذاری کرده اند، رها نمی کند. اروپا که از آن خواسته شده است جایگزین ایالات متحده شود، علیرغم اختلافاتش، تمام تلاش خود را برای کمک به اوکراین انجام می دهد و از در نظر گرفتن کوچکترین پروژه مذاکره خاص، خودداری می کند: «این به اوکراین بستگی دارد که تصمیم بگیرد.»

«طرح‌های صلح» که با نگرانی از سوی کشورهای مختلف جنوب جهانی (چین، برزیل، آفریقا، و غیره) یا واتیکان ارائه شده، به صورت منجمد باقی مانده است. شایعات مذاکرات محتاطانه روسیه و آمریکا تایید نمی شود، حتی اگر مطبوعات آمریکایی و برخی اظهارات مبهم مقامات دولتی حاکی از آن باشد که توصیه ای که به اوکراینی ها داده شده این است که خود را به تقویت دفاعی خود محدود کند تا برای مذاکره در بهترین شرایط ممکن قرار داشته باشد. بدیهی است که پرزیدنت بایدن، بدون رها کردن اوکراین، مایل است که مسئله اوکراین بیش از حد بر مبارزات انتخاباتی او سنگینی نکند، حتی اگر رقیب جمهوری خواه او، دونالد ترامپ، اطمینان داشته باشد که این موضوع را در 24  ساعت حل خواهد کرد. (البته از طریق گفتگو با مسکو و فشار بر کیف).

در واقع، از آنجایی که ظرفیت سیاسی یا صرفاً مادی غرب برای حمایت از تلاش‌های جنگی اوکراین محدودیت‌های خود را نشان می‌دهد، ایده یک سازش ارضی در ازای تضمین‌های امنیتی قوی برای کی‌یف در حال افزایش است. این بستگی به تفاهم میان مسکو و واشنگتن دارد.

بعید است مذاکرات پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پایان سال 2024 آغاز شود.

Ukraine : comment mettre fin au conflit ? (1/2) - L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 913  - 20 دیماه 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت