راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آلمان زیر فشار

اعتصابات وسیع

ترجمه و تدوین ـ عسگر داوودی

 

 

 

بیش از 2000 تراکتور در چهار ردیف خیابان 17 یونی، شاهراه اصلی برلین که به دروازه برانبورگ منتهی می شود را به عنوان اعتراض مسدود کردند. انجمن کشاورزان المان (DBV) خواستار راهپیمایی اعتراضی شده است.

اظهارات همزمان و تکان دهنده وزیر دارایی در مورد روسیه و اوکراین با آغاز مرحله دوم اعتصابات سراسری کشاورزان و رانندگان شرکت راه آهن آلمان نشاندهنده وخامت اوضاع اقتصادی ـ اجتماعی آلمان پس از کرونا و «عملیات ویژه روسیه» در اوکراین با رهبری فاجعه بار دولت سه حزبی سوسیال دموکرات است.

وزیر دارایی آلمان گفته است: نیمی از کمک های اتحادیه اروپا به اوکراین را برلین پرداخت می کند. بدین ترتیب او عملا و غیر مستقیم می پذیرد که برنامه انفجار لوله های گاز شمالی (استریم یک و دو) از روسیه به آلمان و تحریم ها علیه روسیه باعث افزایش قیمت نفت و گاز و دیگر اقلام شده است. علاوه بر این، اقتصاد آلمان به دلیل وجود بحران اقتصادی ـ اجتماعی ایالات متحده و افزایش نرخ بهره با مشکلات جدی مواجه شد.  100میلیارد یورو برای بودجه باز سازی ارتش در نظر گرفته شده است که تاکنون 85 میلیارد یورو آن برای بودجه جنگ در یک سال هزینه شده است و بنا بر اعلام رسمی بیش از 7 میلیارد دلار از این پول مستقیما به جیب رژیم اوکراین سرازیر شده است. دولت (حداقل) 60 میلیارد یورو برای بودجه 2024 کمبود دارد. اما گزینه های کمی برای رفع چنین کمبودی وجود دارد: افزایش مالیات، استقراض دولتی بیشتر، کاهش بودجه، تعطیلی دولت و یا (همانطور که در ایالات متحده امریکا ممکن است) ادامه کار دولت به شیوه جو بایدن یعنی «جویدن» پایه و اساس جامعه با توهمات و ترفندهای قانونی. تیم کارشناسان به رهبری صدراعظم اولاف شولتز (سوسیال دموکرات)، وزیر اقتصاد رابرت هابک از (حزب سبزها) و کریستین لیننر از (حزب تکنوکرات ها) اکنون باید با این مشکل مقابله کنند. فوری. و این در شرایطی است که هیچ برنامه ای برای تعلیق «ترمز بدهی» دولتی برای سال 2024 پیش بینی نشده است.

دولت سه حزبی چراغ راهنمایی مدعی است که در مورد بودجه 2024  به توافق رسیده است. روز چهارشنبه، صدراعظم، وزیر اقتصاد و وزیر دارایی پس از یک جلسه شبانه در مقابل دوربین ها ظاهر شدند و پایبندی به اهداف اصلی ائتلاف را داهیانه اعلام کردند: «بازسازی بی طرف آب و هوا»ی کشور، تقویت «انسجام اجتماعی» و البته حمایت بیشتر از «اوکراین در مبارزه دفاعی خود علیه روسیه». با این حال، روشن است که «ما باید این کارها را با پول کمتر انجام دهیم» این را صدراعظم گفت. به همین دلیل، کاهش یارانه ها و افزایش مالیات های جدید در مکان های مختلف برنامه ریزی شده است. انتظار می رود لغو یارانه هایی که اکنون «مضر» تشخیص داده می شوند، از جمله در محیط زیست به میزان سه میلیارد یورو صرفه جویی شود. حق بیمه خرید خودروهای الکتریکی زودتر از تاریخ برنامه ریزی شده منقضی خواهد شد و یارانه های انرژی خورشیدی کاهش خواهد یافت. افزایش مالیات نفت سفید برای پروازهای داخلی نیز مورد بحث است. نفت سفید مورد استفاده در حمل و نقل هوایی تجاری تا کنون از مالیات بر انرژی معاف بود. علاوه بر این، قیمت CO2 از ماه ژانویه از 30 به 45 یورو در هر تُن افزایش می یابد. در نتیجه قیمت سوخت گیری و گرمایش با سوخت های فسیلی باز هم گران ترخواهد شد. وزیر اقتصاد همچنین «مالیات بر پلاستیک» را که توسط تولید کنندگان بسته بندی پلاستیکی پرداخت می شود، اعلام کرد. بدیهی است که این تولید کنندگان چنین هزینه هائی را به مصرف کنندگان نهایی منتقل خواهند کرد که در نهایت منجر به افزایش بیشتر قیمت مواد غذایی می شود. این نشانده وضعیت بحرانی حاصل از عملکرد دولت سه حزبی است. برق تولید شده در آلمان برای شرکت های تولیدی سه برابر گران تر از ایالات متحده است. تولید کنندگان فولاد، تولید کنندگان سیمان، کارخانه های ذوب مس یا آلومینیوم دیگر نمی توانند به صورت رقابتی تولید کنند. مالیات برق برای صنعت تولید به طور قابل توجهی کاهش می یابد. 350 شرکت فوق العاده مهم و پر انرژی احتمالا متحمل زیان خواهند شد. دولت، مشاوران آن و بخش های بزرگی از لابی سرمایه به هیچ وجه نمی خواهند صادق باشند. واقعیت این است که انرژی های تجدید پذیر در کوتاه مدت ارزان نیستند. همچنین مشکل در دسترس بودن متناقض آنها حل نشده است. برق تولید شده در المان برای شرکت ها سه برابر گران تر از ایالات متحده تمام می شود.

اقتصاد آلمان در سال گذشته حدود  0/5درصد افت داشته است، حتی «کارشناسان اقتصادی» انتظار بهبود اقتصادی را ندارند. بلکه وضعیت را در آینده به مراتب وخیم تر از وضع فعلی ارزیابی می کنند. این سئوال در بین تولیدکنندگان آلمانی مطرح است: چرا صنعت آلمان نباید به کشورهایی منتقل شود که قیمت انرژی و دستمزد پایین تر و دارای کارگران ماهر می باشند؟

«آلفونس ولف، سخنگوی ملی کشاورزان آزاد»، روز دوشنبه به روزنامه یونگه ولت گفت: اگر کاهش یارانه ها انجام شود، این به معنای بار مالیاتی اضافی بیش از 900 میلیون یورو برای کشاورزان است. بدین ترتیب کشاورزان بیش از یک سوم کمک های کشاورزی را از دست خواهند داد و این باعث می شود آنها اعتراض کنند. امتناع از پرداخت یارانه ها به کشاورزان قرار است به دولت کمک کند تا 480 میلیون یورو صرفه جویی شود. مقامات به پول نیاز دارند، از جمله برای حمایت از رژیم فاشیستی زلنسکی.

همزمان با آغاز اعتصابات کشاورزان آلمان که از روز دوشنبه 11 دی آغاز شد که بمنظورمخالفت با  لغو یارانه دیزل کشاورزی و معافیت مالیاتی خودرو برای کشاورزان و جنگلبانان می باشد. اتحادیه رانندگان قطار راه آهن آلمان نیز اعلام کرد که اعتصاب خود را در روزهای چهارشنبه 11و پنجشنبه 12و جمعه13  ژانویه پس از وقفه مربوط به تعطیلات کریسمس از سرمی گیرند. زیرا در طول «آتش بس کریسمس» هیچگونه توافق در مورد خواسته های کارگران حاصل نشده است. این اعتراضات به این دلیل صورت می گیرد که شرکت اصلی راه آهن آلمان (دویچه بان)، درخواست اتحادیه برای ساعات کار کوتاه تر، افزایش دستمزد و جبران تورم را نپذیرفته است. این اتحادیه اعلام کرد 97 درصد از اعضای اتحادیه به نفع «اعتصاب نامحدود» رای داده اند.

رانندگان قطار آلمان خواستار کاهش تدریجی ساعات کار از 38 ساعت به 35 ساعت در هفته، بدون کاهش دستمزد از اول ژانویه 2025 وهمچنین افزایش دستمزد 420 یوروی در دو مرحله و افزایش قابل توجهی در جبران خسارت و همچنین جبران خسارات مالی حاصل از تورم هستند.

اما مارتین شیلر، رئیس بخش منابع انسانی شرکت اصلی راه آهن آلمان به عنوان پاسخ صاحبان شرکت، در مصاحبه اخیر با روزنامه Süddeutsche Zeitung به سفسطه متوسل شده است: «رانندگان مجازند تا در صورت تمایل 38 ساعت یا 35 یا 40 ساعت کار کنند، اما اگر کاهش ساعات کار بر هزینه های شرکت ما تاثیر بگذارد، رانندگان قطار از دریافت دستمزد محروم خواهند شد.»

این گفته به این معنا است که رانندگان این شرکت باید بین افزایش حقوق یا کاهش ساعات کار یکی را انتخاب کنند، زیرا شرکت راه آهن آلمان هر دو خواسته را با هم نمی پذیرد. همانطور که دویچه بان در وبسایت خود اطلاع داد، مشتریان باید یک بار دیگر انتظار «اختلال گسترده در ترافیک راه دور، منطقه ای و قطار شهری» در سراسر کشور را داشته باشند.

در همین حال، شرکت راه آهن سراسری امیدوار است که بتواند به طور قانونی اعتصاب را متوقف کند. پس از اعلام تاریخ اعتصاب، این شرکت یک درخواست فوری برای حکم مقدماتی را به دادگاه کار فرانکفورت ارسال کرده است.

به گفته پلیس فقط در روز دوشنبه، 580 تراکتور وارد مرکز برلین شد. این تظاهرات همچنین در براندنبورگ، زاکسن، تورینگن، نیدرزاکسن، مکلنبورگ-فورپومرن و بادن- وورتمبرگ برگزار شد. کارمندان پلیس شهر در شبکه اجتماعی ایکس نوشتند: در حال حاضر حدود 5500 تراکتور را برای تظاهرات از بایرن به سمت برلین اسکورت می کنند. کشاورزان معترض خیابان‏های اصلی اشتوتگارت را نیز با تخلیه کود حیوانی مسدود کردند. گفته می شود که در صورت عقب نشینی نکردن دولت، تظاهرات ادامه خواهد یافت. در 18 دسامبر 2023، کشاورزان ترافیک پایتخت را با 3000 تراکتور فلج کرده بودند.

روزنامه آلمانی «دی ولت»، درباره خطر تظاهرات یک هفته ای کشاورزان و امکان پیوستن رانندگان مترو و اتوبوس ها به این تظاهرات، به قلم سردبیر خود نوشت:

در این روزها چه اتفاقی در کشور ما خواهد افتاد. نه تنها کشاورزان به خیابانها آمده اند بلکه رانندگان قطار، رانندگان کامیون و رستوران داران نیز می خواهند به آنها بپیوندند. در اینصورت آیا آلمان با فلج همه جانبه مواجه نیست؟ آیا خطری بدتر از این وجود دارد؟

علاوه بر حضور فعالین چپ در اتحادیه های معترض علایمی از رشد نظرات ملی گرایان (حزب آلترناتیو آلمان) در میان کشاورزان مشاهده می شود.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

منابع:

https://www.jungewelt.de/artikel/463411.haushaltsprobleme-ohne-geld-kein-staat.html

https://www.jungewelt.de/artikel/466256.power-to-the-bauer-bauern-in-aufruhr.html

Streik der GDL: Bahn stiftet Chaos, Tageszeitung junge Welt, 09.01.2024

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 913  - 20 دیماه 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت