راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تجارت گسترده

روسیه و افریقا

تدوین- الناز گرجی

  

همه کشورهای آفریقایی «توصیه‌های» اتحادیه اروپا برای پیوستن به تحریم‌های ضد روسیه را رد کردند. رهبران آنها خاطرنشان می کنند، که پیوستن به تحریم ها علیه فدراسیون روسیه به معنای حفظ نقش آفریقا به عنوان یک زائده مواد خام نامحدود قدرت های استعماری سابق است و تعامل با روسیه به توسعه اقتصاد ملی و تقویت حاکمیت تمام کشورهای آفریقایی کمک می کند.

"ئودورو نگوما امباسوگو"، رئیس جمهور گینه استوایی، در این رابطه گفت: «کشورهایی هستند که خواهان توسعه اقتصادی آفریقا نیستند. کسانی که می خواهند به استفاده از منابع ما ادامه دهند. اما آفریقایی‌ها در حال بیدار شدن هستند و ما نمی‌توانیم چیزی از چنین کشورهایی برای تقویت اقتصادمان دریافت کنیم.»

همکاری با روسیه و بلاروس، به نظر او، به آفریقا اجازه می دهد تا "از شر استعمار نو که توسط قدرت های استعماری سابق بر ما تحمیل شده است، خلاص شود."

چنین ارزیابی هایی با روابط اقتصادی فعال فزاینده روسیه با آفریقا تأیید می شود. تجارت روسیه و آفریقا برای سال 2022 - اوایل دسامبر 2023 به طرز رکورد شکنی افزایش یافت. بیش از یک سوم!

علاوه بر این، صادرات صنعتی روسیه به کشورهای آفریقایی افزایش یافته است که شامل بیش از 60 نوع محصول است: تجهیزات مختلف، کامیون، واگن، کودهای شیمیایی، ماشین آلات کشاورزی، محصولات دفاعی و غیره. عرضه آفریقا در بسیاری از انواع مواد خام کشاورزی به روسیه در حال افزایش است (از جمله قهوه، دانه های کاکائو و میوه های استوایی که به ویژه در بین روس ها مورد تقاضا هستند)، همچنین مواد خام نساجی و شیمیایی، سنگ معدن فلزات غیر آهنی، چوب استوایی. و محصولات صنعت سبک.

در سال 2024، تجارت روسیه و آفریقا، بر اساس برآوردهای شوراهای تجاری فدراسیون روسیه با کشورهای آفریقایی، حداقل یک سوم نسبت به سال 2023 افزایش خواهد یافت. علاوه بر این، از امسال، روبل روسیه و ارزهای آفریقایی به طور فزاینده ای در قراردادهای تجاری استفاده خواهد شد.

نرخ بالای توسعه روابط اقتصادی روسیه و آفریقا ناشی از عوامل متعددی است. بیش از 80 درصد از کل توافقات تجاری بین کشورهای آفریقایی و کشورهای اتحادیه اروپا، بریتانیای کبیر و ایالات متحده از دهه 60 و 70 به این سو تصریح می کند که آفریقایی ها باید تجهیزات و سایر کالاهای صنعتی را فقط از این کشورها خریداری کنند. اگر کشورهای آفریقایی اجرای "توصیه های" کشورهای غربی یعنی محدودیت روابط تجاری با روسیه (مانند سابق با اتحاد جماهیر شوروی)، چین، بلاروس، ایران، کوبا وهمچنین استفاده از ارزهای غربی در پرداخت های تجارت خارجی. صادرات عمده  آفریقا"مواد خام"  توسط غرب محدود نخواهد شد.

بنابراین، غرب همچنان به تلاش خود ادامه می دهد تا آفریقا را نه تنها در نقش زائده مواد خام خود، بلکه در نقش حمایت سیاسی خود نیز نگه دارد.

در مقابل چنین سیاست نواستعماری، طرف روسی اولاً هنگام انعقاد قراردادهای تجاری از کشورهای آفریقایی امتیاز سیاست خارجی را طلب نمی کند. ثانیاً، شرکای خود را به هیچ وجه "مجبور" نمی کند تا محصولاتی را فقط از روسیه وارد کنند. یا - صادرات محصولات آفریقایی فقط به روسیه صورت پذیرد. به علاوه، سیاست قیمت گذاری منعطف صادرکنندگان روسی و کیفیت بالای محصولات عرضه شده از فدراسیون روسیه برای کشورهای آفریقایی مفید است.

همه اینها به وضوح در روابط نزدیک اقتصادی و سیاسی روسیه با کشورهای غرب آفریقا - مستعمرات سابق فرانسه، بریتانیای کبیر، و پرتغال آشکار می شود.

بنابراین، گردش تجاری بین فدراسیون روسیه و این کشورها (به طور کلی) تا پایان سال 2023 حدود 20 درصد افزایش یافت. علاوه بر این، غرب آفریقا نه تنها به رشد تجارت متقابل با روسیه، بلکه به سرمایه گذاری بلندمدت و همکاری های فناوری با آن علاقمند است. به عنوان مثال، "محمد یونگاو"، سفیر سیرالئون در فدراسیون روسیه، اخیراً به صراحت اعلام کرد که «توسعه تولید نفت در کشور ما و جاهای دیگر، با نادیده گرفتن وجود و توانایی‌های دو شرکت نفتی روسیه "لوکویل یا روسنفت" غیرممکن است. ما خوشحال خواهیم شد که شاهد مشارکت آنها در توسعه نفت سیرالئون باشیم . همچنین  شرکت  ALROSA در استخراج و تراش الماس سیرالئون مشارکت خواهد داشت: این کشور از نظر ذخایر الماس اولین رتبه در آفریقا را دارد. سفیر خاطرنشان کرد که شرکت  ALROSA  در اواسط دهه 90 و اوایل دهه 2000 در سیرالئون کار می کرد.) کار به دلیل جنگ داخلی در این کشور متوقف شد. این شرکت اخیراً اعلام کرده است که قصد بازگشت به سیرالئون را  دارد. به گفته سفیر، آنها مطمئن هستند که می توانند به ایجاد روابط دوجانبه سودمند با روسیه  ادامه دهند. به نوبه خود، غنا و فدراسیون روسیه از اکتبر سال جاری، مذاکرات در مورد انتقال به پول ملی در روابط اقتصادی  برای پرداخت معاملات تجاری  با واحد پول غنا "پیس" از سال 2024 آغاز خواهد شد.

"لارنس آوکو-بواتنگ"، رئیس شورای بازرگانی غنا و روسیه و رئیس باشگاه دوستان کریمه در آفریقا، این موضوع را در حاشیه مجمع اقتصادی یالتا (در پایان اکتبر) بیان کرد. با توضیح اینکه بانک مرکزی غنا با بانک مرکزی فدراسیون روسیه همکاری می کند و آنها قصد دارند ابتدا از طریق بانکی در چین تسویه حساب های تجاری را با ما به ارزهای ملی انجام دهند. علاوه بر این، تا آغاز سال 2024، تحویل 300 کامیون از کارخانه خودروسازی "اولیانوفسک" به غنا تکمیل خواهد شد.

طرفین در ژوئیه سال جاری در نشست سن پترزبورگ روسیه و آفریقا در این مورد به توافق رسیدند. علاوه بر این، همانطور که Awuku-Boateng گزارش داد، در چهار شهر غنا از سال 2024، تولید مشترک قطعات و قطعات یدکی خودروهای روسی مورد استفاده در این کشور با فدراسیون روسیه برنامه ریزی شده است.

کشورهای همسایه غنا و سیرالئون نیز در توسعه روابط اقتصادی با روسیه فعال هستند. بنابراین، کشور گامبیا واردات غلات و کودهای شیمیایی از فدراسیون روسیه را حداقل به دوبرابر افزایش خواهد داد. روابط اقتصادی وتجاری بیشتر این کشورها از جمله سنگال، گینه، نیجریه و نیجر با دولت روسیه برنامه ریزی شده است. در آبهای سواحل سرزمین گینه، یک اکسپدیشن روسی- گینه برای مطالعه منابع بیولوژیکی دریایی برای نیمه اول سال 2024 برنامه ریزی شده است.

طی مذاکرات پایان شهریور ماه سال جاری، در مسکو، تحت رهبری Rosrybolovstvo (RF) یک مقام عالی رتبه روسیه، وزیر شیلات گینه، "شارلوت دافه"، خاطرنشان کرد که کشورش "در نظر دارد مشارکت روسیه و گینه را در زمینه هایی مانند بازتولید منابع ماهیگیری، توسعه ناوگان ماهیگیری و زیرساخت های ساحلی آن تعمیق بخشد". علاوه بر این، همانطور که وزیر تاکید کرد، همکاری دو کشور "بر اساس تجربه موفق مدرن سازی مجتمع ماهیگیری روسیه" توسعه خواهد یافت. طرفین پروژه های همکاری در این زمینه ها را تا اواسط ژانویه 2024 مشخص خواهند کرد. از سال 2024، کشور گامبیا تجهیزات فنی گارد ساحلی مختلفی را نیز از فدراسیون روسیه خریداری خواهد کرد.

"مامات چم"، معاون رئیس ستاد ارتش گامبیا، در جریان مجمع بین‌المللی نظامی-فنی «ارتش-2023» در شهر ژوکوفسکی نزدیک مسکو (در پایان ماه اوت سال جاری) به رسانه‌ها گفت که این تجهیزات فنی روسی و مهمتر از همه، هواپیماهای بدون سرنشین مورد استفاده در حوزه دریایی، دستگاه "مورنا "«برای نظارت بر مناطق آبی و گارد ساحلی گامبیا مورد تقاضا است. بنابراین کشور ما علاقه مند به خرید این محصولات روسی است.» فناوری های تصفیه آب توسعه یافته توسط شرکت RM Nanotech  (منطقه ولادیمیر) نیز از جمله عوامل همکاری دوجانبه است. هیئت گامبیا خریدهای آتی خود را از سال 2024 اعلام کرد. به نوبه خود، منطقه "نیژنی نووگورود"روسیه و هیئت دولتی ساحل عاج (ساحل عاج سابق) اخیراً توافق کردند که عرضه دانه های کاکائو، لاستیک طبیعی و میوه های استوایی را به این کشور از سه ماهه چهارم سال 2023 افزایش دهند. پروژه های مشترک در زمینه کشتی سازی تجاری و ماهیگیری، ساخت تاسیسات صنعتی و عمرانی و استفاده منطقی از منابع انرژی و آب برنامه ریزی شده است.

به گفته "اولگا گوسوا"، رئیس بخش اقتصاد خارجی دولت منطقه، روابط اقتصادی بین منطقه "نیژنی نووگورود" و این کشور از سال 2019 به طور فعال توسعه یافته است. این منطقه، «به عنوان مثال، از لاستیک ساخت کشور ساحل عاج استفاده می کند. همچنین کارخانه شیرینی سازی Sormovskaya  هنگام تولید شکلات از دانه های کاکائو ساحل عاج استفاده می کند. و پتانسیل همکاری دوجانبه سودمند با ساحل عاج به معنای واقعی کلمه بسیار زیاد است. تقویت موقعیت روسیه در غرب آفریقا نیز با این واقعیت تسهیل می شود که دولت روسیه در نوامبر سال جاری میلادی پیش نویس توافقنامه همکاری نظامی بین روسیه و سنگال که توسط وزارت دفاع روسیه تهیه شده بود را تصویب کرد. همانطور که در این سند آمده است، همکاری نظامی با سنگال شامل تبادل اطلاعات نظامی-سیاسی و نظامی-فنی و تحریک عرضه محصولات دفاعی است. و همچنین تعامل در اجرای برنامه های دفاع ملی، در آموزش پرسنل نظامی و مقابله با تروریسم. قرار است این قرارداد در آینده نزدیک امضا شود. در یک کلام، همکاری دوجانبه سودمند روسیه و آفریقا در حال تبدیل شدن به یک روند راهبردی و علاوه بر آن، همیشگی است و موقعیت های ژئوپلیتیک روسیه را تقویت می کند. در یک مفهوم گسترده، در برابر چشمان ما، یک نظام سیاسی و اقتصادی جهانی در حال شکل گیری است که در آن برابری همه دولت ها و مردم تضمین می شود.

 

. Африка выбирает Россию / Экономика (stoletie.ru)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 913  - 20 دیماه 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت