راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

خاورمیانه در لبه

پرتگاه گسترش جنگ

روزنامه اومانیته - ترجمه جعفر پویا

  

وزیر خارجه آمریکا سفر چند باره خود به خاورمیانه پس از جنگ غزه را با توقف در آنکارا آغاز کرد و انتظار می رود مذاکرات سختی را هم در تل آویو داشته باشد.

ترکیه که عضو ناتو است اما روابط ویژه ای هم با بازیگران اسلام سیاسی سنی و همچنین با ایران دارد.

آنتونی بلینکن در دیدارهای خود با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و "هاکان فیدان"، وزیر امور خارجه ترکیه، بدنبال جلب حمایت از طرح های جدیدی برای غزه پس از جنگ بود.

ممکن است بخشی از این طرح ها کمک های غیرنقدی از جمله تلاش ها برای بازسازی و نوعی مشارکت بین اسرائیل و فلسطین برای "دو کشور" باشد. اما همه اینها هنوز در هاله ای از ابهام است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با اطمینان اعلام کرده که جنگ برای ماه های بیشتر ادامه خواهد داشت.  وزرای راست افراطی او که خواستار استعمار مجدد نوار غزه هستند از او حمایت می کنند. زمزمه هایی به گوش می رسد که رئیس دولت اسرائیل مایل است درگیری را تا انتخاب دونالد ترامپ در نوامبر 2024 طولانی کند. بدون جنگ، بنیامین نتانیاهو از نظر سیاسی نابود است. نارضایتی مردم از سیاست او، اسرائیل را به خطر انداخته است. تظاهرات برای محکوم کردن سیاست دولت در حال افزایش است. بیش از صدها گروگان هنوز در اختیار حماس اند و دشوار است که ببینیم چگونه می‌توان به سرعت به هدف "ریشه‌کن کردن حماس" پس از سه ماه جنگ فشرده دست یافت.

در این شرایط و در مواجهه با غیرقابل پیش بینی بودن وضعیت در منطقه، آنتونی بلینکن این وظیفه را برای خود تعیین کرده است که «اطمینان حاصل کند که درگیری گسترش نمی یابد». 

بلینکن پنهان نکرده که «یکی از نگرانی‌های واقعی مرز اسرائیل و لبنان است».

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله گفته که قتل "صالح العاروری" فرمانده شماره دو حماس در دوم ژانویه را تلافی خواهد کرد.

 حزب الله پس از این تهدید، ده ها راکت به طرف یک پایگاه نظامی در شمال اسرائیل شلیک کرد که پاسخی قابل پیش بینی بود. با این حال، آنچه جدید است، این هشدار آمریکایی از طریق مطبوعات است. واشنگتن پست گزارش داد که یکی از مقامات دولت بایدن گفته که اسرائیل به احتمال زیاد نمی تواند در جنگ با حزب الله لبنان در حالی که در نوار غزه درحال جنگ است حمله کند و پیروز شود، زیرا نیروهای آن به اندازه کافی در دو جبهه قوی نیستند.

برای آنتونی بلینکن، حفظ صلح در مرز لبنان و اسرائیل ضروری است. وی تاکید کرده که «ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که کشورهایی که همین فکر را می‌کنند از پیوندها، نفوذ و روابط خود با برخی از بازیگرانی که می‌توانند درگیر باشند برای کنترل اوضاع استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود که درگیری گسترش نمی‌یابد». وی بویژه به «نقش حیاتی» ترکیه در این زمینه پس از گفتگو در در استانبول با رجب طیب اردوغان، اشاره کرد.

اردوغان اکنون می داند که نسل جدید هواپیماهای F-16 خود را که از امریکا درخواست کرد بدست خواهد آورد. آنتونی بلینکن پس از ترکیه به اسرائیل سفر کرد و به اعتراف خودش انتظار دارد گفتگوهایی که داشته و  آسان هم نبوده بتواند اسرائیل را مجاب به تغییر سیاست کرده باشد.

 

... Gaza : pour éviter une escalade régionale,

 Blinken rencontre Erdogan - L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 913  - 20 دیماه 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت