راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گفت و گو با «پولات ریموف»

رهبر کمونیست‌های ازبکستان

بازگشت زبان روسی

به مدارس ازبکستان

سایت حزب کمونیست فدراسیون روسیه

ترجمه- کیوان خسروی

  

در برخی از دولت هایی کنونی که پس از فروپاشی اتحاد شوروی به وجود آمده اند، ایدئولوژی و نمادهای کمونیستی ممنوع هستند. از جمله آنها جمهوری ازبکستان است. خوشبختانه، در این جمهوری، مانند بسیاری دیگر از جمهوری‌های پیشین اتحاد جماهیر شوروی، بسیاری از حامیان صادق ایده کمونیستی باقی مانده‌اند و معتقدند که آینده سعادت بار میهن آنها  تنها تکامل سوسیالیستی می‌تواند تضمین کند. یکی از این حامیان، رهبر کمونیست‌های جمهوری ازبکستان، «پولات ریموف» است. گفتگوی زیر با او صورت گرفته است:

- پولات جومامورادوویچ، اوضاع اجتماعی-اقتصادی امروز در جمهوری ازبکستان چگونه است؟

- بر اساس آمارهای کمیته دولتی جمهوری، اقتصاد کشور یکی از پویاترین اقتصادهای در حال توسعه در آسیای مرکزی است. در سال 2022، تولید ناخالص داخلی ازبکستان 7/5 درصد رشد کرد و به حدود 4/80  میلیارد دلار رسید. تولید ناخالص داخلی سرانه به 2255 دلار افزایش یافت. جالب است که در سال 2023، چین از نظر سرمایه گذاری در اقتصاد ازبکستان مقام  اول را کسب کرد.

- یکی از مبرم‌ترین مسائل در مسیر همگرایی کامل دولت‌ها - جمهوری‌های شوروی سابق، و به عبارت دیگر در مسیر توسعه اقتصادی و اجتماعی آنها، حفظ زبان مبادله و ارتباطات بین قومی است که برای دهه‌ها زبان روسی بوده است. سرنوشت زبان روسی و فرهنگ روسی در جمهوری ازبکستان چگونه است؟

- متأسفانه زبان روسی در کشور ما جایگاه و موقعیت رسمی ندارد و شمار ساعاتی که برای آموزش زبان و ادبیات روسی در مدارس اختصاص داده شده کافی نیست. در کلاس های "غاراغالپاقی" و قزاقی - تا یک ساعت در هفته، در کلاس های ازبکی - تا دو ساعت. کلاس های روسی بیشتر است: در کلاس های پنجم تا ششم پنج ساعت، در کلاس های هفتم تا نهم  چهار ساعت و در کلاس های دهم تا یازدهم  فقط سه ساعت است که این البته بسیار کم است. با این وجود، اوضاع بتدریج در حال تغییر است. در سال 2018، کمپینی برای احیای اهمیت زبان روسی در ازبکستان آغاز شد. اکنون بیش از هشتاد مدارس با آموزش زبان روسی، چهارده مدرس عالی روسی و شعبه های آنها دایر هستند.

روسیه 150 معلم زبان روسی و ده ها کارشناس و همچنین صدها هزار کتاب درسی زبان روسی را به ازبکستان فرستاده است. یکی از جریان های امید بخش برای توسعه فرهنگ روسی در قلمرو ازبکستان، بازگشایی کانون های نوین فرهنگ و علم است. تعطیلات سنتی روسیه سازماندهی می‌شوند. بویژه به طور گسترده ای "ماسلنیتسا" (1) جشن گرفته می شود. با حمایت مراکز روسی، جشنواره های لباس روسی، غذاهای روسی و سنت های روسی برگزار می شوند. از جمله، در 14 دسامبر، مراسم شکوهمند اختتامیه فصل آتی پروژه بین المللی "فصول روسیه" در کاخ انجمن های بین المللی "ازبکستان" در تاشکند برگزار شد. امسال پروژه معرفی فرهنگ روسی با حمایت وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه و وزارت فرهنگ جمهوری ازبکستان برای نخستین بار در ازبکستان در حال انجام است.

- یعنی دلیلی برای ترس از تبدیل شدن جمهوری ازبکستان به "ضد روسیه" دیگری وجود ندارد؟

- به نظر ما اصلا جای ترس نیست!

- فعالیت‌های حزب کمونیست در جمهوری ازبکستان در واقع بیش از 30 سال پیش ممنوع شده است. با این وجود، جنبش کمونیستی از موجودیت و هستی خود دست نکشید. چه چیزی به حفظ «اخگر» ایدئولوژی و سازمان کمونیستی کمک کرد؟ خطوط اصلی فعالیت کمونیست ها کدامند؟

- نقش تعیین کننده در نگهداری این "اخگر" متعلق به بنیانگذار حزب کمونیست ازبکستان و سالها رهبر دائمی کمونیستهای جمهوری «قهرمان مخمودوف» است. علیرغم مشکلات کار در قلمرو جمهوری، حزب کمونیست ازبکستان در ایجاد اتحادیه احزاب کمونیست - حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی- شرکت کرد و همچنان عضو فعال اتحادیه احزاب کمونیست است. از جمله خطوط اصلی فعالیت ما حفظ هسته حزبی و جذب اقشار وسیع مردم پیش از همه جوانان به آن است. این حزب همچنین خواستار بازگشت ازبکستان به مسیر رشد و توسعه سوسیالیستی است.

- از چه کانال هایی برای تبلیغ دیدگاه های خود استفاده می کنید؟

- اینها عمدتاً منابع اطلاعاتی فدراسیون روسیه، کانال تلویزیونی «خط قرمز»، وبسایت ها و صفحات شبکه های اجتماعی حزب کمونیست فدراسیون روسیه و اتحادیه احزاب کمونیست - حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی، نشریات دوره ای حزب کمونیست فدراسیون روسیه و همچنین مطالبی از ویدئو کنفرانس‌های سازماندهی شده توسط آنهاست، که ما نیز در آنها شرکت می کنیم.

- زمانی در جمهوری ازبکستان به طور فعال کارهایی برای از بین بردن نمادهای سوسیالیسم انجام گرفتند، بناهای تاریخی دوران شوروی به طور مداوم تخریب می‌شدند. امروز، برای حزب کمونیست، تنها نیرویی که قادر است در برابر فاشیسم نو ظهور در جهان مقاومت کند، آشکار است. آیا با توجه به این امر، چیزی در رابطه با میراث شوروی و حزب کمونیست تغییر می کند؟

- در طول سه دهه گذشته، به طور مداوم نام های سابق شهرها و خیابان ها در جمهوری ناپدید شدند و بیشتر بناهای تاریخی دوران شوروی ویران شدند. هیچ کس درباره بازسازی آنها فکر نمی کند. تنها بنای یادبود «و.ای. لنین» تا همین اواخر در محوطه انبار لوکوموتیو تاشکند قرار داشت. در خصوص حزب کمونیست ازبکستان نیز چیزی تغییر نکرده است. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، حزب کمونیست در جمهوری ازبکستان موقعیت رسمی ندارد. منعی برای آن وجود ندارد، اما ثبت نشده است.

- چه کسی امروز تکیه گاه و پشتیبان قابل اطمینان حزب کمونیست ازبکستان است؟

- در شرایط موجود، قابل اعتمادترین تکیه گاه و پشتیبان برای ما حزب کمونیست فدراسیون روسیه و اتحادیه احزاب کمونیست - حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی است. و هواداران پیگیر آن - احزاب کمونیست کشورهای مستقل مشترک المنافع هستند.

- برنامه های اصلی کمونیست‌های ازبکستان کدامند؟

- ما برنامه های زیادی داریم. اما وظایف اصلی امروز ما ثبت رسمی حزب کمونیست جمهوری ازبکستان و پیوستن آن به  اتحادیه احزاب کمونیست - حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی است.

---------------------

1- " ماسلنیتسا" جشن هفت روزه ‌ای است که در ماه اسفند در روسیه و کشورهای اسلاونژاد همانند بلاروس و اوکراین برگزار می‌شود. این جشن ریشه‌های باستانی و غیر مذهبی دارد و تا سده ۱۴ تقریباً همزمان با نوروز ایرانی برگزار می‌شد. اما با گذشت زمان با مراسم و باورهای مذهبی کلیسای ارتدوکس آمیخته شد. مترجم.

 

https://kprf.ru/kpss/223246.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 913  - 20 دیماه 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت