راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

امریکا روی

متلاشی شدن

ایران حساب کرده

  

همه شواهد حکایت از آن دارد که امریکا، حتی پس از انتخابات ریاست جمهوری در آن کشور به سیاست تحریم اقتصادی ایران ادامه خواهد داد و جنگ اوکراین و غزه و حتی حمله به یمن نیز نشان داد که اروپایی‌ها دنباله رو امریکا باقی خواهند ماند. ظرفنظر از نمونه هائی مانند مجارستان و تا حدودی جمهوری اسلاواکی. در این میان چرخ پنجم امریکا در داخل کشور، که رسانه ها را در اختیار دارند همچنان به تخریب روابط با روسیه، چین و حتی کشورهای همسایه ایران عمل خواهند کرد. آنها زیر پوشش غربگرائی عمل می کنند اما درحقیقت چشم به امریکا دوخته اند.

در چنین شرایطی ضرورت بازسازی صنعتی کشور براساس همکاری و مالکیت سه جانبه دولت، بخش خصوصی سالم و تولیدی، و کارگران و کارکنان واحدهای صنعتی موجود یک ضرورت تاریخی است.

 آنچه امریکا را به ادامه تحریم‌ها و کارآمدی آنها مطمئن کرده، نبود یک درک ملی و برنامه جایگزین برای سیاست ویرانگر تجاری سازی کشور است که از فردای پایان جنگ با عراق ادامه دارد.

 نمونه این نبود درک ملی و برنامه جایگزین را همین روزها در مطبوعات مثلا در قالب خبر واردات اتومبیل خارجی و یا حتی اتومبیل دست دوم شاهدیم.

آنچه امریکا را به تاثیر گذاری سیاست تحریم مطمئن کرده اینست که حکومت ایران در فساد و ناکارآمدی دست و پا میزند.

حجم انبوهی از قاچاق چه از داخل به خارج و از خارج به داخل عملا و از هر دو سو تولید ملی و معیشت مردم را هدف گرفته است. علیرغم شعارهایی که برای مبارزه با فساد می دهند، هیچ اراده‌‌ واقعی در حکومت برای مقابله جدی با قاچاقی که از نتایج فساد رخنه کرده در حکومت است دیده نمی شود. رانت خواران در تمام ارگان های کلیدی حکومت رخنه دارند.

اقتصاد تجاری حاکم بر ایران ظرفیت مقابله با تحریم مواد خام صادراتی را ندارد و این را امریکا خیلی خوب فهمیده است و با دمیدن در سیاست تبلیغاتی روسیه ستیزی و چین گریزی که مطبوعات و غربگرایان در ایران دنبال می کنند، نه تنها مانع راه حل جایگزین می شود بلکه در انتظار شورش گرسنگان و گرفتن ماهی خود از درون این شورش است.

کارشناسان آمریکایی خیلی بهتر از کارگزاران اقتصادی ایران میدانند و تجربه آن را در کشورهای دیگر دارند که پیامد تحمیل گرسنگی به مردم یک کشور شورش کور است. بنابراین و به همین دلیل تحریم را ادامه میدهند و خیالشان راحت است و می دانند چه سرانجامی در انتظار ایران  است:

شورش- جنگ داخلی- تکه تکه شدن ایران و بالاخره آرزوی نهائی یعنی متلاشی شدن کامل ایران.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 914  - 27 دیماه 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت