راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تایوان

به سوی سازش

یا تنش با چین

اومانیته- ترجمه آذرفر

 

 

تایوانی ها روز شنبه 13 ژانویه، رئیس جمهور جدید خود، "لای چینگ-ته" را انتخاب کردند.

زیر آسمان آفتابی "تایپه"، هواداران "لای چینگ ته" پیروزی نامزد خود را جشن گرفتند.

لای چینگ-ته ، در این انتخابات در نهایت بیش از 5.5 میلیون (40.1٪)صد آرا را جمع کرد. رقیب او "کومینگ تانگ" 33.5٪ صد آرا یعنی 4.6 میلیون رای کسب کرد .

حتی با پیروزی حزب دمکرات ترقیخواه این حزب اکثریت را در "یوان قانونگذاری"، اتاق واحد پارلمان تایوان از دست داد. لای چینگ-ته وحزب او می خواهند گامی نمادین به سوی استقلال رسمی تایون بردارند. سیاستی که با مخالفت جدی "جمهوری چین" در تضاد است. مخالفت با سرزمین اصلی چین موضوع اصلی مبارزات انتخاباتی "لای چینگ-ته "بود. او بلافاصله پس از پیروزی خود اعلام کرد: «بین دموکراسی و استبداد، ما همیشه در کنار دموکراسی خواهیم بود.»

به گفته دکتر "چن مینگ چی"، استاد انستیتوی جامعه‌شناسی دانشگاه "تسینگ‌هوا"، «این انتخابات یک پیروزی برای سیاست خارجی "تسای اینگ ون" رئیس‌جمهور فعلی است که "لای چینگ‌ته" ان را دنبال می کند است. سیاستی که ادامه خواهد داشت و حتی تشدید خواهد شد.»

از زمان پیروزی "تسای اینگ ون" درانتخابات سال 2016، روابط با چین سرد شده است."چن بینهوا" از دفتر امور تایوان چین هشدار داد که پیروزی حزب دموکراتیک ترقی خواه مانع از روند اجتناب ناپذیر اتحاد مجدد با چین نخواهد شد. مقامات پکن معتقدند که دیپلماسی طرفدار ایالات متحده "تسای  اینگ ون  و لای چینگ ته" امنیت تایوان را تضعیف می کند. به گفته "چن مینگ چی" که تایوان را با اوکراین و اسرائیل مقایسه می‌کند، می‌گوید: «آمریکا به کمک های خود به تایوان و به ارسال سلاح ادامه خواهد داد». جو بایدن ضمن تبریک به رهبر جدید، یادآور شد که ایالات متحده از استقلال تایوان حمایت نمی کند. با این حال، یک هیئت غیررسمی آمریکایی وارد تایوان شد. "لای چینگ ته" در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز سه شنبه 9 ژانویه به طور غیرمستقیم پاسخ داد: "ما نیازی به اعلام استقلال نداریم، تایوان بالفعل یک کشور مستقل است." با این حال، او هر کاری انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل کند که جزیره تایوان همان چیزی است که ژنرال "مک آرتور" آن را "پایگاه ناو هواپیمابر و زیردریایی غرق نشدنی ایالات متحده" می‌داند، همانطور که "توماس گومار" درکتاب "شتاب تاریخ" می‌نویسد "گره های ژئواستراتژیک جهان از کنترل خارج شده اند." زیرا بدون شک رئیس جمهور منتخب تایوان اشتباه می کند که می گوید انتخابات تایوان "منتظرترین انتخابات سال 2024" است. البته باید در انتظار انتخابات ریاست جمهوری در امریکا بود .... انتخابات ریاست جمهوری و قانونگذاری 2024 در تایوان تنها 71.8 درصد از رای دهندگان ثبت نام شده را به خود جلب کرد: کمترین میزان مشارکت از سال 1996.

به گفته دکتر"تسای چیا هونگ"، محقق مرکز مطالعات انتخابات، علت این کاهش را باید در میان جوانان جستجو کرد. گفته می شود که برخی از آنها پس از ناامید شدن از دو رئیس جمهور حزب دموکراتیک ترقیخواه، علاقه خود را به سیاست از دست داده اند. جوانان جزیره که تحت تأثیر تورم، عدم دسترسی به مسکن و سیستم بهداشتی ناموفق قرار گرفته بودند، دیدند که این موضوعات ضروری در جایگاه دوم کمپین متمرکز بر امنیت و روابط با چین قرار گرفتند.

 de Lai Ching-te, Taïwan se rapproche encore des États-Unis - L'Humanité

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 914  - 27 دیماه 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت