راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چپ نوین، وارد

عرصه سیاسی آلمان شد

ترجمه و تدوین ـ عسگر داوودی

 

آغاز فعالیت حزب «عقل و عدالت» از سوی «سارا واگن کنشت» از رهبران سابق حزب چپ آلمان در یک کنفرانس خبری دو ساعته اعلام شد.

«سارا واگن کنشت» و «امیره محمد علی» که در ماه اکتبر گذشته حزب چپ آلمان را به همراه تعداد دیگری از اعضا و رهبران این حزب ترک کردند، در این کنفرانس رسانه ای بعنوان رهبران موقت حزب جدید معرفی شدند.

 بدین ترتیب دو مسئول اعلام شده تا انتخاب رهبری، مسئولیت حزب جدید را به عهده خواهند داشت. «واگن کنشت» سیاست‌مدار ۵۴ ساله و متولد ایالت تورینگن در شرق آلمان است. او از پدری ایرانی و مادری آلمانی متولد شده است.

کمیته اجرایی حزب جدید مرکب است از «کریستین لی»، «لوکاس شون»، «رالف سوئیکات» و «شروین حقشنو»

«شروین حقشنو»، کارآفرین و مدرس دانشگاه نیز فعلا به عنوان معاون این حزب معرفی شده است. او ۴۸ ساله است، در تهران متولد شده و از ۱۰ سالگی در آلمان زندگی می کند.

 

در کنفرانس خبری تاکید شد که حزب جدید قصد دارد بزودی 45 در خواست عضویت را قبول کند.

«سارا واگن کنشت» در این کنفرانس خبری گفت:

«ما کار حزبی را برپایه ایجاد تغییرات اساسی در سیاست آلمان گذاشته ایم.، دموکراسی در کشور ما در معرض خطر است و با توجه به سیاست های غلط دولت فعلی، نباید از واکنش منفی انتخاباتی مردم و اعتراضات پیش رو شگفت زده شد. حزب ما بمنظور «غلبه» بر این «بی کفایتی ها» تاسیس شده است. حزب جدید اولین حضور انتخاباتی خود در را با شرکت در انتخابات پارلمان اروپا در ماه ژوئن تجربه خواهد کرد. هنوز برنامه و سندی از حزب تدوین نشده است. اسناد و برنامه های حزب با همکاری شهروندان و کارشناسان تکمیل خواهد شد. حزب در سه انتخابات ایالتی ماه سپتامبر در مناطق شرقی آلمان شرکت خواهد کرد. کار اجرائی حزب از ماه اکتبرآغاز خواهد شد. تا زمان انتخابات پارلمانی پیش رو، برنامه حزب توسط «شوراهای متخصص» تهیه خواهد شد. اعضاء فعلی از بین «اتحادیه های کارگری، کارآفرینان، پزشکان، مددکاران اجتماعی، استادان دانشگاه، اعضای پارلمان» می باشند.

در محافل سیاسی مرتبط با حزب جدید دلیل جدایی تعدادی از رهبران حزب چپ را گردش به راست "حزب چپ" عنوان می کنند و تاکید دارند که مواضع حزب چپ از ده سال پیش از مواضع دفاع از اقشار پایین جامعه و تمایل به مسائل دانشگاهی و رفاهی فاصله گرفت.

واگن کنشت و 9 عضو دیگر پارلمان در ماه اکتبر بدلیل سیاستهای راست روانه و ناتو پسندانه «حزب چپ» از آن حزب استعفا داده و معتقدند که حزب چپ مواضعی شبیه مواضع حزب سوسیال دموکرات پیدا کرده و به همین دلیل فرودستان اجتماعی از آن فاصله گرفته اند.

معیشت اکثر مردم بر اثر تورم سقوط کرده و بسیاری از کسانی که سالها کار کرده اند، به دلیل پائین بودن سطح حقوق بازنشستگی در معرض فقر قرار گرفته اند. برلین به شهر شیشه خالی جمع کن ها تبدیل شده است. بحران مالی به بحران اجتماعی تبدیل شده و روحیه تحقیر در جامعه در حال رشد است. مردم دیگر به قول ویلی برانت «از سوسیالیستهای ژاکت مخملی» خسته شده اند و انتظار دارند یک جریان سیاسی جدی بلندگو و مدافع واقعی آنها باشد.»

 پورتال «صفحات تفکر» که نقطه نظرات بالا را منتشر کرده اضافه می کند:

به دلیل چشم پوشی حزب سوسیال دموکرات از بسیاری از ایده های سوسیال دموکراتیک و خودکشی سیاسی حزب چپ با اتخاذ مواضع تسلیم طلبانه در برابر ناتو اکثریت مردمی که دچار یاس سیاسی شده اند نیازمند یک حزب چپ واقعی اند. حزب «واگن کنشت» با مواضعی که اعلام کرده می تواند به این نیاز پاسخ بدهد.

 

«واگن کنشت» نیز در گفتگویی با پورتال «صفحات تفکر» گفت:

در شرایط فعلی «یک خلاء بزرگ در سیستم سیاسی کشور مشاهده می شود. شرایط جدید نیازمند یک حزب سیاسی جدید است که حداقل 30 درصد از مردم را با خود همراه کند. از طرفی با آغاز جنگ در اوکراین متاسفانه سطح بحث سیاسی در آلمان بشدت تنزل کرده است. انطباق رسانه های بزرگ با مواضع ناتو به دموکراسی ضربه زده است.»

درباره رویدادهای اوکراین باید بگویم که ما از اتفاقات ماقبل این جنگ اگاه هستیم و من خودم بارها به طور عمومی به آن اشاره کرده ام. از بروز این جنگ می شد جلوگیری کرد اما ایالات متحده بدنبال گزینه نظامی بود. روشن بود که روسیه نخواهد پذیرفت اوکراین به پایگاه نظامی ایالات متحده تبدیل شده و موشک های آمریکا در مرز روسیه مستقر شوند تا بتوانند در پنج دقیقه به مسکو برسند. اعتقاد عمیق من همچنان این است که جنگ هرگز یک راه حل نیست.

در سالی که آغاز شده نارضایتی و اعتراضات گسترش خواهد یافت. کشاورزان، رستورانداران یا کارگران بخش حمل و نقل نیستند که از دولتی که مزارع و کسب و کار مردم را با سیاست های خود به نابودی می کشاند، خسته شده اند. اکثریت قاطع مردم بر این باورند که باید به ناتوانی دولتی پایان داده شود!

 

https://www.jungewelt.de/artikel/466911.parteineugr%C3%BCndung-im-gespr%C3%A4ch-bleiben.html

https://www.sahra-wagenknecht.de/de/article/3315.gr%C3%BCndung-der-partei-b%C3%BCndnis-sahra-wagenknecht-vernunft-und-gerechtigkeit.html

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 914  - 27 دیماه 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت