راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مقاومت سرخ

یمن در برابر امریکا

در دریای سرخ

"والری بورت"- بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه و تدوین- کیوان خسروی

 

جنبش "انصارالله" یمن سیاست کنترل کشتیرانی در دریای سرخ را ادامه می‌دهد و این فقط یکی از پیامدهای بحرانی است که برای فشار به اسرائیل برای خاتمه بخشیدن به جنگ غزه، در دریای سرخ شکل گرفته است.

در مسیر اصلی تجاری بین اروپا و آسیا- از طریق کانال سوئز و تنگه "باب المندب"-  روزانه کمابیش 2 و نیم تریلیون دلار بار منتقل می شد که نزدیک به 12 درصد از بارهای ترابری از راههای آبی است.

تهدید ایمنی کشتی‌های بسیاری از بزرگترین شرکت‌های حمل و نقل و انرژی، به ویژه شرکت کشتیرانی مدیترانه سوئیس، "هاپاگ-لوید" آلمان، "مرسک" دانمارکی، شرکت کشتیرانی و حمل‌ونقل بارگنج فرانسه (سی‌ام‌ای سی‌جی‌ام) را مجبور کرده است تا مسیرهای کشتی های خود را در گذرگاه دریای سرخ تغییر دهند. مسیر آنها از دماغه امید در آفریقای جنوبی می گذرد. این مسیر 5/3 هزار مایل دریایی طولانی تر است که معادل ده روز سفر است. و بر این اساس، مستلزم هزینه های اضافی است. و این هزینه های اضافی را مصرف کنندگان پرداخت خواهند کرد. این مسئله در حال حاضر به یک واقعیت تبدیل شده - در اروپا افزایش بهای نفت و گاز شروع شده است. اروپایی ها نخستین ضربه به جهان را از پیش به خاطر وخامت مناسبات با مسکو و توقف عرضه انرژی روسیه دریافت کردند. و در اینجا یک شوک جدی جدید وارد می شود!

روزنامه انگلیسی "فایننشال تایمز" این محاصره را "بزرگترین توزیع مجدد تجارت جهانی پس از جنگ اوکراین" خوانده است. حملات حوثی ها با پهپادها و انواع گوناگون موشک ها کمابیش هر روز روی می دهند، البته بدون تلفات انسانی. می توان خاطر نشان کرد که در چهره ی یمن نیروی جدیدی نمایان شده و در شرایطی است که می تواند خواست خود را به کشورهای بزرگ از جمله آمریکا دیکته کند. در کشوری که تجربه جنگی دارد و زرادخانه آن به اندازه کافی مدرن است؛ اطلاعاتی وجود دارد که آنها ممکن است به موشک‌های بالستیک با برد تا 2000 کیلومتر مجهز باشند. باور بر این است که انصار الله توسط ایران پشتیبانی می‌شود و سیستم هدایت موشک ها و پهپادها از این طریق به یمنی ها رسیده است.

آنها اقدامات خود را ارزیابی و به پیامدهای آن فکر می کنند. علیرغم فراخوان آمریکا برای شرکت در عملیات علیه یمن و شکستن محاصره دریای سرخ، از میان کشورهای حوزه خلیج فارس، تنها بحرین به ائتلافی که امریکا در پی آن بود پیوست. عربستان سعودی و امارات متحده عربی پیشنهاد آمریکا را رد کردند. این کشورهای ثروتمند و مرفه  تداوم صلح آمیز تجارت نفت را می خواهند. آنها از اقدامات یمن آسیب نخواهند دید. ممکن است نفت را از مسیر طولانی تری حمل کنند، اما پول خود را "بازپس خواهند گرفت". آنها نمی خواهند در برابر یمن جبهه گیری کنند.

سعودی ها در جنگ با یمن متحمل خسارات سنگینی شدند. در سپتامبر سال 2019، یمنی ها بزرگترین پالایشگاه نفت جهان در "غوار" و "آرامکو" را با موشک زدند. این مسئله موجب افت تولید نفت عربستان و جهش شدید قیمت ها در بازار جهانی شد.

عدم پیوستن مصر به ائتلاف امریکائی علیه یمن علیرغم خسارتی که با قطع شدن رفت و آمد کشتی از کانال سوئز متحمل شده است، برخی ها را متعجب کرده است. اما مصری ها میدانند که انصارالله یمن هواداران پرشماری در میان مردم مصر دارند. مسلمانان مصر یمنی ها را به این دلیل که در مقابل اسرائیل و آمریکا ایستاده و با آنها در حال جنگ هستند دوست دارند. در چنین شرایطی است که دولت مصر در برابر کاهش درآمد از کانال سوئز چاره ای جز سکوت و همراهی نکردن با امریکا ندارد.

گزینه وارد آوردن ضربات بیشتر به پایگاه های انصارالله در یمن نه ممکن است و نه نتایج دلخواه اسرائیل و امریکا را بدنبال می آورد، بلکه اوضاع را وخیم تر هم می کند.

بنابراین بهترین گزینه حل مسئله غزه در سریع ترین زمان است. در صورت ادامه نه جنگ و نه صلح در دریای سرخ، هزینه های نظامی بیشتری را امریکا برای حفظ آماده باش ناوگانهای خود در دریای سرخ و دریای عمان و اقیانوس هند باید تحمل کند و کشورهای ناتو نیز که درگیر جنگ اوکراین شده اند توان جبران خسارات مالی امریکا را ندارند. حتی کانادا و استرالیا. ضمن آنکه افکار عمومی در انگلستان و کانادا و استرالیا علیه جنگ است.

تا آنجا که به یمنی ها مربوط است، آنها به هدف اولیه خود که ترساندن بقیه از خود باشد رسیده اند. رهبر "انصارالله" اعلام کرد که هرکس بخواهد درگیری را گسترش دهد، باید به پیامدهای تصمیمات خود بیاندیشد و یک ارزیابی واقعی از توانایی‌های خود داشته باشد. یمنی ها می دانند که حمایت از مقاومت آن در برابر امریکا و علیه اسرائیل هر روز بیشتر از گذشته حمایت مردم منطقه و مردم همه کشورهای اسلامی را در آسیا و آفریقا بدنبال دارد.

فعلا نفتکش‌ها و حامل‌های گاز روسیه با آسودگی در مسیرهای خود بدون آنکه خطری متوجه آنها باشد در حرکت هستند و تهران به روابط محکم خود با یمنی ها ادامه میدهد.

https://www.fondsk.ru/news/2023/12/26/krasnoe-more-raketami-po-mirovoy-torgovle.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 914  - 27 دیماه 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت