راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

خنجر یمنی ها

زیر گلوی

تجارت جهانی

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

  

رئیس جمهور ایالات متحده، حملات موشکی و بمباران یمن را "پاسخ مستقیم" به حملات یمن به کشتی ها در دریای سرخ توجیه کرد و مدعی شد که "پرسنل آمریکایی، ملوانان غیرنظامی و شرکای امریکا، تجارت جهانی و آزادی کشتیرانی را به خطر انداخته است.

 

واشنگتن ائتلافی را تشکیل داده است که شامل استرالیا، بحرین، کانادا، دانمارک، آلمان، هلند، نیوزیلند و کره جنوبی است اما این یک ائتلاف اسمی است زیرا جز انگلستان کشور دیگری در کنار امریکا وارد عمل نشد و سهم همین کشور هم در حمله به یمن قابل مقایسه با سهم امریکا نیست.

 

در این میان فرانسه زیرکانه و با پیش بینی آینده نا موفق این نوع اقدامات نظامی از هرگونه مشارکت در حملات به یمن خودداری کرد.

 

امانوئل مکرون در کنفرانس مطبوعاتی خود در روز سه شنبه 16 ژانویه گفت: فرانسه تصمیم گرفته است به ائتلافی که عملیات نظامی در یمن انجام میدهد نپیوندد زیرا ما موضعی داریم که به دنبال جلوگیری از تشدید تنش است.

"ریشی سوناک" نخست وزیر انگلستان، در نظر مخالف نظر مکرون گفت: حمله نظامی به یمن "ضروری" بود. این حملات دقیق با هدف مختل کردن و تضعیف توانایی یمنی ‌ها برای تهدید تجارت جهانی انجام شد.

"تریتا پارسی" از موسسه "کوئینسی" جز شکست آینده ای برای این نوع عملیات در یمن پیش بینی نمی کند. او در مجله تایم نوشت:

«حملات فقط باعث تشدید تنش‌ها و رفتن به سوی یک جنگ منطقه‌ای میشود. این اقدام درعین حال می تواند به صلح شکننده میان عربستان و  یمن لطمه بزند.»

"یحیی سریع"، یکی از سخنگویان جنبش مقاومت یمن، گفته است:

یمن در دفاع از مردم فلسطین غزه که تاکنون در معرض وحشتناک‌ترین قتل‌عام‌های مرتکب شده توسط رژیم اسرائیل هستند، عمل می‌کند.

 "محمد عبدالسلام"، یکی دیگر از رهبران یمنی ها، گفته است:

"امریکا و متحدانش اشتباه بزرگی را مرتکب شدند، با این تصور که یمن را از حمایت از فلسطین و غزه منصرف می کنند."

 

" دیدیه بیلیون"، معاون مدیر موسسه روابط بین الملل و راهبردی IRIS."می گوید:

" تظاهراتی که در 12 ژانویه در صنعا، پایتخت یمن، برای محکوم کردن حملات آمریکا و انگلیس برپا شد نشانه حمایت مردم یمن از جنبش مقاومت بود."

 

آیا خطرات واقعی برای اغاز جنگ در سطح منطقه وجود دارد؟

 

ارسال تسلیحات از ایران به یمن، حملات سپاه پاسداران در اقلیم کردستان عراق علیه یک «مرکز جاسوسی» اسرائیل و حملات موشکی علیه «پایگاه داعش» در سوریه، نشان‌دهنده قدرت ‌نمایی ایران است.

"دیدیه بیلیون" در ادامه تحلیل خود از شرایط منطقه می نویسد:

«به جز اسرائیل، هیچ یک از بازیگران اصلی منطقه علاقه ای به وخامت اوضاع ندارند و همه در واقعیت می دانند که تا کجا نباید پیش رفت. در این مرحله، خطر رویاروئی میان ایران و ایالات متحده همچنان کم است، زیرا هر دو متوجه هستند که در این صورت اوضاع می‌تواند از کنترل خارج شود. سومین بازیگر، اتحادیه اروپا، در حال بررسی اعزام نیروی دریایی به منطقه است.

در همین حال، چین گفت که بشدت نگران تشدید تنش نظامی است و می‌خواهد «از افزایش خطر امنیتی کلی برای منطقه جلوگیری کند.»

 

این درگیرها چه تاثیر اقتصادی در مقیاس جهانی دارد؟

 

با عبور 12 درصد از تجارت دریایی جهانی از دریای سرخ، اولین تأثیرات اقتصادی تنش کنونی در اقتصاد جهان احساس می شود. امارت قطر هشدار داد که حمل و نقل گاز طبیعی مایع (LNG) مانند سایر محموله‌های تجاری با ادامه تنش کنونی در دریای سرخ تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

با توجه به جنگ در اوکراین که قبلاً بر عرضه انرژی تأثیر گذاشته است، "محمد بن عبدالرحمن آل ثانی" در مجمع جهانی اقتصاد "داووس" نگرانی خود از تنش ها در دریای سرخ را ابراز کرد .. دوحه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز و جایگزینی برای هیدروکربن های روسیه است.

تاثیر دیگر تنش دردریای سرخ متوجه خودروسازان است. در بلژیک، از ابتدای هفته، شرکت "ولوو" سوئدی که متعلق به شرکت "جیلی" چینی است، کارخانه خود در شهر "گنت" را تا چهارشنبه تعطیل کرده است. "باربارا بلوم،" سخنگوی شرکت "ولوو"  گفته است:

این تصمیم ناشی از تاخیر در "تحویل قطعات یدکی" است. در آلمان، غول آمریکایی "تسلا" تولید خود را در کارخانه "ژیگافکتوری" برلین از 29 ژانویه تا 11 فوریه تعطیل اعلام و مدعی شد که کمبود قطعات موجب این توقف شده است. در یک بیانیه مطبوعاتی، "ایلان ماسک" اعلام داشت که "طولانی شدن زمان حمل و نقل باعث ایجاد تاخیر در زنجیره تامین قطعات شده است".

کشتی‌های کانتینری مسیری را ترجیح داده‌اند که از دماغه "بن اسپرانس" می‌گذرد و باعث تأخیر و هزینه‌های اضافی می‌شود.

. Mer Rouge : 4 questions pour comprendre la situation entre les Houthis et la coalition menée par les États-Unis - L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 915  - 4 بهمن 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت