راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 "باب المندب"
پل خربگیری
در دریای سرخ!

اومانیته- ترجمه آذرنگ



شلیک موشک به طرف کشتی ها با محور حمله به یمن به رهبری امریکا و همچنین کشتی های اسرائیل توسط یمن ادامه دارد.
چرا آمریکا و انگلیس به "یمن" حمله می کنند؟ جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، این حملات را به عنوان "پاسخ مستقیم" به حملات یمن در دریای سرخ توجیه کرد که پرسنل آمریکایی، ملوانان غیرنظامی و شرکای امریکا را به خطر می اندازد، تجارت را به خطر انداخته و آزادی کشتیرانی را مختل کرده توجیه می کند.
"واشنگتن ائتلافی را تشکیل داده است که شامل استرالیا، بحرین، کانادا، دانمارک، آلمان، هلند، نیوزیلند و کره جنوبی است." همچنان که انتظار می رفت، فرانسه از هرگونه مشارکت در این حملات خودداری کرد. امانوئل مکرون در کنفرانس مطبوعاتی خود در روز سه شنبه 16 ژانویه گفت: فرانسه تصمیم گرفته است به ائتلافی که حملات پیشگیرانه علیه یمنی ها در خاک آنها انجام خواهد داد نپیوندد زیرا موضع ما جلوگیری از تشدید تنش است.
"ریشی سوناک"، نخست وزیر بریتانیا درباره این حملات گفت که حمله اقدامی "ضروری و متناسب" است. این حملات دقیق با هدف مختل کردن و تضعیف توانایی یمنی ها و جلوگیری از تهدید تجارت جهانی انجام شد.
در مجله تایم، متخصص ایران "تریتا پارسی" نوشته است: «حملات فقط باعث تشدید تنش‌ها شده و احتمال تبدیل این درگیری به یک جنگ منطقه‌ای را افزایش می‌دهد.» این نتیجه ای است که دولت بایدن مدعی است می خواهد از آن جلوگیری کند. این حملات مذاکرات صلح یمن و توافق عربستان با ایران را هم تحت تاثیر قرار میدهد .

"یحیی سریع"، یکی از سخنگویان جنبش مقاومت یمن میگوید: «ما در دفاع از مردم غزه که در معرض وحشتناکترین قتل‌عام‌ قرار دارند عمل می‌کنیم».
یمنی ها خواستار پایان دادن به جنگی هستند که اسرائیل از 7 اکتبر در منطقه تحت محاصره فلسطین به راه انداخته است. آنها می گویند که کشتی های متعلق به اسرائیل عازم بنادر اسرائیل را هدف قرار می دهند.
سیاست حمله به کشتی ها در چارچوب سیاست حمایت از مردم غزه، موجب تقویت موقعیت انصارالله در یمن شده زیرا وحدت ملی یمن را ممکن ساخته است. یعنی پیوستن آن بخش کوچک و کم جمعیتی که تاکنون سیاست استقلال از صنعا را داشته و درعدن برای خود دولت تشکیل داده است.
ضمنا این وحدت دو یمن و سیاست حمایت ازغزه با حمله به کشتی ها "مواضع یمن در مذاکرات دشوار با عربستان سعودی را تقویت کرده است."
12 درصد از تجارت دریایی جهان از دریای سرخ انجام می شود که این تجارت اکنون فلج شده است.
علاوه بر تجارت نفت و گاز که امارات متحده و قطر در آن ضربه دیده اند، خودروسازان اروپائی نیز زیر فشار قرار گرفته اند و اقتصاد اسرائیل نیز عملا فلج شده است.
شرکت "ولوو" سوئدی که متعلق به شرکت "جیلی" چینی است، کارخانه خود درشهر "گنت" را تعطیل کرده است. "باربارا بلوم،" سخنگوی شرکت "ولو"، این تصمیم را با تاخیر در "تحویل قطعات یدکی" توجیه کرد.
در آلمان، غول آمریکایی "تسلا " نیز قرار است تولید خود را در کارخانه" ژیگافکتوری" برلین به دلیل کمبود قطعات متوقف کند.
"ایلان ماسک " با انتشار یک بیانیه اعلام کرد که "طولانی شدن زمان حمل و نقل باعث ایجاد شکاف در زنجیره تامین شده است". درحال حاضر کشتی‌های کانتینری مسیری را ناچارند طی کنند که از دماغه "بن اسپرانس" می‌گذرد و باعث تأخیر و هزینه‌های اضافی می‌شود.
. Mer Rouge : 4 questions pour comprendre la situation entre les Houthis et la coalition menée par les États-Unis - L'Humanité (humanite.fr)

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh


 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 916  - 11 بهمن 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت